Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Více než 30 tisíc hodin práce strávil brněnský tým TU Brno Racing na výrobě nového modelu studentské formule Dragon 7. Tým složený ze studentů VUT v Brně se letos rozhodl výrazně zasáhnout do základní kostry vozu, když trubkový ocelový rám nahradili karbonovým monokokem. Ten se standardně využívá ve vozech Formule 1 nebo v závodech Le Mans a závodní vozy jsou díky němu lehčí a tím pádem i rychlejší. Nový model formule Dragon 7 představili studenti na slavnostním odhalení v pátek 28. dubna na Fakultě strojního inženýrství.
„Trubkový ocelový rám jsme v minulých šesti letech vyladili do nejmenších detailů a věděli jsme, že už se nemáme kam v jeho využití posunout a vůz odlehčit. Proto padlo týmové rozhodnutí přejít na karbonový monokok,“ vysvětlil vedoucí týmu TU Brno Racing a student FSI Roman Baxant. Tým, který v loňské sezóně několikrát bodoval v evropské soutěži Formula Student, věří, že se díky změně bude „drak“ na závodech i v budoucnu objevovat na stupních vítězů.
Nový model Dragon 7 se dostane z nuly na sto za méně než 3,4 sekundy | Autor: Igor Šefr
Pro čtyřicetičlenný tým, který tvoří studenti VUT, to znamenalo kompletní změnu kostry vozu. Zatímco u staršího typu rámu bylo možné jednotlivé části upravovat samostatně, u karbonového monokoku vše tvoří jeden celek a rám se musí připravit dopředu. „Neměli jsme žádné praktické zkušenosti, proto jsme museli hodně věcí řešit za pochodu. Rozhodnutí ale nelitujeme, protože monokok je do budoucna krok správným směrem. Má vyšší torzní tuhost, což dává vozu větší stabilitu,“ řekl vedoucí týmu Baxant. Kromě změny rámu a souvisejícího uchycení studenti také upravovali motorovou jednotku, odlehčili převodovku nebo například otočili chladič vody tak, aby zajistili lepší přístup vzduchu a tedy jeho vyšší účinnost.
Vůz zatím piloti testovali díky využití nejmodernějších technologií ve virtuální realitě, v nejbližších týdnech ho čekají ostré testy. Mladí konstruktéři očekávají, že s váhou okolo 180 kilogramů a výkonným motorem o obsahu 510 cm3 by tento „drak“ mohl zrychlení z nuly na 100 km/hod zvládnout za méně než 3,4 sekundy. Vedle rychlostních testů se bude ověřovat také spolehlivost a odolnost jednotlivých prvků vozu. „Univerzitní soutěž Formula Student klade důraz na bezpečnost a testování vozů, proto máme aktuálně v dílně několik krabic s desítkami vzorků, které jsme testovali. Vše jsme sice propočítávali dopředu, ale stejně je potřeba výpočty ještě experimentálně ověřit, jak je to běžné i u vývoje cestovních aut,“ popsal Baxant.
Na vývoji vozu se podílí 40členný tým studentů z několika fakult VUT | Autor: Igor Šefr
Na stavbě vozu pracovaly čtyři desítky studentů od loňského podzimu, kteří stojí nejen za návrhem a stavbou vozu, ale i za designem, který respektuje výrazné linky karbonového monokoku. Nejnáročnější období je pro tým na jaře při samotném sestavování formule, na dílně často trávili dlouhé hodiny. Celkem studentský tým strávil prací v dílně 30 240 hodin. „Vědomosti, které jsem získal při stavbě formule, jsou obrovské. Působení ve studentské formule změní studentovi způsob přemýšlení o konstruování a stavbě vozů, najednou to není prázdná teorie, ale reálná zkušenost,“ uvedl Baxant.
Aktivitu a práci studentů ocenil na slavnostním odhalení formule Dragon 7 i rektor VUT Petr Štěpánek a poděkování adresoval také vyučujícím a sponzorům, kteří ke vzniku studentské formule přispěli. Slavnostního odhalení nového modelu se vedle vedení fakulty a univerzity účastnili i další významné osobnosti jako automobilový závodník David Vršecký a členové závodního týmu Buggyra. Součástí večera byla i charitativní dražba pro dětský domov Dagmar v Brně. Studentům se podařilo vybrat 40 000 korun, tedy o 15 000 korun více než v loňském roce. Nejvíce si dražitelé cenili pístu z loňského modelu Dragon 6, jehož cena se vyšplhala na 15 000 korun.
Rektor VUT Petr Štěpánek na slavnostním odhalení nového monopostu | Autor: Igor Šefr
Závodní sezónu odstartuje brněnský tým na přípravném ZF Kempu v německém Friedrichshafenu. Odtud tým v červenci zamíří na závody do Maďarska a poté na začátku srpna na Autodrom v Mostě na severu Čech. Sezónu tým TU Brno Racing zakončí v Hockenheimu v Německu.
Kalendář závodů
Odpovědnost: Mgr. Kamila Šmídková