Přístupnostní navigace
Přejít k obsahu
|
Přejít k hlavnímu menu
VUT
Menu
Život na VUT
Submenu
Atmosféra VUT
Prostory školy
Koleje
Stravování
Sport na VUT
Studentský život
Brno
Pro uchazeče
Submenu
Fakulty a programy
Jak se dostat na VUT
Dny otevřených dveří
Celoživotní vzdělávání
Zpracování osobních údajů uchazečů o studium
E-přihláška
Pro studenty
Submenu
Předměty
Studijní programy
Poplatky za studium
Studijní předpisy
Studium a stáže v zahraničí
Stipendia
Sociální bezpečí
Závěrečné práce
Knihovny
(externí odkaz)
Studium bez bariér
Uznání zahraničního vzdělání
Zpracování osobních údajů studentů
Podpora podnikání
Věda a výzkum
Submenu
Věda a výzkum na VUT
Mezinárodní vědecká rada
Evaluace
Centra výzkumu
Transfer znalostí
Open Science
Projekty
Projekty ze strukturálních fondů
Specifický výzkum
Publikace a výsledky VaV
Spolupráce
Submenu
Firemní spolupráce
Zahraniční spolupráce
Střední školy a VUT
Služby univerzity
Mezinárodní dohody
Univerzitní sítě
O univerzitě
Submenu
Profil univerzity
Udržitelná univerzita
Bezpečná univerzita
Podnikavá univerzita / ContriBUTe
Kalendář akcí
Absolventi
(externí odkaz)
Organizační struktura
Pracovní příležitosti
(externí odkaz)
Úřední deska
Sociální bezpečí
Podpora a rozvoj zaměstnanců a studujících / HR Award
Pro média
Kontakty
Ochrana osobních údajů
Vyznamenání
Fakulty
Fakulta stavební
Fakulta strojního inženýrství
Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Fakulta architektury
Fakulta chemická
Fakulta podnikatelská
Fakulta výtvarných umění
Fakulta informačních technologií
Vysokoškolské ústavy
Ústav soudního inženýrství
Centrum sportovních aktivit
Středoevropský technologický institut (CEITEC VUT)
Součásti
Centrum informačních služeb
Centrum vzdělávání a poradenství
Koleje a menzy
Nakladatelství VUTIUM
Ústřední knihovna
Rektorát
EN
Přihlásit se
Přihlásit se
Web VUT
Intraportál
Studis
Teacher
Elearning
Hledat
EN
Vyhledávání
Vyhledat
Zavřít
VUT
O univerzitě
Aktuality
Výzkumníci z FSI vytvořili bezpilotní letadlo kompletně vytištěné na 3D tiskárně. Sloužit má pro snímkování zemského povrchu
Výzkumníci z FSI vytvořili bezpilotní letadlo kompletně vytištěné na 3D tiskárně. Sloužit má pro snímkování zemského povrchu
TISKOVÁ ZPRÁVA
Více než 140 hodin zabralo vytištění všech dílů pro první bezpilotní letoun VUT, který byl vytvořený jen pomocí 3D tiskárny. Letoun VUT 714 FDM navrhl a vytvořil student Fakulty strojního inženýrství VUT Martin Sladký pod vedením Petra Dvořáka z Leteckého ústavu. Cílem výzkumného týmu je osadit letoun autopilotem a kamerami a využít jej pro snímkování zemského povrchu.
„Letadlo je slepeno z 22 kusů, některé kusy se ale tisknou společně. Celkový čas tisku trval 140 hodin a 44 minut čistého času. V běžném provozu nám zabral necelé dva týdny,“ uvedl student Martin Sladký. Při tisku větších dílů byly sice použity profesionální 3D tiskárny, které mají výzkumníci z Leteckého ústavu k dispozici, přibližně polovina dílů ale vznikla na stolní tiskárně. Ta by podle výzkumníků zvládla vytvořit celý letoun, proces by ale trval déle.
Bezpilotní letadlo by mělo pomoci s fotogrammetrickým snímkováním zemského povrchu | Autor: Letecký ústav FSI VUT
Drak letadla váží 1 290 gramů, což odpovídá přibližně 430 metrům filamentu, tedy tiskové struny využívané v 3D tiskárnách. Pro tisk tým použil filament z materiálu PLA. „Jedná se o úplně standardní materiál. V rámci výzkumu jsme se zabývali testováním pokročilejších materiálů jako ASA, PET-G + CF, nylon + CF, ale závěrem zkoumání bylo, že nejlepší parametry pro naše účely má běžné PLA,“ popsal Petr Dvořák z Leteckého ústavu FSI, vedoucí bakalářské práce Martina Sladkého, který s ním na návrhu a tvorbě letounu spolupracoval.
Ve srovnání s kompozitní verzí letounu VUT 714 je ta vytvořená na 3D tiskárně o 7 % těžší, nicméně vnitřní struktura stále nabízí možnosti k odlehčení. Hlavní výhodou takto vyrobeného letadla je výrazně nižší pracnost při kompletaci a snadná možnost konstrukčních změn.
„Přenositelnost 3D tisku v takovém rozsahu, jaký jsme použili my, na velká dopravní letadla se v současné době nejeví reálně. Velký potenciál má nicméně využití 3D tisku právě pro menší bezpilotní prostředky. 3D tisk velmi dobře splňuje klasické požadavky na malosériovou leteckou výrobu,“ doplnil Dvořák. Letecký ústav na vývoji tohoto letounu spolupracoval také s českou firmou 3DLabPrint, která se zabývá vývojem 3D tištěných maket skutečných letadel.
3D tisk má podle odborníků potenciál právě pro menší bezpilotní prostředky | Autor: Letecký ústav FSI VUT
Cíl výzkumníků z FSI? Fotogrammetrické snímkování zemského povrchu
Letoun už má za sebou první úspěšné zkušební lety na letišti v Brně–Medlánkách. Tím ale práce výzkumného týmu pod vedením Petra Dvořáka nekončí. Vytvoření letadla je jedním z dílčích kroků týmu, jehož cílem je model osadit autopilotem a kamerami a otestovat jej pro fotogrammetrické snímkování zemského povrchu. „Pokud vše půjde dobře, chceme tuto platformu nabídnout výzkumníkům po celém světě, aby měli open-source alternativu ke komerčním bezpilotním platformám, které dnes začínají na trhu dominovat,“ popsal Petr Dvořák s tím, že snímkování by mohlo posunout dál výzkumy v mnoha oborech.
Publikováno
20.09.2019 10:00
Odkaz
https://www.vut.cz/vut/f19528/d188803
Odpovědnost:
Mgr. Marta Vaňková
Nahoru