Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Lávka pro pěší přes řeku Nitru | Autor: Petr TomečkaSmysluplný a udržitelný rozvoj dopravní infrastruktury je důležitý pro konkurenceschopnost států nebo regionů. Platí to zejména pro průmyslové a tranzitní státy jako je ČR. Právě za účelem profesionální prezentace dopravní infrastruktury, oborů českého dopravního stavitelství a inženýrských profesí vznikla soutěž Česká dopravní stavba a technologie roku. Pod záštitou Ministerstva dopravy ČR se letos konal její 20. ročník. Ten byl 8. 6. završen galavečerem s vyhlášením vítězů za účasti zástupců vlády, předních stavebních společností a univerzit. Mezi vítězi najdeme i dva studenty Fakulty stavební Vysokého učení technického v Brně (FAST VUT).
Potřinácté se soutěžilo také ve studentské kategorii, která je vypisována se záměrem podpořit zájem o studium technických oborů na vysokých školách, připravit mladou generaci na Průmysl 4.0 a v neposlední řadě umožnit studentům kontakt s praxí a budoucími zaměstnavateli.
Městský most v Povážské Bystrici | Autor: Tomáš KautStudentské kategorie soutěže se zúčastnilo sedm univerzit, mimo jiné České vysoké učení technické v Praze, Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava a také Vysoké učení technické v Brně.
Kromě hlavních cen za nejlepší ročníkovou, bakalářskou a diplomovou práci z oboru doprava a dopravní stavebnictví byly předány i ceny rektorů a děkanů jednotlivých univerzit a jejich stavebních fakult. Prorektor VUT pro transfer znalostí Jan Pěnčík předal na galavečeru tyto ceny dvěma studentům FAST VUT.Petr Tomečka přebírá cenu od prorektora VUT Jana Pěnčíka | Autor: TOP EXPO CZCenu rektora VUT spojenou s mimořádným stipendiem ve výši 20 000 Kč tak dostal Petr Tomečka za diplomovou práci Lávka pro pěší přes řeku Nitru. Absolvent FAST vypracoval tři studie lávky pro pěší přes řeku Nitru ve stejnojmenném městě, ze kterých pak vybral konstrukci podporovanou rozkročenými oblouky s rozpětím hlavního pole 55,8 m. Stěžejní část práce byla věnována nalezení optimální geometrie konstrukce ve výchozím, z hlediska ohybových momentů ideálním, stavu. Na práci lze ocenit zejména propracovaný výpočetní model složité mostní konstrukce pro statickou a dynamickou analýzu mostu včetně posouzení harmonické odezvy na pohybující se lidi.Tomáš Kaut získal cenu děkana FAST, kterou za něj převzal v zastoupení kolega Roman Konečný. | Autor: TOP EXPO CZCenu děkana FAST VUT spojenou s mimořádným stipendiem ve výši 10 000 Kč získal Tomáš Kaut za diplomovou práci Městský most v Povážské Bystrici. Ze tří možností vybral variantu reprezentující zavěšený most typu extradosed o 4 polích zavěšených na nízkých pylonech. Jedná se o konstrukci, která kombinuje prvky předpjatého a lanového mostu. Unikátnost řešení je v celkové koncepci s návrhem širokého komorového příčného řezu s velmi vyloženými konzolami, který umožní převedení obou směrů dálnice po jediné mostní konstrukci. Také lze ocenit pasáže týkající se modelování postupu výstavby včetně zahrnutí deformačních vlastností konstrukce.Obě diplomové práce vedl jako vedoucí Radim Nečas z Ústavu betonových a zděných konstrukcí FAST VUT.
Výhercům gratulujeme.
Odpovědnost: Mgr. Marta Vaňková