Přístupnostní navigace
Přejít k obsahu
|
Přejít k hlavnímu menu
VUT
Menu
Život na VUT
Submenu
Atmosféra VUT
Prostory školy
Koleje
Stravování
Sport na VUT
Studentský život
Brno
Pro uchazeče
Submenu
Fakulty a programy
Jak se dostat na VUT
Dny otevřených dveří
Celoživotní vzdělávání
Zpracování osobních údajů uchazečů o studium
E-přihláška
Pro studenty
Submenu
Předměty
Studijní programy
Poplatky za studium
Studijní předpisy
Studium a stáže v zahraničí
Stipendia
Sociální bezpečí
Závěrečné práce
Knihovny
(externí odkaz)
Studium bez bariér
Uznání zahraničního vzdělání
Zpracování osobních údajů studentů
Podpora podnikání
Věda a výzkum
Submenu
Věda a výzkum na VUT
Mezinárodní vědecká rada
Evaluace
Centra výzkumu
Transfer znalostí
Open Science
Projekty
Projekty ze strukturálních fondů
Specifický výzkum
Publikace a výsledky VaV
Spolupráce
Submenu
Firemní spolupráce
Zahraniční spolupráce
Střední školy a VUT
Služby univerzity
Mezinárodní dohody
Univerzitní sítě
O univerzitě
Submenu
Profil univerzity
Udržitelná univerzita
Bezpečná univerzita
Podnikavá univerzita / ContriBUTe
Kalendář akcí
Absolventi
(externí odkaz)
Organizační struktura
Pracovní příležitosti
(externí odkaz)
Úřední deska
Sociální bezpečí
Podpora a rozvoj zaměstnanců a studujících / HR Award
Pro média
Kontakty
Ochrana osobních údajů
Vyznamenání
Fakulty
Fakulta stavební
Fakulta strojního inženýrství
Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Fakulta architektury
Fakulta chemická
Fakulta podnikatelská
Fakulta výtvarných umění
Fakulta informačních technologií
Vysokoškolské ústavy
Ústav soudního inženýrství
Centrum sportovních aktivit
Středoevropský technologický institut (CEITEC VUT)
Součásti
Centrum informačních služeb
Centrum vzdělávání a poradenství
Koleje a menzy
Nakladatelství VUTIUM
Ústřední knihovna
Rektorát
EN
Přihlásit se
Přihlásit se
Web VUT
Intraportál
Studis
Teacher
Elearning
Hledat
EN
Vyhledávání
Vyhledat
Zavřít
VUT
O univerzitě
Pro média
Tiskové zprávy
Student VUT navrhl systém na detekci vozidel v protisměru
Student VUT navrhl systém na detekci vozidel v protisměru
Student Vysokého učení technického v Brně Ondřej Vacek navrhl systém, který by samostatně detekoval vozidla jedoucí v protisměru na dálnicích a rychlostních komunikacích. Tím by mohl omezit počet dopravních nehod a zvýšit bezpečnost na silnicích. Zároveň by varování o protijedoucím vozidle automaticky odesílal do Národního dopravního informačního centra. K detekci je podle něj možné využít stávající kamery na mýtných bránách.
Ondřej Vacek, student Fakulty elektrotechniky a komunikačních technologií VUT, se svou prací nedávno zaujal v soutěži Moje vize nula, kde se probojoval do finále. „V současné době se téměř každý den dostane jedno vozidlo do protisměru na dálnici nebo rychlostní komunikaci s oddělenými vozovkami. Ze statistik Policie ČR vyplývá, že ročně u nás nastane cca 320 případů, kdy řidič najede s motorovým vozidlem na dálnici či rychlostní komunikaci do protisměru,“ vysvětlil Vacek, proč se začal tomuto tématu věnovat. V rámci tzv. svobodných předmětů si zapsal kurz na Ústavu soudního inženýrství VUT, aby si rozšířil vzdělání i o oblast dopravy. Právě tady se rozhodl na novém nápadu začít pracovat.
„Systém by měl být schopen autonomně detekovat vozidla, která vjela do protisměru při nesprávném najetí např. na dálnici. Následně autonomně pomocí tzv. chytré dopravní značky či informační tabule umístí výstrahu. Případně použije světelnou signalizaci a auta jedoucí správným směrem informuje a může je i případně zastavit, a tím minimalizovat riziko možného čelního střetu vozidel,“ doplnil Vacek, podle kterého nemusí být v současnosti navrhované řešení instalace nových dopravních značek dostatečné.
Ilustrační foto | Autor: Pixabay
Cílem jeho práce bylo navrhnout systém i s ohledem na rozpočet. Počítá tak s využitím stávajících kamer, které jsou instalované na mýtných bránách, ale zatím neslouží k tomuto účelu. Stejně tak je podle něj možné použít už zavedené informační tabule na dálnicích a rychlostních komunikacích. „Rád bych se tématu věnoval i v dalších ročnících, momentálně zvažuji, že bych svou bakalářkou práci zaměřil právě tímto směrem. Dalším krokem je totiž návrh softwaru, na což bych se rád v budoucnu zaměřil,“ uvedl student elektrofakulty VUT.
Do protisměru se může řidič dostat poměrně snadno, někdy je na vině zdravotní indispozice, únava či nepozornost. Situaci ale může zapříčinit i samotné dopravní značení či špatná navigace. Svou práci Vacek přihlásil i do dopravně-bezpečnostní soutěže Moje vize nula, kde se probojoval do finále. Odborná porota mu nakonec udělila 4. místo.
Publikováno
22.07.2019 10:23
Odkaz
https://www.vut.cz/vut/media/f19527/d187304
Odpovědnost:
Mgr. Kamila Šmídková
Nahoru