Přístupnostní navigace
Přejít k obsahu
|
Přejít k hlavnímu menu
VUT
Menu
Život na VUT
Submenu
Atmosféra VUT
Prostory školy
Koleje
Stravování
Sport na VUT
Studentský život
Brno
Pro uchazeče
Submenu
Fakulty a programy
Jak se dostat na VUT
Dny otevřených dveří
Celoživotní vzdělávání
Zpracování osobních údajů uchazečů o studium
E-přihláška
Pro studenty
Submenu
Předměty
Studijní programy
Poplatky za studium
Studijní předpisy
Studium a stáže v zahraničí
Stipendia
Sociální bezpečí
Závěrečné práce
Knihovny
(externí odkaz)
Studium bez bariér
Uznání zahraničního vzdělání
Zpracování osobních údajů studentů
Podpora podnikání
Věda a výzkum
Submenu
Věda a výzkum na VUT
Mezinárodní vědecká rada
Evaluace
Centra výzkumu
Transfer znalostí
Open Science
Projekty
Projekty ze strukturálních fondů
Specifický výzkum
Publikace a výsledky VaV
Spolupráce
Submenu
Firemní spolupráce
Zahraniční spolupráce
Střední školy a VUT
Služby univerzity
Mezinárodní dohody
Univerzitní sítě
O univerzitě
Submenu
Profil univerzity
Udržitelná univerzita
Bezpečná univerzita
Podnikavá univerzita / ContriBUTe
Kalendář akcí
Absolventi
(externí odkaz)
Organizační struktura
Pracovní příležitosti
(externí odkaz)
Úřední deska
Sociální bezpečí
Podpora a rozvoj zaměstnanců a studujících / HR Award
Pro média
Kontakty
Ochrana osobních údajů
Vyznamenání
Fakulty
Fakulta stavební
Fakulta strojního inženýrství
Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Fakulta architektury
Fakulta chemická
Fakulta podnikatelská
Fakulta výtvarných umění
Fakulta informačních technologií
Vysokoškolské ústavy
Ústav soudního inženýrství
Centrum sportovních aktivit
Středoevropský technologický institut (CEITEC VUT)
Součásti
Centrum informačních služeb
Centrum vzdělávání a poradenství
Koleje a menzy
Nakladatelství VUTIUM
Ústřední knihovna
Rektorát
EN
Přihlásit se
Přihlásit se
Web VUT
Intraportál
Studis
Teacher
Elearning
Hledat
EN
Vyhledávání
Vyhledat
Zavřít
VUT
O univerzitě
Aktuality
Studenti VUT chválí distanční výuku a záznamy přednášek, v praktické výuce využívají řadu nových technologií
Studenti VUT chválí distanční výuku a záznamy přednášek, v praktické výuce využívají řadu nových technologií
TISKOVÁ ZPRÁVA
Z průzkumu mezi studenty VUT vyplynulo, že jarní nečekané uzavření škol a náhlý přechod na distanční výuku hodnotí v průměru dvojkou, kdy hodnocení je stejné jako ve škole. První ohlasy na převedení studia do online podoby od druhého týdne podzimního semestru ukazují, že většina nynější stav výuky hodnotí ještě lépe. V předmětech, které jsou ryze praktické a je potřeba v malých skupinách docházet přímo na univerzitu, se pak studenti nově setkávají například s tiskárnou budov, simulátorem únikových cest nebo zkušebnou na testování ochrany energetických sítí.
Nasvícený 3D tisk na Fakultě stavební. | Autor: Tomáš Apeltauer
Za září eviduje Centrum výpočetních a informačních služeb VUT více než
trojnásobný nárůst online setkání skrze aplikaci Teams oproti jarní koronavirové vlně
, zhruba čtvrtina výuky přitom probíhá ještě přes jiné platformy jako Google Meet, Zoom nebo Jitsi. Do online výuky se zatím zapojilo 15 000 studentů a každý strávil u obrazovky výukou necelých 320 minut týdně. Zapsaných je na VUT momentálně téměř 19 100 aktivních studentů.
24 000 účastí ve vyučování za den znamená, že každý student navštívil průměrně více než jednu online přednášku nebo cvičení.
Jedná se o data z prvních týdnů semestru, kdy se výuka teprve rozbíhá.
Výsledky průzkumu ukazují, že
každý druhý z oslovených zahraničních studentů by po zkušenostech z jara uvítal částečnou distanční výuku.
