Přístupnostní navigace
Přejít k obsahu
|
Přejít k hlavnímu menu
VUT
Menu
Život na VUT
Submenu
Atmosféra VUT
Prostory školy
Koleje
Stravování
Sport na VUT
Studentský život
Brno
Pro uchazeče
Submenu
Fakulty a programy
Jak se dostat na VUT
Dny otevřených dveří
Celoživotní vzdělávání
Zpracování osobních údajů uchazečů o studium
E-přihláška
Pro studenty
Submenu
Předměty
Studijní programy
Poplatky za studium
Studijní předpisy
Studium a stáže v zahraničí
Stipendia
Sociální bezpečí
Závěrečné práce
Knihovny
(externí odkaz)
Studium bez bariér
Uznání zahraničního vzdělání
Zpracování osobních údajů studentů
Podpora podnikání
Věda a výzkum
Submenu
Věda a výzkum na VUT
Mezinárodní vědecká rada
Evaluace
Centra výzkumu
Transfer znalostí
Open Science
Projekty
Projekty ze strukturálních fondů
Specifický výzkum
Publikace a výsledky VaV
Spolupráce
Submenu
Firemní spolupráce
Zahraniční spolupráce
Střední školy a VUT
Služby univerzity
Mezinárodní dohody
Univerzitní sítě
O univerzitě
Submenu
Profil univerzity
Udržitelná univerzita
Bezpečná univerzita
Podnikavá univerzita / ContriBUTe
Kalendář akcí
Absolventi
(externí odkaz)
Organizační struktura
Pracovní příležitosti
(externí odkaz)
Úřední deska
Sociální bezpečí
Podpora a rozvoj zaměstnanců a studujících / HR Award
Pro média
Kontakty
Ochrana osobních údajů
Vyznamenání
Fakulty
Fakulta stavební
Fakulta strojního inženýrství
Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Fakulta architektury
Fakulta chemická
Fakulta podnikatelská
Fakulta výtvarných umění
Fakulta informačních technologií
Vysokoškolské ústavy
Ústav soudního inženýrství
Centrum sportovních aktivit
Středoevropský technologický institut (CEITEC VUT)
Součásti
Centrum informačních služeb
Centrum vzdělávání a poradenství
Koleje a menzy
Nakladatelství VUTIUM
Ústřední knihovna
Rektorát
EN
Přihlásit se
Přihlásit se
Web VUT
Intraportál
Studis
Teacher
Elearning
Hledat
EN
Vyhledávání
Vyhledat
Zavřít
VUT
O univerzitě
Aktuality
Nový vůz pomůže při výuce i výzkumu chování řidičů. Vědci díky němu získají nová data pro analýzu dopravních nehod
Nový vůz pomůže při výuce i výzkumu chování řidičů. Vědci díky němu získají nová data pro analýzu dopravních nehod
TISKOVÁ ZPRÁVA
Ve své konfiguraci jediné na světě, takové je nové měřicí vozidlo BMW řady 5, kterým nyní disponuje Ústav soudního inženýrství VUT. Odborníci na dopravní nehody díky němu získají výrazně více dat o chování řidičů, tedy vlivu lidského faktoru. Moderní vůz s celou řadou asistenčních prvků je rozšířený např. o kamerové systémy přímo v kabině vozu, eye tracking sledující pohled řidiče a snímače dalších fyziologických funkcí jako je puls, svalová tenze, vodivost kůže a další. Tato data využijí studenti i odborníci, a to především při výuce expertního inženýrství v dopravě.
„Jednotlivá měření sice lze udělat separátně, ale takto komplexní řešení máme nyní k dispozici pouze u nás na Ústavu soudního inženýrství. Dokážeme sledovat chování řidiče a jeho fyziologické funkce, co se děje v kabině vozu i před vozidlem. Tolik sjednocených snímačů nemá k dispozici nikdo jiný. Díky tomu můžeme lépe analyzovat chování řidiče, takže například víme, jak reaguje, když mu nenadále vstoupí chodec do vozovky,“ vysvětlil Michal Belák z Odboru znalectví ve strojírenství, analýz dopravních nehod a oceňování motorových vozidel.
Vliv lidského faktoru na dopravní nehody, i to zkoumají odborníci z ÚSI VUT | Autor: Igor Šefr
Snímací zařízení za 3 miliony korun, instalované do vozu s částečně autonomním řízením v ceně zhruba 2 miliony korun, nabídne gigabajty dat pro celou řadu seminárních a diplomových prací. Spolujezdec na zadním sedadle vidí přímo na monitoru, jaká data zařízení získává jak z řídících jednotek, tak přímo z těla řidiče. „Může udělat v záznamu například značku mimořádné události při delším měřeném úseku. Zařízení pro nás znamená především významné zrychlení při samotném vyhodnocování dat. Dříve jsme museli dělat vše ručně, ale nyní už je tento proces částečně automatizovaný,“ doplnil Belák.
„Lidský faktor je pro nás stále velká neznámá. Nedávno jsme se například setkali s případem, kdy řidič argumentoval tzv. pocitovou rychlostí. Měl pocit, že jede 50 km/h, ale bylo to samozřejmě mnohem víc. Sice už jsme dělali nějaká měření na simulátoru, ale i kdyby byl sebelepší, pořád řidič sedí v místnosti, a to má s reálnými podmínkami v běžném provozu jen málo společného,“ naznačil výhody měření přímo v terénu kolega Martin Bilík.
Snímací zařízení v kufru sbírá gigabajty dat | Autor: Igor Šefr
Vozidlo samotné je primárně určeno k výuce studentů v oboru expertního inženýrství v dopravě. Jeho pokročilé prvky autonomního řízení, jako je sledování jízdních pruhů, noční vidění, monitoring řidiče i okolí vozu atd., se totiž v horizontu pěti let mohou objevit už i u vozů nižších tříd, takže se s nimi budou lidé na silnici setkávat stále častěji. „Studenti mohou měřit např. jízdní dynamiku, akceleraci a asistenční vlastnosti tohoto částečně autonomního vozidla. Ve výuce můžeme konečně prakticky ukázat, kde jsou ve vozidle umístěny jaké snímače. Naši absolventi totiž působí nejen jako dopravní znalci, ale například i v pojišťovnách při likvidaci nehod, kde budou podobné vědomosti potřebovat,“ uzavřel Bilík.
MP4
Videozáběry z kabiny vozu
Publikováno
09.10.2018 14:00
Odkaz
https://www.vut.cz/vut/f19528/d177223
Odpovědnost:
Mgr. Marta Vaňková
Nahoru