Přístupnostní navigace
Přejít k obsahu
|
Přejít k hlavnímu menu
VUT
Menu
Život na VUT
Submenu
Atmosféra VUT
Prostory školy
Koleje
Stravování
Sport na VUT
Studentský život
Brno
Pro uchazeče
Submenu
Fakulty a programy
Jak se dostat na VUT
Dny otevřených dveří
Celoživotní vzdělávání
Zpracování osobních údajů uchazečů o studium
E-přihláška
Pro studenty
Submenu
Předměty
Studijní programy
Poplatky za studium
Studijní předpisy
Studium a stáže v zahraničí
Stipendia
Sociální bezpečí
Závěrečné práce
Knihovny
(externí odkaz)
Studium bez bariér
Uznání zahraničního vzdělání
Zpracování osobních údajů studentů
Podpora podnikání
Věda a výzkum
Submenu
Věda a výzkum na VUT
Mezinárodní vědecká rada
Evaluace
Centra výzkumu
Transfer znalostí
Open Science
Projekty
Projekty ze strukturálních fondů
Specifický výzkum
Publikace a výsledky VaV
Spolupráce
Submenu
Firemní spolupráce
Zahraniční spolupráce
Střední školy a VUT
Služby univerzity
Mezinárodní dohody
Univerzitní sítě
O univerzitě
Submenu
Profil univerzity
Udržitelná univerzita
Bezpečná univerzita
Podnikavá univerzita / ContriBUTe
Kalendář akcí
Absolventi
(externí odkaz)
Organizační struktura
Pracovní příležitosti
(externí odkaz)
Úřední deska
Sociální bezpečí
Podpora a rozvoj zaměstnanců a studujících / HR Award
Pro média
Kontakty
Ochrana osobních údajů
Vyznamenání
Fakulty
Fakulta stavební
Fakulta strojního inženýrství
Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Fakulta architektury
Fakulta chemická
Fakulta podnikatelská
Fakulta výtvarných umění
Fakulta informačních technologií
Vysokoškolské ústavy
Ústav soudního inženýrství
Centrum sportovních aktivit
Středoevropský technologický institut (CEITEC VUT)
Součásti
Centrum informačních služeb
Centrum vzdělávání a poradenství
Koleje a menzy
Nakladatelství VUTIUM
Ústřední knihovna
Rektorát
EN
Přihlásit se
Přihlásit se
Web VUT
Intraportál
Studis
Teacher
Elearning
Hledat
EN
Vyhledávání
Vyhledat
Zavřít
VUT
O univerzitě
Aktuality
První univerzita digitálního řemesla v Česku je online. Učitelům i studentům pomůže ovládnout moderní výrobní technologie a zapojit je do výuky
První univerzita digitálního řemesla v Česku je online. Učitelům i studentům pomůže ovládnout moderní výrobní technologie a zapojit je do výuky
Jak využít 3D tisk v hodinách matematiky, výtvarky nebo cizích jazyků? Nejen to učí ode dneška FabLab University – první komplexní vzdělávací platforma v oblasti digitálního řemesla v Česku. Tvoří ji prezenční kurzy a workshopy pro učitele středních a základních škol, ale i vzdělávací web plný lekcí, tutoriálů a doplňkových materiálů pro studenty. Právě webová stránka
fablabuniversity.cz
, za kterou stojí nadšenci z brněnského FabLabu, je ode dneška online a startuje pilotní provoz.
„Podpora moderního a relevantního vzdělávání patří mezi naše dlouhodobé priority a je i součástí Regionální inovační strategie. Na školách bychom děti měli připravovat na svět budoucnosti. A ten bude pravděpodobně protkán technologiemi ještě více než ten náš. Je proto důležité, aby se v něm uměly orientovat,“ říká Petr Chládek, ředitel inovační agentury JIC, která za FabLabem a jeho novým projektem stojí.
Autor: Jan Prokopius
Právě porozumění novým technologiím, ale i podpora tvořivosti a schopnost něco konkrétního vyrobit – to jsou oblasti, na které se FabLab University zaměřuje. Navazuje tak na další dva projekty JICu, které se popularizaci technologií a digitálního řemesla věnují již několik let: první otevřenou FabLab dílnu v Česku –
FabLab Brno
(od 2017), kde v poslední době vznikla třeba úspěšná desková hra Project L nebo skládací inline brusle Last Miles, a pojízdnou učebnu a dílnu v jednom – kamion
FabLab Experience
(od 2019). Ten v loňském roce i přes omezení způsobená pandemií navštívilo přes 2 300 studentů.