Pouze 11 % ze 129 v dotaznících uvedlo, že by chtělo kompletně studovat online.
Na online výuce vyzdvihují studenti především to,
že velká část přednášek a cvičení jim zůstává dostupná i po streamování.
„Rozhodně oceňuji možnost si pustit přednášku i později ze záznamu, jelikož je toho hodně. Pro mě je to pohodlné, protože si poznámky píšu elektronicky tužkou na tabletu do OneNote a prezentace můžu vkládat rovnou do poznámek. U cvičení je určitě lepší, když učitel počítá před kamerou,“ uvedl při dotazu na kvalitu distanční výuky Filip Rákoczy z Fakulty strojního inženýrství VUT.
„Z mých zkušeností mohu říci, že se vyučující snaží, abychom co nejvíc porozuměli problematice. Také je fajn, že v prezenční formě zůstaly alespoň laboratoře. Rozvrh ještě stále není úplně přizpůsobený napůl distanční a kontaktní výuce. To znamená, že máme například jen 20 minut na přesun z přednášky do laboratoří, takže úplně všechny přednášky nestíhám. Ale chápu, že je to velmi náročná situace a asi nejde skloubit dohromady všechno,“ zhodnotila studentka Fakulty chemické Adéla.
Vyučující se shodují na tom, že osobní přítomnost ve výuce se nedá stoprocentně nahradit online přednáškami. Někteří zmiňují, že v době, kdy na jaře natáčeli výuková videa v prázdných posluchárnách, se sami necítili úplně komfortně. Odezva od studentů je tedy nejen důležitý ukazatel, zda látku chápou, ale vytváří také potřebnou atmosféru. V současnosti proto většina vyučujících svolává videokonference s možností promítání prezentací.
Někteří využívají i vzdálený přístup na plochu studentů, když třeba chtějí opravit postup přímo v jeho výpočtu.
Lasery budou studentům architektury pomáhat s řezáním modelů. | Autor: archiv FA VUT
Část studentů přesto do univerzitních budov dochází, ovšem za přísných hygienických opatření. Týká se to malých skupin například v laboratořích nebo ateliérech. Tam si pro ně také fakulty a součásti připravily několik novinek. Například na Fakultě stavební je v provozu
místnost virtuální reality, kde probíhají simulace úniku z objektu. S brýlemi virtuální reality můžou vědci zkoumat chování lidí při hledání cest z budov při nebezpečí.
Ve stejné laboratoři zároveň stavaři zkouší na 3D tiskárnách tisknout třeba materiály, které mají při minimální hmotnosti obrovskou nosnost. Ve výzkumném centru AdMaS, které také spadá pod FAST, je od letošního podzimu studentům při výuce k dispozici
robotické rameno, které v kombinaci s nově vyvinutou tryskou dokáže ve vrstvách nanášet upravené stavební hmoty
a vytvářet podobné projekty jako je z
betonu vytištěný dům Prvok.
Nový stroj v centru AdMaS dokáže tisknout budovy. | Autor: Jan Podroužek
Na Fakultě elektrotechniky a komunikačních technologií mají k dispozici jako jediní v Česku i na Slovensku
unikátní simulátor energetického systému
, který umožňuje ověřit funkčnost nového zařízení pro řízení nebo ochranu energetické sítě v reálném čase, a to bez rizika. „Některé testy zařízení v ostrém provozu zkrátka nejsou možné, jelikož by mohly přinést omezení provozu sítě, nebo v některých případech by mohly způsobit i vážné škody. Pomocí simulátoru můžeme nasimulovat například zkraty, nebo jiné nestandardní provozy, a vyhodnocovat, zda ochrany sítě pracují správně, či nikoliv,“ říká Viktor Jurák, odborník z Ústavu elektroenergetiky.
Pozadu nezůstávají ani umělecky zaměřené fakulty. Například na Fakultě architektury dlouhodobě vybavují ateliéry moderními technologiemi. Letos nakoupili dva gravírovací a řezací lasery, pomocí kterých můžou studenti vyřezávat architektonické modely. Během letního semestru by měla být na fakultě spuštěna laboratoř s robotickým ramenem.
Publikováno
07.10.2020 09:29
Odkaz
https://www.vut.cz/vut/f19528/d203933
Fakulta architektury
Fakulta stavební
Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Tisková zpráva
Odpovědnost:
Mgr. Marta Vaňková
Nahoru