Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
TU Brno Racing představil nejnovější elektrický monopost formule. | Autor: Václav KoníčekNa prezentaci pro pana ministra nechyběla ani výstava dronů vyvíjených studenty v rámci studentského výzkumného centra Drone Research Centre, a kteří panu ministrovi předvedli například vyvíjené řešení autonomního přistávání dronů. Další skvělý výsledek, automobil a vozítka na stlačený vzduch, který měl pan ministr možnost nejen shlédnout, ale i vyzkoušet, jsou zase dílem studentů sdružených v rámci iniciativy Pneumobil Racing Team. Vystaveny byly také letouny vyvíjené studentským týmem Chicken Wings, které se se svými řešeními úspěšně prosazují na řadě mezinárodních soutěžích. Kromě nejnovějšího modelu letounu připravovaného do nadcházející soutěže studenti předvedli i dřívější modely soutěžních letadel. Prezentaci studentských týmů završil tým Brno Mars Rover, který předvedl model autonomního vozítka - roveru určeného pro pohyb na povrchu planet, a se kterým se naši studenti rovněž připravují na účast v mezinárodní soutěži plánované v roce 2025. Nechyběla ani ukázka týmu BUT Drone Research Centre. | Autor: Václav Koníček“Prezentované výsledky práce studentských týmů jsou svědectvím vysoké odborné úrovně a profesionálního přístupu, za kterou naši studenti zaslouží náš obdiv. Podpora tvůrčích aktivit je jednou z priorit naší univerzity. Studenti v nich totiž mají nejen možnost uplatňovat znalosti a dovednost získané ve studiu, ale také na reálných projektech s konkrétními výstupy rozvíjet schopnosti jako jsou komplexní řešení technických úloh, projektové řízení, týmová práce či systémový přístup a také vnímat odpovědnost za výsledek. Právě tyto dovednosti vedle znalostí oceňují naši průmyslový partneři a jejich budoucí zaměstnavatelé. Jsem na naše studenty skutečně hrdý a chovám obdiv ke kreativitě a neuvěřitelné profesionalitě výsledků, které vznikají ze spontánní iniciativy a nadšení našich studentů,” komentoval panu ministrovi prezentace Ladislav Janíček, rektor VUT.Ministr Kupka se seznámil také s prací univerzitního týmu YSpace. | Autor: Václav Koníček“Musím ocenit vysokou technickou úroveň všech prezentovaných projektů. Občas slyším, že jako země zaostáváme. Práce studentů ale dokládají pravý opak. Sami se pouštějí do inovací s vysokou přidanou hodnotou. Pokud navíc někdo říká, že nemáme jako země na to, abychom rozvíjeli technologie pro průzkum vesmíru a pro nejrůznější vesmírné mise, studenti tu ukazují, že do toho mají nejen chuť, ale že jsou toho schopni,” zhodnotil práci a výsledky studentských týmů ministr Kupka.
Po představení studentských tvůrčích týmů a diskusi se studenty pokračovalo jednání pana ministra s děkany fakult a řediteli univerzitních i fakultních ústavů, jejichž odborné zaměření se pojí s působností Ministerstva dopravy.
Svou činnost panu ministru Kupkovi postupně představila Fakulta strojního inženýrství, Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií, Fakulta stavební, Fakulta informačních technologií, Ústav soudního inženýrství a Středoevropský technologický institut CEITEC VUT.Na jednání byla prezentována odborná témata spojená s dopravou nebo vesmírnými aktivitami. | Autor: Václav KoníčekPrezentována byla odborná témata spojená s dopravou nebo vesmírnými aktivitami zahrnující automobilové a dopravní inženýrství, letectví, dopravní stavby, elektromobilitu, autonomní řízení či vesmírné technologie, které Ministerstvo dopravy garantuje také v rámci programu Česká cesta do vesmíru. Na jednání zarezonovalo téma vesmírných technologií. To patří mezi strategické oblasti univerzity, která se rovněž zapojila do zmíněného programu Česká cesta do vesmíru. Debata se dále stočila k elektromobilitě či autonomnímu řízení, které podle ministra Kupky představuje pro český průmysl možnost chytnout druhý dech. Ministr zdůraznil také důležitost popularizace výsledků výzkumu v oblasti dopravy, dopravních staveb, elektromobility, autonomního řízení či vesmírných aktivit směrem k české veřejnosti právě ze strany univerzit. Hovořilo se také o elektromobilitě či autonomním řízení, které podle ministra Kupky představuje pro český průmysl možnost chytnout druhý dech. | Autor: Václav KoníčekV diskusi zazněla témata spojená s nedostatkem absolventů technických oborů a nutností podpory technického a přírodovědného vzdělávání a nezbytností hledat cesty, jak studium techniky a přírodních věd, zejména matematiky, fyziky a chemie, učinit atraktivním pro více studujících a posílit například zájem dívek o tento typ studia. “Je to téma naší univerzity a snažíme se na národní úrovni komunikovat jeho důležitost pro konkurenceschopnost naší ekonomiky, jakož i budování ekonomiky postavené na znalostech a inovacích” sdělil rektor VUT a dodal, že “za účasti pana premiéra i ministra školství, hejtmana Jihomoravského kraje, zástupců českých vysokých škol s technickými a přírodovědnými studii a také představitelů hi-tech průmyslu a průmyslových svazů jsme na naší univerzitě před nedávnem pořádali již druhý ročník kulatého stolu, kde jsme prezentovali iniciativy a unikátní závěry dvou letos provedených průzkumů, které poslouží jako podklad nejen pro nás, ale také pro Ministerstvo školství, k úvahám o vzdělávací politice či studijních programech a jejich skladbě.” “Není důležitý jen podíl vysokoškolsky vzdělané populace, ale také její struktura” doplnil rektor.Setkání podtrhlo význam spolupráce mezi akademickou sférou a státní správou. | Autor: Václav KoníčekNávštěva byla příležitostí nejen k diskusi o dopravě, dopravních stavbách, automobilovém průmyslu, elektromobilitě nebo vesmírných technologiích, ale také k prezentaci kompetencí, které mohou být pro Ministerstvo dopravy námětem ke spolupráci. Setkání podtrhlo význam spolupráce mezi akademickou sférou a státní správou v oblasti výzkumu, vývoje, inovací a také důležitost osvěty široké veřejnosti o projektech v oblasti dopravy a jejich dosahovaných výsledcích. V tomto smyslu zazněla podpora projektu České cesty do vesmíru Ministerstva dopravy, jako mimo jiné významného zdroje inspirace zájmu o technické a přírodovědné vzdělávání.
Odpovědnost: Mgr. Marta Vaňková