Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Od 1. ledna 2024 vstupuje v platnost dodatek č. 8 Organizačního řádu rektorátu, kterým se v účinnost uvádějí některé organizační změny. Ty přinášejí i změny ve složení vedení univerzity. V září loňského roku v souvislosti s optimalizací organizace a kompetencí v oblasti transferu znalostí zanikla samostatná pozice prorektora pro transfer znalostí, a vedení univerzity tak pokračovalo pouze se čtyřmi prorektory. S novým rokem se ujímají funkce dva noví prorektoři s kvalitativně novými gescemi, kterými jsou agenda dalšího vzdělávání a kvality a agenda lidských zdrojů. Vedení univerzity tak bude namísto původních pěti pracovat v šesti prorektorech.Autor: Jan Prokopius
Potřeba rozšířit tradiční předmět studijní agendy vedla k vyprofilování pozice prorektora pro další vzdělávání a kvalitu. Ta doplní gesci stávajícího prorektora pro studium, který bude nadále dbát na oblast studijní legislativy, správy studijních programů, pedagogickou činnost, organizaci výuky, studijní informační systém a celou oblast péče o studenty. Prorektorem pro studium zůstává prof. RNDr. Miroslav Doupovec, CSc.
Pozice prorektora pro další vzdělávání a kvalitu odráží potřebu rozvinout oblast dalšího odborného vzdělávání a posunout ji na úroveň odpovídající potřebě průmyslu v oblasti zvyšování, rozšiřování a prohlubování kvalifikace formou dalšího vzdělávání včetně zavedení a zajištění tzv. microcredentials (mikrocertifikátů) a nastavení přenositelného a mezinárodně kompatibilního systému kreditování. Kvalitativně novým prvkem této agendy je rovněž zavádění akreditovaných nástavbových kvalifikačních vzdělávacích programů včetně programů typu Master of Science, které budou podléhat přiměřeně podobným akreditačním procesům jako programy studijní. První z těchto programů již prošly akreditací prostřednictvím Rady pro vnitřní hodnocení VUT, např. MSc in Cyber Security na FEKT či MSc in Civil Engineering a MSc in Environmental Engineering na FAST.
Nový prorektor pro oblast dalšího vzdělávání a kvality mimo jiné převezme gesci za rozvinutí agendy průmyslových doktorátů mimo jiné i v návaznosti na očekávanou novelu Zákona o vysokých školách. Prorektor také zajistí funkce a rozvoj systému řízení kvality vzdělávání na VUT, včetně zajištování evaluace studijních programů a aktuálně rovněž evaluace doktorských studijních programů v souvislosti s přípravou na implementaci očekávané novely Zákona o vysokých školách. Prorektorem pro další vzdělávání a kvalitu se tak s novým rokem stal doc. Ing. Vítězslav Máša, Ph.D., bývalý proděkan Fakulty strojního inženýrství.
V souvislosti s kompetenčními změnami a decentralizací systému řízení transferu znalostí na fakulty a vysokoškolské ústavy byla v září loňského roku zrušena pozice prorektora pro transfer znalostí. Vedení univerzity si tak mimo jiné ověřovalo zajištění funkcí pouze se čtyřmi prorektory, což se ukázalo s ohledem na velikost univerzity a rozsah agend neudržitelné, zvláště pokud výkon funkce prorektora není plně dedikován výhradně této agendě. Transfer znalostí tak ke své stávající gesci převzal dosavadní prorektor pro tvůrčí činnost, prof. Ing. Martin Weiter, Ph.D., který tuto agendu mimo jiné garantuje také jako člen Rady vlády pro výzkum, vývoj a inovace. Toto propojení se ukázalo jako navýsost učelné. Prorektor Weiter tak nadále pokračuje s rozšířenou gescí jako prorektor pro výzkum a transfer znalostí.
Novou směrnicí jsme významně liberalizovali systém transferu na univerzitě. Podnikání na univerzitě s využitím know-how, které na ní vzniká a jeho valorizace, včetně zakládání spin-off a start-up firem, je plně podporovaná a žádoucí činnost. Veškeré efekty transferu, tedy zejména veškeré výnosy z komercializovaných výsledků, z podílů na založených spin-off a start-up firem, jsou přitom plně ponechány k dispozici fakultám. Tyto výsledky a s nimi související duševní vlastnictví totiž přirozeně vznikají v zaměstnaneckém poměru a ten je plně v gesci fakult. Je tedy plně na vedení fakult jak s nimi naloží a jak je rozdělí. Na úrovni univerzity však bude vždy plně zajištěn právní servis, správa a rozvoj informačního systému pro centrální evidenci duševního vlastnictví a zejména komplexní metodická podpora transferu včetně dohodnutých služeb pro menší součásti. Decentralizací transferu na fakulty a vysokoškolské ústavy, která byla provedena dnem 1. ledna, se pouze logicky sesoulaďují pravomoci a odpovědnosti, které dosud, možná z historických důvodů, byly děleny mezi úroveň univerzity a úroveň fakult.
