Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Odborníci z Fakulty stavební VUT v Brně chtějí využít ojeté automobilové pneumatiky pro výrobu gumoasfaltových směsí, které mají zlepšit kvalitu povrchu českých vozovek. Směs kameniva s vyšším obsahem gumoasfaltu s přísadou drcené gumy ze starých pneumatik má vysokou trvanlivost, výborně eliminuje reflexní a mrazové trhliny a dobře odolává účinkům vody.
Velkou předností gumoasfaltových vrstev je možnost podstatné redukce jejich tloušťky při zachování stejné doby životnosti jako u povrchů z běžného asfaltového betonu. Navíc gumoasfaltové směsi znatelně snižují hladinu akustického hluku při průjezdu a mají pozitivní vliv i na menší vytváření vodní clony za vozidly během deště. Velmi významný by byl v případě širšího využití gumoasfaltových směsí dopad ekologický – většina ojetých pneumatik se v České republice využívá pouze energeticky jako přídavné palivo v cementárnách, případně spalovnách, a jen malá část z milionů již z dopravy vyřazených pneumatik se po zpracování stává materiálovou surovinou k další produkci. Dlouhodobé využití odpadních pneumatik ke zlepšení kvality silničních asfaltů by tak mohlo přinést nejen výrazný efekt ekonomický, ale také ekologický. „Neustále se zvyšující dopravní zatížení silnic si vynucuje vyvíjet a používat stále odolnější druhy asfaltových směsí s modifikovanými pojivy, schopnými omezit vznik poruch a zvýšit trvanlivost konstrukce vozovky. Modifikační příměsí může být také drcená guma ze starých pneumatik.
V minulosti se i v naší republice uplatňovaly směsi s názvem RUBIT s drcenou gumou z pneumatik, která se přidávala spolu s kamenivem do míchačky obalovny. Směsi vzniklé tímto procesem ale neměly požadovanou životnost. V některých státech USA i dalších zemích se nyní převážně používá pojivo vzniklé vmícháním drcené gumy z pneumatik do asfaltu za vysoké teploty s kontrolou jeho viskozity – vzniká tak pojivo všeobecně označované jako gumoasfalt a materiál do vozovky jako gumoasfaltové směsi,“ vysvětluje doc. Ing. Jan Kudrna, CSc., vedoucí Ústavu pozemních komunikací na Fakultě stavební VUT v Brně.Právě gumoasfaltové směsi se staly předmětem zájmu odborníků z Fakulty stavební, kteří je začali ve svých laboratořích testovat.
Gumoasfaltové pojivo se vyrábí ve speciálních míchacích zařízeních, kde dochází přidáváním gumového granulátu do asfaltu k reakci mezi asfaltem a gumou. „Při výrobě v mobilním nebo stacionárním zařízení je do asfaltového pojiva postupně vmícháván gumový granulát v množství 15 – 20 % hmotnosti asfaltu, čímž se pojivo zahušťuje a drcená guma v pojivu reaguje a bobtná. Proces míchání a reakce trvající 45 až 90 minut při teplotě 175 °C až 200 °C výrazně mění vlastnosti pojiva – silně se zvyšuje jeho viskozita, snižuje se penetrace a zvyšuje se bod měknutí,“ popisuje doc. Kudrna. Gumový granulát se z ojetých pneumatik získává mechanickým vícenásobným mletím, ale je možné separovat tento materiál i kryogenním drcením zmrazených pneumatik kapalným dusíkem.
Výzkum kalifornského ministerstva dopravy potvrdil, že gumoasfaltové vozovky mohou mít při zachování stejné doby životnosti podstatně sníženou tloušťku proti běžným vozovkám z asfaltového betonu. Gumoasfaltové směsi mají totiž vyšší odolnost vůči únavě, stárnutí, trvalým deformacím a trhlinám. Za období 30 let, kdy jsou gumoasfaltové směsi v Kalifornii používány, vyžadují vozovky s tímto povrchem výrazně nižší náklady na údržbu a opravy. Zprávy z mezinárodních konferencí týkající se využití ojetých pneumatik dokonce zdůrazňují celkovou možnost snížení tlouštěk asfaltových vrstev na polovinu. Výhodná je i možnost opětovného využití (recyklace) gumoasfaltových povrchů. Z nevýhod použití směsí je třeba zmínit vyšší pracnost, energetickou a organizační náročnost, a také nižší operativnost obaloven.
Odborníci z Fakulty stavební VUT v Brně v laboratorních testech v současnosti ověřují funkční vlastnosti gumoasfaltových směsí náročnými laboratorními zkouškami. Výsledky je skutečně prokázáno, že získané informace nebyly nadsazené. Ve spolupráci s firmami CONSULTEST s.r.o. a REIMO a.s. již došlo k praktickému využití gumoasfaltových směsí přímo v silničním provozu na vozovkách poblíž Karlštejna. Až komplexní vyhodnocení výsledků těchto praktických zkoušek ukáže, zda budeme v příštích letech jezdit po silnicích, které budou částečně ze staré gumy. Nejvyšší přínos by se dal očekávat od směsí podstatně snižující hlučnost od silničního provozu na těchto površích.
V Brně, 1.listopadu 2007
Odpovědnost: Mgr. Kamila Šmídková