Přístupnostní navigace
Přejít k obsahu
|
Přejít k hlavnímu menu
VUT
Menu
Život na VUT
Submenu
Atmosféra VUT
Prostory školy
Koleje
Stravování
Sport na VUT
Studentský život
Brno
Pro uchazeče
Submenu
Fakulty a programy
Jak se dostat na VUT
Dny otevřených dveří
Celoživotní vzdělávání
Zpracování osobních údajů uchazečů o studium
E-přihláška
Pro studenty
Submenu
Předměty
Studijní programy
Poplatky za studium
Studijní předpisy
Studium a stáže v zahraničí
Stipendia
Sociální bezpečí
Závěrečné práce
Knihovny
(externí odkaz)
Studium bez bariér
Uznání zahraničního vzdělání
Zpracování osobních údajů studentů
Podpora podnikání
Věda a výzkum
Submenu
Věda a výzkum na VUT
Mezinárodní vědecká rada
Evaluace
Centra výzkumu
Transfer znalostí
Open Science
Projekty
Projekty ze strukturálních fondů
Specifický výzkum
Publikace a výsledky VaV
Spolupráce
Submenu
Firemní spolupráce
Zahraniční spolupráce
Střední školy a VUT
Služby univerzity
Mezinárodní dohody
Univerzitní sítě
O univerzitě
Submenu
Profil univerzity
Udržitelná univerzita
Bezpečná univerzita
Podnikavá univerzita / ContriBUTe
Kalendář akcí
Absolventi
(externí odkaz)
Organizační struktura
Pracovní příležitosti
(externí odkaz)
Úřední deska
Sociální bezpečí
Podpora a rozvoj zaměstnanců a studujících / HR Award
Pro média
Kontakty
Ochrana osobních údajů
Vyznamenání
Fakulty
Fakulta stavební
Fakulta strojního inženýrství
Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Fakulta architektury
Fakulta chemická
Fakulta podnikatelská
Fakulta výtvarných umění
Fakulta informačních technologií
Vysokoškolské ústavy
Ústav soudního inženýrství
Centrum sportovních aktivit
Středoevropský technologický institut (CEITEC VUT)
Součásti
Centrum informačních služeb
Centrum vzdělávání a poradenství
Koleje a menzy
Nakladatelství VUTIUM
Ústřední knihovna
Rektorát
EN
Přihlásit se
Přihlásit se
Web VUT
Intraportál
Studis
Teacher
Elearning
Hledat
EN
Vyhledávání
Vyhledat
Zavřít
VUT
O univerzitě
Aktuality
Studenti VUT vylepšili aerodynamiku kola a helmy pro české dráhové cyklisty. Pokud prototypy uspějí v testech, objeví se na olympiádě
Studenti VUT vylepšili aerodynamiku kola a helmy pro české dráhové cyklisty. Pokud prototypy uspějí v testech, objeví se na olympiádě
TISKOVÁ ZPRÁVA
Vítězem soutěže Tokyo 2020 Challenge, jejímž cílem bylo aerodynamické vylepšení kola, dresu a helmy pro českou reprezentaci dráhové cyklistiky pro příští olympijské hry v Tokiu, se stala dvojice studentů z Fakulty strojního inženýrství (FSI) VUT. Strojaři Martin Kůst a Dominik Regner porotu překvapili tím, jak detailně prototypy zpracovali a jejich funkčnost prokázali také ve virtuálním větrném tunelu. Nejlepší nápady finalistů chtějí zástupci české reprezentace z týmu Dukla Brno otestovat i v reálném aerodynamickém tunelu. Pokud uspějí v náročném testování, mohou se nápady studentů už za dva roky objevit i na olympijských hrách v japonském Tokiu.
Nespočet rozhovorů s cyklisty a výzkumníky a stovky hodin modelování, výpočtů a testování, kde Dominik Regner a Martin Kůst modelovali a testovali svoje virtuální prototypy. „Na začátku byla řada našich nápadů, u kterých jsme testovali to, jaký budou mít reálný vliv na snížení tření a odporu, s nimiž se musí jezdec na trati poprat. V softwaru jsme si vymodelovali reálného jezdce a ve virtuálním tunelu jsme ověřovali, jak se která změna pozice projeví,“ popsal Dominik Regner.