V souvislosti s reorganizací řízení marketingu, vnějších vztahů a internacionalizace, vědomí neoddělitelnosti a provázanosti těchto procesů, jakož i nezbytnost souběžné podpory primárních procesů na univerzitě, tzn. výuky a výzkumu, vedla ke spojení původně oddělených útvarů. Z důvodu nezbytnosti zajištění koordinace a jednotného řízení byla po dohodě rozšířena dosavadní gesce prorektorky pro internacionalizaci, doc. PhDr. Ivety Šimberové, Ph.D., která se od nového roku stává prorektorkou pro internacionalizaci a vnější vztahy. Naplňuje se tím původně zamýšlený a déle připravovaný koncept organizačního propojení obou uvedených agend, u kterých se v jejich organizačně samostatném nastavení projevovalo značné množství funkčních překryvů, jenž bylo třeba přenastavit tak, aby bylo možné naplňovat cíle od těchto útvarů očekávané. Prorektorka Šimberová tak bude v plném rozsahu koordinovat činnost obou oddělení dnes sdruženého odboru s odpovědností jak za internacionalizaci, tak za marketing a vnější vztahy.
Gesce dosavadního prorektora pro vnější vztahy, doc. Mg.A. Milan Housera se posunula do pozice prorektora pro uměleckou činnost a udržitelnost. Umělecká činnost je pro VUT jedním z významných zdrojů konkurenční výhody. Propojení technologií a umělecké činnosti je nespornou odlišností a současně příležitostí. VUT se v oblasti uměleckých výstupů staví dnes plně na roveň některých uměleckých akademií. Umělecká činnost jako ekvivalent výzkumné činnosti je významným zdrojem výsledků, které budou obdobně vstupovat do hodnocení univerzity v nadcházejícím škálování plánovaném v roce 2025. Intenzita příprav na škálování výzkumných organizací, účast na tvorbě Metodiky 25+ a zajištění nezbytných agend v gesci prorektora pro výzkum a tvůrčí činnost vyžaduje přesunout některé kompetence pro oblast umělecké činnosti do samostatné gesce. Prorektor Houser mimo jiné působí jako člen Rady Registru uměleckých výstupů (RUV) a v tomto smyslu se podílí na nastavování systému hodnocení uměleckých výstupů na národní úrovni.
Kromě toho dnes není zřejmě žádných pochyb o tom, jakého významu dnes nabývají environmentální témata. Pojem udržitelnosti se skloňuje ve všech souvislostech a reflexe udržitelnosti se rovněž stala předmětem hodnocení univerzit v mezinárodních žebříčcích. Kdo jiný než naše technická univerzita může svým technologickým know-how toto téma naplňovat. Proto také byla ustavena gesce za tuto oblast na úrovni vedení univerzity. Ve spolupráci s paní kvestorkou tak bude podporována i v akademické oblasti na úrovni prorektora. Vedle uvedených činností bude prorektor Houser zajištovat a koordinovat činnost Vydavatelství VUTIUM a řídit činnost Ediční rady, Rady pro umění a architekturu, řídit časopis UDÁLOSTI a koordinovat činnost Archivu VUT.
Druhým novým členem vedení VUT se od nového roku stala doc. Ing. Vlasta Sedláková, Ph.D., která bude zastávat pozici prorektorky pro lidské zdroje. Největším bohatstvím univerzity jsou a vždy budou naši lidé. Péče o ně, o jejich rozvoj je a bude pro vedení univerzity naprostou prioritou. Univerzita je nositelem ceny HR AWARD. Z tohoto ocenění vyplývají povinnosti související s adekvátním zajištěním některých personálních agend podléhajících mezinárodnímu dohledu a auditu, jako jsou nastavení systému výběru a přijímání akademických a výzkumných pracovníků, hodnocení, řízení kariérového rozvoje, řízení kontinuálního odborného rozvoje a dalšího vzdělávání, zajištění genderové rovnosti, internacionalizace vnitřního prostředí včetně prostředí informačního systému, zajištění funkcí systému péče o zaměstnance včetně péče o zahraniční.
Kromě toho v souvislosti s reformou doktorského studia v rámci novely Zákona o vysokých školách se v mnohém větším rozsahu doktorští studenti stanou zaměstnanci univerzity, takže univerzitě jako zaměstnavateli přibude i péče o ně jako naše zaměstnance. Pokud to myslíme s excelencí a konkurenceschopností univerzity a jejím postavením v mezinárodním i národním měřítku vážně, potřebujeme usilovat o rozšíření okruhu našich spolupracovníků ze zahraničí, a to nejen ze Slovenska, ať již v pozici akademických či výzkumných pracovníků, nebo třeba tzv. postdoců či zahraničních doktorských studentů. Role prorektorů pro lidské zdroje se stala běžnou součástí vedení zahraničních univerzit v Rakousku a Německu včetně těch, se kterými se chceme srovnávat, jako jsou např. naše partnerské univerzity – Technická univerzita ve Vídni nebo Leibnitz University Hannover. Ustavení pozice prorektorky pro řízení lidských zdrojů tak pouze odráží mezinárodní zkušenosti.
Beze změny zůstávají ve vedení univerzity pozice kvestorky, Ing. Mgr. Daniely Němcové, které se dostane součinnosti v agendách řízení lidských zdrojů a v agendě udržitelnosti ze strany prorektorů. Rovněž nezměněnou zůstává působnost kancléře, Mgr. Kamila Gregorka, MBA, který se vedle povinností kancléřských úspěšně zhostil koordinace a řízení informačních systémů univerzity. V poradním sboru Vedení VUT i nadále zůstávají zástupci Akademického senátu a Studentské komory Akademického senátu, se kterými management univerzity dlouhodobě vede konstruktivní diskuse a považuje akademickou samosprávu za rovnocenného partnera.
Tímto přenastavením a rozšířením rolí ve vedení univerzity reflektujeme aktuální potřeby doby, a jsme tak připraveni pokračovat na cestě posilování postavení Vysokého učení technického v Brně jako prestižní evropské technické univerzity.
Ladislav Janíček
Odpovědnost: Mgr. Marta Vaňková