Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Rychlejší a úspornější. Takový bude už čtvrtý elektrický monopost Dragon e4, který dnes představili studenti VUT v Brně. Slavnostní odhalení, neboli rollout, se konalo poprvé i pro širokou veřejnost, a to na nádvoří hradu Špilberk. Mladí konstruktéři z TU Brno Racing se s formulí v létě vypraví na celkem tři závody seriálu Formula Student a pokusí se obhájit pozici ve světové top dvacítce, kam se probojovali v minulé sezóně.Autor: Václav ŠirokýNa první pohled se Dragon e4 příliš neliší od svého předchůdce Dragona „é-trojky“. Studenti se letos soustředili na vývoj částí, které se skrývají spíše uvnitř, přesto mají na jízdu monopostu velký vliv. „Největší rozdíly bychom našli v softwaru a vnitřních systémech formule. Zabudovali jsme rekuperaci a také torque vectoring, který se používá pro zlepšení jízdních vlastností řízením stáčivého momentu. Laicky řečeno – při průjezdu zatáčkou působí na každé kolo jiná síla a díky torque vectoringu algoritmus na základě rychlosti a zatočení volantu dopočítá a následně dorovná rozdíl mezi koly tak, aby zajistil ideální průjezd,“ popisuje vedoucí technické a mechanické sekce týmu TU Brno Racing Tomáš Velfl.
Dragon e4
Dragon e4 a část týmu TU Brno Racing. | Autor: Václav ŠirokýDíky podobným novinkám tým věří, že by mohl obhájit a snad i vylepšit 15. místo v kategorii elektrických vozů, které získal v minulé sezóně. Vývoji elektrických formulí se přitom studenti z VUT věnují teprve čtvrtým rokem, zatímco zahraniční konkurence má značný náskok. „Je vidět, že týmy, které se tomu věnují třeba deset let, mají řídicí algoritmy na mnohem pokročilejší úrovni,“ upozorňuje Viktořík.
Trendy v automobilovém světě se přenáší také do seriálu Formula Student a odtud i do fungování studentského týmu. Přechod na elektrický pohon a zavádění systémů pro autonomní jízdu znamenají, že tým, tradičně tvořený převážně studenty Fakulty strojního inženýrství, nyní čím dál více spoléhá i na studenty informatiky či elektrotechniky. „Bereme každého, kdo má zájem o motosport a chuť pracovat. Sami si děláme i marketing a další věci týkající se chodu týmu, takže potřebujeme i takovéto lidi,“ dodává Viktořík, který po celý letošní rok pětapadesátičlenný tým řídil.
Team leader Marek Viktořík. | Autor: Václav ŠirokýStudenti si mimo jiné sami zajišťují finance na celoroční provoz. Zhruba čtvrtinu osmimilionového rozpočtu hradí škola, zbytek pokrývají finance a materiální dary od sponzorů. „Rozpočet máme na české poměry dobrý a rozhodně jsme konkurenceschopní. Nicméně třeba nejlepší tým z žebříčku, který je z Německa, má roční rozpočet zhruba dva miliony eur,“ říká Viktořík s tím, že spolupráci s novými sponzory se určitě nebrání.Čtěte více o nové formuli v tiskové zprávě.Související: Návrh algoritmů řízení elektrického pohonu studentské formule je vzrušující záležitost
Odpovědnost: Mgr. Marta Vaňková