Přístupnostní navigace
Přejít k obsahu
|
Přejít k hlavnímu menu
VUT
Menu
Život na VUT
Submenu
Atmosféra VUT
Prostory školy
Koleje
Stravování
Sport na VUT
Studentský život
Brno
Pro uchazeče
Submenu
Fakulty a programy
Jak se dostat na VUT
Dny otevřených dveří
Celoživotní vzdělávání
Zpracování osobních údajů uchazečů o studium
E-přihláška
Pro studenty
Submenu
Předměty
Studijní programy
Poplatky za studium
Studijní předpisy
Studium a stáže v zahraničí
Stipendia
Sociální bezpečí
Závěrečné práce
Knihovny
(externí odkaz)
Studium bez bariér
Uznání zahraničního vzdělání
Zpracování osobních údajů studentů
Podpora podnikání
Věda a výzkum
Submenu
Věda a výzkum na VUT
Mezinárodní vědecká rada
Evaluace
Centra výzkumu
Transfer znalostí
Open Science
Projekty
Projekty ze strukturálních fondů
Specifický výzkum
Publikace a výsledky VaV
Spolupráce
Submenu
Firemní spolupráce
Zahraniční spolupráce
Střední školy a VUT
Služby univerzity
Mezinárodní dohody
Univerzitní sítě
O univerzitě
Submenu
Profil univerzity
Udržitelná univerzita
Bezpečná univerzita
Podnikavá univerzita / ContriBUTe
Kalendář akcí
Absolventi
(externí odkaz)
Organizační struktura
Pracovní příležitosti
(externí odkaz)
Úřední deska
Sociální bezpečí
Podpora a rozvoj zaměstnanců a studujících / HR Award
Pro média
Kontakty
Ochrana osobních údajů
Vyznamenání
Fakulty
Fakulta stavební
Fakulta strojního inženýrství
Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Fakulta architektury
Fakulta chemická
Fakulta podnikatelská
Fakulta výtvarných umění
Fakulta informačních technologií
Vysokoškolské ústavy
Ústav soudního inženýrství
Centrum sportovních aktivit
Středoevropský technologický institut (CEITEC VUT)
Součásti
Centrum informačních služeb
Centrum vzdělávání a poradenství
Koleje a menzy
Nakladatelství VUTIUM
Ústřední knihovna
Rektorát
EN
Přihlásit se
Přihlásit se
Web VUT
Intraportál
Studis
Teacher
Elearning
Hledat
EN
Vyhledávání
Vyhledat
Zavřít
VUT
O univerzitě
Aktuality
Vědecké centrum AdMaS společně s plynaři uspořádalo první konferenci o LNG v tuzemské nákladní dopravě
Vědecké centrum AdMaS společně s plynaři uspořádalo první konferenci o LNG v tuzemské nákladní dopravě
Zástupci vědeckého centra AdMaS, které funguje při Fakultě stavební VUT, uspořádali společně s největším tuzemským distributorem zemního plynu GasNet vůbec první konferenci o využití LNG v nákladní dopravě v České republice. Kromě představitelů VUT a GasNetu na konferenci vystoupili zástupci ministerstva dopravy i dalších subjektů podílejících se na rozvoji tohoto ekologického paliva v nákladní dopravě.
První konference o využití zkapalněného zemního plynu (LNG) v nákladní dopravě se konala formou videokonference za účasti více než 50 zástupců, např. z ministerstva průmyslu a obchodu, ministerstva dopravy, od komerčních dopravců apod. Hosty byli i další odborníci z oblasti nákladní dopravy a požární bezpečnosti staveb. „Chtěl bych ocenit naše spolupořadatele Fakultu stavební VUT a Technologickou platformou Energetická bezpečnost ČR za spolupráci na přípravě a organizaci. Věříme, že vůbec první konference s tématikou využití LNG v nákladní dopravě významně přispěje k rozvoji LNG v tuzemsku,“ uvedl Filip Dostál ze společnosti GasNet.
V Evropě je už přes 15 000 vozů na LNG, počet vozidel i stanic rychle poroste i u nás
Globální pohled na možnosti vyššího využití LNG v nákladní dopravě přinesl Zdeněk Dufek z Fakulty stavební VUT: „Globální trh s LNG pochopitelně také poznamenala pandemie covid-19, ale růst se i přes to nezastavil a očekává se i v dalších letech. V současné době jezdí po evropských silnicích více než 15 000 nákladních aut na LNG, tento počet bude stále stoupat, díky čemuž můžeme očekávat i rychlý růst počtu vozů i plnicích stanic také u nás,“ řekl Dufek. To potvrdili i zástupci dovozců vozidel na LNG, což jsou v současné době značky Volvo, Scania a Iveco. V blízké budoucnosti by mělo být v České republice 18 LNG plnicích stanic, většina z nich bude v provozu do konce příštího roku.
Ilustrační foto | Autor: Pixabay
GasNet se podělil o praktické zkušenosti
Další program konference byl z velké části zaměřen na praktické aspekty a zkušenosti pro další rozvoj LNG. Velmi zajímavé přednášky se týkaly tankování vozů, projektování LNG stanic nebo dopravy LNG do České republiky. „Máme už roční zkušenosti z Klecan, před týdnem jsme otevřeli naši druhou plnicí stanici v Mladé Boleslavi. Jsem přesvědčen o tom, že právě naše praktické a pozitivní zkušenosti s bezpečným provozem stanic, nákladních aut, rychlým natankováním a třeba i informace o splnění tuzemských bezpečnostních norem posunou rozvoj LNG do další etapy,“ doplnil Filip Dostál. O úskalích výstavby LNG tankovacích stanic z pohledu požadavků na požární bezpečnost staveb v průběhu konference hovořil Petr Beneš z Fakulty stavební VUT.
Konference se konala v rámci řešení výzkumného projektu Projektování a bezpečné provozování LNG čerpacích stanic, který byl podpořen Technologickou agenturou ČR. V rámci řešení tohoto projektu dochází k vytvoření metodických podkladů a komentáře k normě ČSN EN ISO 16924 Plnicí stanice na zemní plyn – LNG stanice pro plnění vozidel. V rámci projektu již vznikla odborná monografie, komentář k technické normě a certifikovaná metodika. Sborník přednášek z konference bude publikován jako zvláštní příloha odborného časopisu Plyn, který vydává Český plynárenský svaz.
PDF
Sborník z konference o LNG v nákladní dopravě
Publikováno
02.06.2021 09:51
Odkaz
https://www.vut.cz/vut/f19528/d212958
Fakulta stavební
AdMaS
Odpovědnost:
Mgr. Marta Vaňková
Nahoru