Přístupnostní navigace
Přejít k obsahu
|
Přejít k hlavnímu menu
VUT
Menu
Život na VUT
Submenu
Atmosféra VUT
Prostory školy
Koleje
Stravování
Sport na VUT
Studentský život
Brno
Pro uchazeče
Submenu
Fakulty a programy
Jak se dostat na VUT
Dny otevřených dveří
Celoživotní vzdělávání
Zpracování osobních údajů uchazečů o studium
E-přihláška
Pro studenty
Submenu
Předměty
Studijní programy
Poplatky za studium
Studijní předpisy
Studium a stáže v zahraničí
Stipendia
Sociální bezpečí
Závěrečné práce
Knihovny
(externí odkaz)
Studium bez bariér
Uznání zahraničního vzdělání
Zpracování osobních údajů studentů
Podpora podnikání
Věda a výzkum
Submenu
Věda a výzkum na VUT
Mezinárodní vědecká rada
Evaluace
Centra výzkumu
Open Science
Transfer znalostí
Projekty
Projekty ze strukturálních fondů
Specifický výzkum
Publikace a výsledky VaV
Spolupráce
Submenu
Firemní spolupráce
Zahraniční spolupráce
Střední školy a VUT
Služby univerzity
Mezinárodní dohody
Univerzitní sítě
O univerzitě
Submenu
Profil univerzity
Udržitelná univerzita
Bezpečná univerzita
Podnikavá univerzita / ContriBUTe
Kalendář akcí
Absolventi
(externí odkaz)
Organizační struktura
Pracovní příležitosti
(externí odkaz)
Úřední deska
Sociální bezpečí
Podpora a rozvoj zaměstnanců a studujících / HR Award
Pro média
Kontakty
Ochrana osobních údajů
Vyznamenání
Fakulty
Fakulta stavební
Fakulta strojního inženýrství
Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Fakulta architektury
Fakulta chemická
Fakulta podnikatelská
Fakulta výtvarných umění
Fakulta informačních technologií
Vysokoškolské ústavy
Ústav soudního inženýrství
Centrum sportovních aktivit
Středoevropský technologický institut (CEITEC VUT)
Součásti
Centrum informačních služeb
Centrum vzdělávání a poradenství
Koleje a menzy
Nakladatelství VUTIUM
Ústřední knihovna
Rektorát
EN
Přihlásit se
Přihlásit se
Web VUT
Intraportál
Studis
Teacher
Elearning
Hledat
EN
Vyhledávání
Vyhledat
Zavřít
VUT
O univerzitě
Pro média
Tiskové zprávy
Do deváté sezóny s Dragonem 9. Studenti FSI naposledy navrhují jen jednu formuli, v příští sezóně se zaměří také na elektrický pohon
Do deváté sezóny s Dragonem 9. Studenti FSI naposledy navrhují jen jednu formuli, v příští sezóně se zaměří také na elektrický pohon
Více než 32 tisíc hodin strávili studenti VUT vývojem a konstrukcí nového modelu formule Dragon 9. Karbonový monopost se oproti svým předchůdcům pyšní novým podvozkem a vylepšenou aerodynamikou. Zrychlení z nuly na sto zvládne černý drak za 3,2 sekundy. Letos naposledy budou brněnští konstruktéři z týmu TU Brno Racing zápolit o vítězství v soutěži Formula Student pouze v kategorii spalovacích motorů. Od příští sezóny chtějí vstoupit také do kategorie elektrických formulí. Stavět tak budou nově hned dva vozy s odlišnými typy pohonu.
Z přednášek do dílny a pak zpátky k učení. Maraton dřiny na návrhu a konstrukci nového modelu formule Dragon 9, s níž vstoupí do závodů celosvětové soutěže Formula Student, mají členové týmu TU Brno Racing z větší části za sebou. V pátek 26. dubna 2019 svůj nový monopost na slavnostním odhalení poprvé představili veřejnosti. Základ Dragonu 9 opět tvoří karbonový monokok s trubkovým rámem, který se používá i v soutěžích Formule 1. V letošní sezóně se mladí konstruktéři soustředili na vylepšení podvozku a aerodynamiky.
Stvořit 9. draka v pořadí zabralo studentům víc jak 32 tisíc hodin práce | Autor: Igor Šefr
„Design monopostu jsme navrhli s ohledem na dosažení dravého vzhledu, který je pro náš tým typický, ale především s ohledem na aerodynamiku. Oproti předchozím sezónám jsme věnovali více pozornosti simulacím aerodynamiky. Vůbec poprvé jsme využívali virtuální větrný tunel s velkou výpočetní kapacitou od našeho sponzora Škoda Auto. Díky simulacím ve větrném tunelu jsme si mohli ověřit výpočty a předpoklady o proudění vzduchu při různém nastavení křídel ještě dřív, než Dragon poprvé vyjede na závodní trať,“ popsal vedoucí sekce aerodynamiky týmu TU Brno Racing a student FSI Juraj Čechovič.