„V rámci výjezdů kamionu FabLab Experience ke školám jsme si ověřili, že žáci o digitální výrobní technologie zájem mají. Většina z nich zná slova jako 3D tiskárna, laser nebo elektronový mikroskop, ale takřka nikdo nemá zkušenost s jejich používáním nebo ovládáním. My jim ukazujeme, jak tyto technologie mohou využít při tvoření, vymýšlení a realizaci svých nápadů,“ vysvětluje Daniel Šín, koordinátor projektů FabLab Experience i FabLab University.
Autor: Jan Prokopius
Jako novou možnost seberealizace, ale i jako nástroj ke snížení nákladů pro školy vnímá digitální technologie ředitel ZŠ a MŠ Bohdalice Jakub Vaštík: „3D tiskárna nám na školu přišla minulý týden. Koupili jsme ji v reakci na revizi rámcového vzdělávacího programu, který klade větší důraz na informatiku a nové technologie. Sám si ale již několik let pomocí laseru a 3D tiskárny tvořím vlastní učební pomůcky a ověřil jsem si, že díky tomu i ušetřím. Kdybychom si pomůcky kupovali, utratili bychom o tisíce korun více.“
FabLab University cílí na učitele i jejich studenty. Pro pedagogy budou v nejbližším možném termínu vypsány
jednodenní i akreditované 3měsíční kurzy
na práci s 3D tiskem a jeho implementaci do výuky různých předmětů. Už teď jsou ale na webu
FabLabUniversity
.cz
dostuplné
Lekce pro třídy
– kompletní materiály, které učitele provedou jednou lekcí projektové výuky zaměřené na práci s technologiemi. „Jako učitelku odborných předmětů mě zaujala lekce Staň se architektem. Netušila jsem, že 3D tiskárnu, kterou na škole máme, můžu využít v takovém množství předmětů,” přiznává Zuzana Bartošová, pedagožka ze Střední uměleckoprůmyslové škole v Jihlavě. Lekce jsou tematicky navázané na probíranou látku z předmětů matematika, biologie, chemie, fyzika, ale i cizí jazyky nebo výtvarná výchova.
Autor: Jan Prokopius
Studenti pak na webu FabLabUniversity.cz najdou projekty s návody, které je provedou procesem tvorby konkrétních produktů. Naučí se při něm pracovat s různými softwary, vytvářet 2D i 3D modely svých projektů, ale i nastavit a ovládat 3D tiskárnu a další technologie. Nově nabyté znalosti a dovednosti budou moct zúročit v pravidelných soutěžích pro studenty. „Soutěže jsou pro lidi mého věku. Chceme jim nabízet stále nové podněty a příležitosti se rozvíjet. Soutěžní úkoly nebudou jednoduché, ale účastníci budou mít na webu všechny potřebné podklady a informace, aby je zvládli splnit. Vymýšleli jsme to tak, aby je to hlavně bavilo a v rámci testování se to povedlo,“ říká jeden z lektorů a středoškolský student Adam Janeček.
V souladu s vládními omezeními je nyní FabLab University pouze online. “V nejbližším možném termínu ale vypíšeme i prezenční kurzy pro učitele. Ty zatím proběhly v jednom testovacím běhu,” upřesňuje koordinátor projektu Daniel Šín. V květnu se lektoři FabLab University zapojí do Seriálu digitálních kompetencí pro učitele, který pořádá partnerská organizace Czechitas. Ta se v novém programu pro pedagogy také snaží podpořit využívání nejnovějších technologií ve výuce. V rámci 8 bloků online workshopů si učitelé mimojiné mohou osvojit nové nástroje pro interaktivní výuku nebo se blíže seznámit s pravidly bezpečnosti v online světě. Seriál odstartoval v únoru a výuky se pravidelně účastní několik desítek pedagogů. Další běh seriálu plánuje Czechitas na podzim tohoto roku.
Autor: Jan Prokopius
Projekt FabLab University vznikl díky podpoře Jihomoravského kraje, města Brna a společnosti Thermo Fisher Scientific, Vysokého učení technického v Brně a společnosti Honeywell.
Publikováno
17.03.2021 10:00
Odkaz
https://www.vut.cz/vut/f19528/d210297
Fakulta architektury
Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Fakulta výtvarných umění
Fakulta stavební
Fakulta chemická
Fakulta strojního inženýrství
Fakulta informačních technologií
Fakulta podnikatelská
Ústav soudního inženýrství
CEITEC VUT
Odpovědnost:
Mgr. Marta Vaňková
Nahoru