Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Zástupci skoro dvacítky partnerů dnes podepsali memorandum, které má do pěti let zvýšit počet studentů tzv. STEM oborů
Na VUT, MU a MENDELu studuje v tzv. STEM (science – technology – engineering – mathematics) oborech aktuálně zhruba 25 000 mladých lidí. Cílem memoranda, které dnes podepsali zástupci velkých soukromých firem, univerzit, města Brna a Jihomoravského kraje je zvýšit počet uchazečů v těchto oborech k ak. roku 2028/29 o 30 %*. Ambicí společného úsilí je získání většího počtu expertů a expertek v oblasti, která odborníky dlouhodobě potřebuje a poptává.
Atrium rektorátu VUT hostilo podpis memoranda, které má do pěti let zvýšit počet studentů tzv. STEM oborů. | Autor: Václav KoníčekMemorandum, které má podpořit technické a přírodovědné vzdělávání, vzniklo z iniciativy brněnských technologických společností, univerzit, města, kraje i dalších subjektů. Skoro dvacítka partnerů ho podepsala se závazkem do konce roku 2029. Koordinátorem aktivit, které mají směřovat k větší popularizaci STEM oborů, bude brněnský FabLab. „Díky spolupráci s FabLabem se před pár týdny podařil obrovský mezinárodní úspěch studentům z brněnského a blanenského gymnázia v NASA Space Center v Houstonu. Kromě Brna budeme mít do tří let FabLab i při SŠ polytechnické v Kyjově a věřím, že i klíčové technologické firmy napříč krajem dokážou mladým lidem ukázat, že STEM může být i zábava a hlavně má jasné a praktické využití,“ říká hejtman Jihomoravského kraje Jan Grolich. Kraj bude v rámci projektu zapojovat hlavně zřizované střední školy, Vzdělávací institut Morava, Jihomoravského centrum pro mezinárodní mobilitu, Moravian Science Centre a SVČ Lužánky Brno. Finančně projekt podpoří 1,5 mil. Kč ročně. Stejnou částku chce nabídnout i město Brno, které bude aktivizovat zřizované základní školy a brněnskou hvězdárnu. „Rozvoj STEM oborů v regionu nám v budoucnu přidá strategickou výhodu. Brno je už teď baštou velkých technologických hráčů a my potřebujeme jít naproti jejich dalšímu úspěchu a vychovávat děti k technickému vzdělání už na základních školách,“ říká primátorka města Brna Markéta Vaňková.
Hejtman JMK Jan Grolich při podpisu memoranda o spolupráci na popularizaci technického vzdělávání. | Autor: Václav KoníčekPrvními kroky v projektu bude vytvoření pracovní skupiny ambasadorů z řad firem, učitelů základních a středních škol a vysokoškolských odborníků. V začátcích bude potřeba taky zmapovat už stávající aktivity, které na podporu a popularizaci přírodovědných a technických oborů v regionu máme. Síťování a propojování bude pak další fází. Inspiraci chce FabLab čerpat i v zahraničí a zaměřovat se tak bude i na podobné projekty, které už mimo území Česka fungují. V rámci studie kariérního rozhodování bude zjišťovat, co a kdo ovlivňuje mladé lidi při volbě budoucího povolání, kam obrací svoji pozornost, kde čerpají informace – a tam pak směřovat i další aktivity projektu.
Primátorka Brna Markéta Vaňková při podpisu memoranda o spolupráci na popularizaci technického vzdělávání. | Autor: Václav KoníčekFabLab bude nadto připravovat komunikační kampaň, která zajistí, že se potřebné informace o jednotlivých akcích, kurzech, seminářích a dalších aktivitách na poli technického vzdělávání dostanou k žákům, studentům a dalším potenciálním uchazečům o STEM obory. „Informační kampaní nebude jen o promu akcí a aktivit, půjde mnohem víc do hloubky. Chceme bořit největší mýty o technickém vzdělávání, které ve společnosti bez jakéhokoli opodstatnění existují. Třeba to, že to nejsou obory pro holky, nebo že vystudovaný technik stojí u padesát let starého stroje v továrně. Opak je přitom pravdou – dnes mluvíme o high tech provozech s moderními technologiemi, mikrotechnologiemi, mluvíme o dobře placených pozicích s velkým potenciálem,“ říká Tomáš Mejzlík, jednatel brněnského FabLabu. Právě kvůli zkušenostem s ženskou částí cílové skupiny se do projektu zapojila taky organizace Czechitas, která by měla ne jenom pomáhat mýty bořit, ale taky aktivně předcházet tomu, abychom se s nimi v budoucnu vůbec museli potkávat.