„Při všech změnách, do kterých kromě změny geometrie kola a jezdce patřilo třeba také chlazení helmy, úprava dresu nebo použití spreje pro snížení tření na discích, jsme při měření ve virtuální aerodynamickém tunelu dosáhli snížení celkového odporu o 15 procent. Tak vysoké číslo nás samotné překvapilo. Největší přínos přinesla změna pozice cyklisty na kole – podařilo se nám najít pozici, při které se vzduch tolik kolem jezdce nekumuloval, ale proudění od ramen k zádům bylo plynulejší,“ popsal Martin Kůst s tím, že virtuální prototypy je teď potřeba otestovat v reálném aerodynamickém tunelu.
Vyhlášení se konalo 25. dubna 2018 na Fakultě strojního inženýrství VUT | Autor: archiv FSI VUT
Právě komplexní řešení problematiky zaujalo odbornou porotu složenou ze zástupců FSI VUT, cyklistického týmu Dukla Brno, společností ICON Technology a také z Aerodynamického oddělení Škoda Auto, která za nápadem na uspořádání této soutěže stojí, nejvíce. „Do soutěže jsme šli s tím, že jsme si nebyli jistí, jaké výsledky můžeme očekávat. Velice nás překvapila profesionalita a špičková práce všech finalistů. Všechny týmy dosáhly ve virtuálním tunelu výborných zlepšení, ale vítězný tým nás zaujal tím, že pracoval s reálným modelem a přišel s neotřelými, ale reálně proveditelnými návrhy. Spojení sil s univerzitou se ukázalo jako velmi smysluplné,“ popsal trenér národní reprezentace dráhové cyklistiky a trenér týmu Dukla Brno Petr Klimeš. Vlastnosti nejlepších prototypů si chtějí trenéři a cyklisté ověřit v reálném aerodynamickém tunelu v rámci příprav na letní olympijské hry v Tokiu.
„Práce na reálných projektech je pro studenty velkou motivací. V této soutěži měli šanci aplikovat znalosti z výuky, ale zároveň svoje nápady a jejich reálnou proveditelnost konzultovat s cyklisty a trenéry, ale také s výzkumníky z FSI. Přínosem pro studenty byla i možnost seznámit se s unikátním výpočetním nástrojem, virtuálním aerodynamickým tunelem, se kterým mohli pracovat díky podpoře společností ICON Technology a Škoda Auto a také centra IT4Innovations,“ dodal hlavní organizátor a výzkumník z FSI VUT Jan Navrátil.
Vítězný tým v soutěži Tokyo 2020 Challenge | Autor: archiv FSI VUT
Z virtuální reality na skutečnou závodní dráhu
Do soutěže Tokyo 2020 Challenge se mohli přihlásit studenti bakalářského a navazujícího magisterského studia na technických univerzitách v České republice. Hlásit se mohli jednotlivci nebo týmy s nejvýše čtyřmi členy. Z návrhů, které se sešly v prvním kole, odborná porota vybrala do finále čtyři nejlepší týmy. Studenti pak měli měsíc na to, aby svoje nápady vymodelovali do podoby virtuálních prototypů a otestovali jejich funkčnost v tzv. virtuálním větrném tunelu. Testování v reálném provozu už je na samotné cyklistické reprezentaci.
Digitální aerodynamický tunel založený na cloudových technologiích poskytla do soutěže společnost
ICON Technology
, která se zaměřuje na aerodynamiku automobilů a na vývoj unikátních softwarových nástrojů pro simulaci aerodynamiky. Pro náročné virtuální testování využívali studenti výpočetní kapacity
Národního superpočítačového centra IT4Innovations
na Vysoké škole báňské – Technické univerzitě Ostrava. Hlavním partnerem a sponzorem soutěže, který poskytl stipendia pro tři nejlepší studentské týmy, byla společnost
Škoda Auto, konkrétně Aerodynamické oddělení.
Publikováno
27.04.2018 09:00
Odkaz
https://www.vut.cz/vut/f19528/d170369
Odpovědnost:
Mgr. Marta Vaňková
Nahoru