Největší změna se dotkla podvozku. „V letošní sezóně přicházíme s novým systémem zavěšení. Jsem velmi rád za to, že se nám podařilo jednotlivé sekce v týmu více propojit tak, aby spolupracovaly a navrhovaly svoji část formule i s ohledem na potřeby ostatních sekcí. Na Dragonu 9 jsou velice dobře provázané návrhy aerodynamiky a chlazení tak, aby nešly proti sobě, ale v souladu podpořily fungování vozu. Věříme, že se to na závodech zúročí a navážeme na úspěchy z předchozích let,“ řekl vedoucí týmu TU Brno Racing František Hlaváč.
Formula Student je soutěží pro mladé inženýry z celého světa. Úkolem týmů je během jednoho roku navrhnout, vyrobit a otestovat monopost formule na závodech série Formula Student. Brněnský tým je nejlepší z České republiky a v loňské sezóně skončil na 20. místě z 556 týmů z celého světa. V letošní sezóně studenti plánují dva přípravné závodní kempy a tři oficiální závody v Nizozemí, Maďarsku a v České republice.
Detail nového závodního monopostu Dragon 9 | Autor: Igor Šefr
Kalendář závodů
Přípravný kemp ZF Race Camp, Německo (5. – 6. června)
Přípravný kemp Škoda Auto, ČR (22. – 23. června)
Formula Student Netherlands – TT Circuit Assen, Nizozemí (7. – 11. července)
Formula Student East – Euro-Ring, Maďarsko (17. – 21. července)
Formula Student Czech Republic – Autodrom Most (13. – 17. srpna)
Dragon 9
Nový vůz váží necelých 180 kilogramů a pohání ho přeplňovaný jednoválcový motor o objemu 501 kubických centimetrů. Výkon motoru činí 61 kW a krouticí moment 72 Nm. Zrychlení z nuly na sto kilometrů v hodině vůz zvládne za 3,2 sekundy.
Součástí slavnostního večera, kdy došlo k odhalení formule, byla také dražba pěti předmětů spojených s týmem TU Brno Racing. Dražitelé si mohli zakoupit například kávový servis s logem týmu, plakát se skicou Dragonu 9 a s podpisy všech členů týmu nebo kardanový kloub řízení předchozího úspěšného modelu Dragon 8. Aukce vynesla rekordních 48 000 Kč. Celou částku se tým rozhodl věnovat Dětskému domovu Dagmar v Brně.
O krok blíž k e-formuli: Jeden tým, dva monoposty
Studentský tým pod vedením Františka Hlaváče se rozhodl pro příští sezónu 2019/2020, která bude pro tým jubilejní desátou, vstoupit do závodní kategorie formulí s elektrickým pohonem. „Soutěž Formula Student je podporována světovými lídry v automobilovém průmyslu, kteří v rostoucí míře kladou důraz právě na elektrický pohon a související technologie. Od roku 2021 se navíc připravuje změna pravidel a zavedení nové disciplíny akcelerace bez řidiče. To všechno společně s naší snahou posouvat se jako tým stále kupředu nás motivovalo k tomu, abychom přijali novou výzvu a pustili se do stavby formule s elektrickým pohonem,“ vysvětlil Hlaváč.
Studenty, kteří se vývoji vozu věnují ve svém volném čase nad rámec studia, čeká především mnohem rozsáhlejší práce s elektronikou a také komplikovanější software pro ovládání vozu. Proto se tým, který nyní tvoří převážně studenti Fakulty strojního inženýrství, rozhodl oslovit s nabídkou spolupráce také studenty z Fakulty elektrotechniky a komunikačních technologií (FEKT) VUT. „Začneme zase od píky, ale těšíme se na to,“ uzavřel vedoucí týmu Hlaváč.
Tým už má za sebou první nábor nováčků do sekce elektrické formule, ale i nadále je otevřený pro nové zájemce z řad studentů, ale také sponzorů, kteří by chtěli vývoj formule podpořit. S návrhy obou vozů pro další sezónu chtějí studenti začít hned po ukončení té letošní.
Tým TU Brno Racing tvoří studenti napříč fakultami VUT | Autor: Igor Šefr
TU Brno Racing
Studentský tým vznikl na Fakultě strojního inženýrství Vysokého učení technického v Brně v roce 2010. Úkolem studentů je za jeden akademický rok navrhnout a zkonstruovat závodní vůz, s nímž potom soupeří s více než 500 univerzitními týmy z celého světa v rámci soutěže Formula Student. V soutěži se hodnotí inženýrský přístup, přemýšlení nad náklady na výrobu, obchodní schopnosti, spolehlivost, ovladatelnost, výkonnost, bezpečnost vozu. Doplňkově se hodnotí také design vozu. V loňské sezóně 2017/2018 vybojovali mladí konstruktéři z Brna s modelem Dragon 8 výborné 20. místo ve světovém žebříčku 556 týmů. TU Brno Racing je největším studentským týmem VUT. Na vývoji a výrobě se podílí každoročně zhruba 40 studentů bakalářského a navazujícího magisterského studia, převážně z Fakulty strojního inženýrství VUT.
Publikováno
27.04.2019 08:00
Odkaz
https://www.vut.cz/vut/media/f19527/d185397
Odpovědnost:
Mgr. Kamila Šmídková
Nahoru