Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail publikace
KLEDUS, R. SEMELA, M. MAXERA, P. KUNOVSKÝ, M. KŘIŽÁK, M.
Originální název
Analýza chování řidiče při jízdě přes přechod pro chodce
Anglický název
Analysis of driver's behavior while passing through pedestrian crossing
Typ
článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus
Jazyk
čeština
Originální abstrakt
Článek se zabývá analýzou chování 8 řidičů při jízdě za soumraku a při noční jízdě přes přechod pro chodce. Sledované vozidlo přejíždí přes moderní přechod v obci, který je označen vodorovným i svislým značením. Ve směru jízdy vozidla je přechod osvětlen z levé strany. Chodec je uprostřed silnice chráněn ostrůvkem, který je označen příkazovou značkou „objíždění vpravo“. Při jízdě jsou sledovány optické reakce řidičů na různé podněty pomocí speciálního zařízení Viewpointsystem pro sledování změny úhlu pohledu řidiče. V práci jsou porovnány strategie chování řidičů při jízdě přes přechod. Sledován je způsob navigace řidiče při jízdě a jeho reakce na přecházejícího chodce. U každé jízdy je posuzována nebezpečnost jízdní situace a je provedeno vyhodnocení zvolené strategie. Výsledky této analýzy vychází z rozsáhlých jízdních zkoušek, které byly uskutečněny v úzké spolupráci Ústavu soudního inženýrství, Vysokého učení technického v Brně a výzkumného institutu EPIGUS – Institut für ganzheitliche Unfall- und Sicherheitforshung z Rakouska v roce 2010.
Anglický abstrakt
The article deals with analysis of 8 drivers behavior while driving through pedestrian crossing during dusk and night. Monitored vehicle passes through modern crosswalk in urban area that is marked with horizontal and vertical road signs. The crossing is illuminated from left side from the direction of travel. Pedestrian is protected with safety island, which is marked with -passing on the right- mandatory sign, in the middle of the road. Optical reactions on various stimuli are monitored while driving with the help of the specialized device Viewpointsystem for monitoring changes of drivers viewing angle. Drivers behavior strategies when passing the crosswalk are compared in this thesis. Monitored are drivers navigation while driving and his reaction on the crossing pedestrian. Dangerousness of each driving situation is assessed and each strategy is evaluated. Results of this analysis are based on extensive driving tests that were realized in close cooperation of Institute of Forensic Engineering, University of Technology in Brno and research institute EPIGUS – Institut für ganzheitliche Unfall- und Sicherheitforshung from Austria in year 2010.
Klíčová slova
Bezpečnost silničního provozu, dopravní nehody vozidel s chodci, optická reakce řidiče, reakční doba, možnosti odvrácení střetu, sledování pohybu oka.
Klíčová slova v angličtině
Traffic safety, road accidents of vehicles with pedestrians, optical reaction, reaction time, possibilities of collision averting, eye-tracking.
Autoři
KLEDUS, R.; SEMELA, M.; MAXERA, P.; KUNOVSKÝ, M.; KŘIŽÁK, M.
Rok RIV
2013
Vydáno
25. 1. 2013
Nakladatel
ÚSI VUT v Brně
Místo
Brno
ISBN
978-80-214-4675-5
Kniha
ExFoS 2013 - XXII. mezinárodní vědecká konference soudního inženýrství - sborník příspěvků
Edice
1
Číslo edice
Strany od
68
Strany do
105
Strany počet
38
BibTex
@inproceedings{BUT97799, author="Robert {Kledus} and Marek {Semela} and Pavel {Maxera} and Martin {Kunovský} and Michal {Křižák}", title="Analýza chování řidiče při jízdě přes přechod pro chodce", booktitle="ExFoS 2013 - XXII. mezinárodní vědecká konference soudního inženýrství - sborník příspěvků", year="2013", series="1", number="1", pages="68--105", publisher="ÚSI VUT v Brně", address="Brno", isbn="978-80-214-4675-5" }