Jednatel brněnského FabLabu Tomáš Mejzlík při podpisu memoranda. | Autor: Václav KoníčekPočet přihlášených na technické obory by díky projektu měl narůst do pěti let o 30 % - patnáctiprocentní nárůst přitom zřejmě zajistí demografická křivka, dalších patnáct by měly přidat aktivity projektu. S vyhodnocením se ale počítá i po deseti letech, kdy se bude sledovat počet absolventů.
Oblast popularizace a podpory technického vzdělávání na VUT
Rektor VUT Ladislav Janíček si toto klíčové téma vytkl do svého volebního programu a již přes dva roky mu univerzita pod jeho vedením věnuje zásadní pozornost. Stalo se také hlavním motivem letošních oslav 125. výročí VUT.
Rektor VUT Ladislav Janíček při vystoupení k memorandu o spolupráci na popularizaci technického vzdělávání. | Autor: Václav Koníček„Rozvinuli jsme především úzkou spolupráci s našimi průmyslovými partnery a s hospodářskými komorami s cílem analyzovat potřeby a profilovat naše studijní programy. Nově jsme založili Průmyslovou radu složenou z předních průmyslových partnerů, která má vedle podpory transferu znalostí mimo jiné spolupracovat a pomáhat identifikovat vzdělávací potřeby, podílet se na evaluaci a dávat podněty k navrhování relevantních studijních programů, které budou odrážet potřeby průmyslové praxe,“ uvádí Janíček a pokračuje.
„Před několika měsíci jsme na VUT uspořádali kulatý stůl k tématu podpory technického vzdělávání, který zahajoval premiér Petr Fiala za účasti zástupců průmyslu, rektorů osmi technicky a přírodovědně zaměřených univerzit a konečně nejvyšší reprezentace Ministerstva školství. Před několika týdny jsme pak k tématu vzdělávání a učení hostili na VUT pracovní skupinu evropské sítě technických a výzkumných univerzit CESAER a v říjnu tohoto roku pořádáme na VUT mezinárodní konferenci s cílem sdílet zkušenosti a přístupy k podpoře technického vzdělávání. Zdá se, že právě tato oblast je zásadní výzvou pro všechny země EU, včetně ČR, které svoji konkurenceschopnost chtějí stavět na ekonomice s vysokou přidanou hodnotou, tedy postavené na znalostech a inovacích,“ představuje univerzitní aktivity rektor VUT.
Rektor VUT Ladislav Janíček a primátorka Brna Markéta Vaňková při podpisu dokumentů memoranda. | Autor: Václav KoníčekMemorandum a jeho cíle jsou jasným signálem, že Jihomoravský kraj a město Brno chce navázat na uplynulých 15 let, během kterých se díky investicím do rozvoje výzkumné infrastruktury a kampusů podařilo vybudovat špičkové technologické zázemí pro kvalitní univerzitní vzdělávání a konkurenceschopný výzkum. VUT jako čtvrtá největší univerzita a a jedna z nejvýznamnějších technik v zemi vidí v poskytování kvalitního a konkurenceschopného technického vzdělávání svoje zásadní poslání.„Podpisem memoranda se tak vytváří další linie a platforma spolupráce, od které si slibujeme účinnější prezentaci příležitostí technických a přírodovědných studií pro uchazeče o studium na vysokých školách z řad studentů středních škol, ale i pro žáky základních škol, kterým se tak přiblíží svět moderních technologií, příležitosti a perspektivy pro jejich možný budoucí profesní a kariérní rozvoj. Chceme spolupracovat na průzkumech studijních preferencí a očekávání, ale i vnímaných překážek ze strany mladých, abychom mohli vhodně přizpůsobit komunikaci možností technických studií i navrhovat adekvátní podmínky, obsah i formy studia při plném zachování jejich kvality. Velice si proto vážím této iniciativy Jihomoravského kraje, jmenovitě hejtmana kraje, podpory města Brna a paní primátorky, a hlavně spolupráce s našimi průmyslovými partnery a jejich upřímného zájmu a připravenosti podpořit tuto iniciativu a spolupráci v posílení zájmu o STEM studia na českých univerzitách,“ dodává rektor Janíček.Aktuality můžete sledovat na LinkendIn profilu STEM projekt, případně se rovnou zapojit přes formulář pod QR kódem.Téma technického vzdělávání je hlavním motivem letošních oslav 125. výročí VUT.Tisková zpráva
Odpovědnost: Mgr. Marta Vaňková