Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Nová tvář VUT v Brně aneb jak projekt „Popularizace výsledků VaV VUT v Brně a podpora systematické práce se studenty“ reg. č. CZ.1.07/2.3.00/35.0004, může přispět k zvýšení povědomí o specifických výsledcích vědy a výzkumu.
9. 3. 2012 bejcek@cpp.vutbr.czNa vybrané otázky odpovídá ředitel Centra podpory projektů VUT v Brně Ing. Vlastimil Bejček, CSc.
VUT v Brně získalo výše uvedený projekt. Jak naše univerzita využije finanční prostředky v schváleném objemu cca 45 miliónu Kč? Projekt je dvouletý, jeho realizace začne v červnu tohoto roku a skončí v květnu roku 2014. Na přípravě žádosti, kterou bylo pověřeno Centrum podpory projektů, se podíleli zejména pracovníci center excelence, fakulty a součásti VUT v Brně. Projekt je zaměřen na popularizaci vědecko-výzkumných aktivit center. Přípravný tým identifikoval hlavní oblasti propagace, PR aktivit, konferencí atp., na základě těchto požadavků byla zpracována žádost. Musíme se pochlubit, že jsme získali maximum bodů na základě hodnotících kritérií, i když byl projekt krácen v doplňkových aktivitách přibližně o 3 mil. Kč.
V průběhu projektu bude realizována centrální marketingová kampaň na „zviditelnění“ VUT v Brně jako centra excelentního místa řešení vědecko-výzkumných úloh. Jednotlivé fakulty a součásti pak budou mít v rámci projektu možnost propagovat své VaV týmy na středních a vyšších odborných školách, komunikovat s komerčními subjekty, ostatními vědeckovýzkumnými organizacemi a veřejnými subjekty. Výstupem projektu budou mimo jiné propagační materiály, videospoty, interaktivní webové služby pro všechny cílové skupiny a dotčené subjekty.
Můžete být konkrétnější? Ano, ale jsme teď ve schvalování upraveného rozpočtu, monitorovacích indikátorů, atp. Jakmile dojde ke schválení řídícím orgánem, zveřejníme harmonogram, milníky a výstupy projektu. Vzhledem k tomu, že projekt zahajujeme 1. června 2012, již v dubnu budeme organizovat interní kick-off meeting.
Co je předpokladem úspěšné realizace projektu? Jak jsem již uvedl, projekt je celouniverzitní a předpokládá součinnost zejména Útvaru vnějších vztahů, který bude koordinovat univerzitní celoškolské aktivity, dále Útvaru transferu technologií, který bude zodpovídat za dodržování principů transferu technologií a ochrany duševního vlastnictví. Samozřejmě se na projektu budou podílet ostatní útvary rektorátu. Těžištěm pak bude plnění deklarovaných aktivit fakultami a dalšími součástmi. Všichni uvedení jsou členem realizačního týmu a budou tak moci kvalifikovaně ovlivňovat průběh a realizaci projektu.
Jaké vidíte „překážky“, rizika a příležitosti projektu? VUT v Brně chce být vědecko-výzkumnou univerzitou. Vidím obrovskou příležitost využít projektu pro zviditelnění univerzity právě proto, že jsme jako jedna z mála univerzit získali maximum finančních prostředků z ESF a teď je příležitost to deklarovat odborné i laické veřejnosti. Rizika - i příležitost vidím v těchto bodech: Reorganizace VUT v souladu s předpokládaným vývojem Současné vedení VUT v Brně je si vědomo nutností zkvalitnění všech činností, počínaje výukou, vědecko-výzkumnou činností, atp. Podstatné pro realizaci projektů je získání certifikace ISO, v oblasti hodnocení systému kvality na univerzitě je VUT hlavním řešitelem v IPn vedeným MŠMT.
Ale to jsou známé skutečnosti. Pro činnost Centra podpory projektů je klíčový projekt elektronizace agend a procesů na VUT v Brně, který jsme díky získaným projektům ESF iniciovali. Slibuji si od tohoto kroku významné ulehčení komunikace, administrativy a sledování všech relevantních úkonů v řízení projektů. V projektu řešíme mimo jiné DMS (Document Management System), workflow (řízený oběh dokumentů), sdílení informací, project management dle IPMA a inovační management. Dle zákonných povinností se bude implementovat spisová služba a e-podatelny.
Přesné vymezení a poslání útvarů a jejich kompetencí Vedení univerzity zahájilo a pokračuje v intenzivním řešení, opírající se o EUA evaluaci, mapováním procesů na rektorátě Útvarem kvality a snahou získat ISO certifikaci, vyjednáváním o úloze a financování některých útvarů a součástí.
Vidím, že problematika řízení projektů na VUT v Brně je komplexnější? Je možné se k tomu nějak vyjádřit? Ano, přijďte na Projektové FÓRUM VUT Brně 2012, které se uskuteční 26. dubna tohoto roku, kde budou podány a diskutovány klíčové informace k řízení projektů na VUT v Brně. Ale jsem přesvědčen, že vedení VUT v Brně, Akademickému senátu VUT v Brně, fakultám a součástem dává Centrum podpory projektů co 14 dní relevantní informace o vývoji, stavu a aktivitách v řízení portfolia VUT v Brně.
Můžete objasnit, jaký je rozdíl v řízení projektů a portfolia, o které jste se zmínil? Nechci zkušeným a certifikovaným manažerům projektů na VUT v Brně opakovat základní vědomosti, získané při jejich certifikaci dle mezinárodního standardu IPMA, kterých je na VUT v Brně mj. námi organizovaného projektového vzdělávání dostatek. Mimochodem neustále certifikaci nabízíme, je jednou z našich klíčových činností zvyšovat jejich počet. Naše koncepce vychází z mezinárodních standardů – PPP (Project- Program- Portfolio) a v našem konceptu řízení projektového portfolia vycházíme a nastavujeme procesy tak, aby byly nezávislé na budoucí organizační struktuře a kompetencích jednotlivých organizačních jednotek.
Na závěr prosím stručně Vaše očekávání. Jedinečná příležitost pro VUT v Brně ukázat, že jsme dynamickou univerzitou se širokým odborným a vědeckovýzkumným portfoliem. Příležitost pro špičkové vědecko-výzkumné týmy prezentovat se na národním, evropském i celosvětovém trhu a získat lukrativní kontakty a zakázky. Příležitost propagovat technické vzdělávání zejména na základních a středních školách a získat vynikající budoucí absolventy VUT v Brně. Příležitost pro všechny, kteří chtějí zachovat vysokou úroveň technického vzdělávání a konkurenceschopnost České republiky v technických oborech.
Odpovědnost: Mgr. Marta Vaňková