Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail publikace
COUFAL, T. VÉMOLA, A.
Originální název
Zpomalení působící na posádku vozidla při čelním nárazu
Anglický název
The deceleration affecting the passengers on the frontal impact
Typ
článek v časopise - ostatní, Jost
Jazyk
čeština
Originální abstrakt
Článek se zabývá zpomalením působícím na posádku uvnitř vozidla při čelním nárazu. Vysvětlen je princip získání maximálního zpomalení působícího na posádku uvnitř vozidla během nárazu z velikosti poškození vozidla. Na základě tohoto principu je ukázán praktický příklad vypočtu maximálního zpomalení působícího na posádku uvnitř vozidla Audi A4 při čelním nárazu do tuhé překážky. Dále je z hlediska velikosti působícího zpomalení během nárazu vysvětlen rozdíl mezi pasažérem, který je řádně připoután bezpečnostním pásem a pasažérem, který není připoután. Pro představu o tom, jakých hodnot dosahují hodnoty zpomalení působící na posádku během čelního nárazu, jsou zpracována a vyhodnocena data z testovací figuríny z reálné nárazové zkoušky vozidla Audi A4. Zpracován je průběh zpomalení působící na hlavu, hrudník a pánev řidiče v průběhu čelního nárazu vozidla. Maximální hodnoty zpomalení jsou dále porovnány s teoretickým výpočtem.
Anglický abstrakt
The article deals with the deceleration affecting the passengers on the frontal impact. The principle of obtaining the maximum deceleration affecting the passengers in the vehicle during the frontal impact is explained and calculated from the overall damage of the vehicle. Based on this principle, the example illustrates the calculation of the maximum deceleration affecting the passengers inside the Audi A4 during the frontal impact. With respect o the size of the affecting deceleration during the impact, the difference between fastened and unfastened passenger is obtained. The processed and evaluated data of the dummy used in the real crash test of the vehicle are stated in the article to get an idea of values of deceleration affecting the passenger during the frontal impact. The evaluated data include the course of deceleration affecting the head, chest and the pelvis of the passenger during the frontal impact. The maximum deceleration values are further compared with the theoretical calculation.
Klíčová slova
Náraz, testovací figurína, zpomalení, pasažér, HIC, automobil.
Klíčová slova v angličtině
Impact, dummy, deceleration, passenger, HIC, vehicle.
Autoři
COUFAL, T.; VÉMOLA, A.
Rok RIV
2012
Vydáno
15. 8. 2012
Nakladatel
Akademické nakladatelství CERM, s.r.o.
Místo
Brno
ISSN
1211-443X
Periodikum
Soudní inženýrství
Ročník
23-2012
Číslo
2
Stát
Česká republika
Strany od
146
Strany do
156
Strany počet
10
BibTex
@article{BUT97509, author="Tomáš {Coufal} and Aleš {Vémola}", title="Zpomalení působící na posádku vozidla při čelním nárazu", journal="Soudní inženýrství", year="2012", volume="23-2012", number="2", pages="146--156", issn="1211-443X" }