Přístupnostní navigace
Přejít k obsahu
|
Přejít k hlavnímu menu
VUT
Menu
Život na VUT
Submenu
Atmosféra VUT
Prostory školy
Koleje
Stravování
Sport na VUT
Studentský život
Brno
Pro uchazeče
Submenu
Fakulty a programy
Jak se dostat na VUT
Dny otevřených dveří
Celoživotní vzdělávání
Zpracování osobních údajů uchazečů o studium
E-přihláška
Pro studenty
Submenu
Předměty
Studijní programy
Poplatky za studium
Studijní předpisy
Studium a stáže v zahraničí
Stipendia
Sociální bezpečí
Závěrečné práce
Knihovny
(externí odkaz)
Studium bez bariér
Uznání zahraničního vzdělání
Zpracování osobních údajů studentů
Podpora podnikání
Věda a výzkum
Submenu
Věda a výzkum na VUT
Mezinárodní vědecká rada
Evaluace
Centra výzkumu
Transfer znalostí
Open Science
Projekty
Projekty ze strukturálních fondů
Specifický výzkum
Publikace a výsledky VaV
Spolupráce
Submenu
Firemní spolupráce
Zahraniční spolupráce
Střední školy a VUT
Služby univerzity
Mezinárodní dohody
Univerzitní sítě
O univerzitě
Submenu
Profil univerzity
Udržitelná univerzita
Bezpečná univerzita
Podnikavá univerzita / ContriBUTe
Kalendář akcí
Absolventi
(externí odkaz)
Organizační struktura
Pracovní příležitosti
(externí odkaz)
Úřední deska
Sociální bezpečí
Podpora a rozvoj zaměstnanců a studujících / HR Award
Pro média
Kontakty
Ochrana osobních údajů
Vyznamenání
Fakulty
Fakulta stavební
Fakulta strojního inženýrství
Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Fakulta architektury
Fakulta chemická
Fakulta podnikatelská
Fakulta výtvarných umění
Fakulta informačních technologií
Vysokoškolské ústavy
Ústav soudního inženýrství
Centrum sportovních aktivit
Středoevropský technologický institut (CEITEC VUT)
Součásti
Centrum informačních služeb
Centrum vzdělávání a poradenství
Koleje a menzy
Nakladatelství VUTIUM
Ústřední knihovna
Rektorát
EN
Přihlásit se
Přihlásit se
Web VUT
Intraportál
Studis
Teacher
Elearning
Hledat
EN
Vyhledávání
Vyhledat
Zavřít
VUT
O univerzitě
Pro média
Tiskové zprávy
Pneumobily z VUT porazily evropskou elitu. Studentský prototyp na stlačený vzduch má nejlepší akceleraci v Evropě
Pneumobily z VUT porazily evropskou elitu. Studentský prototyp na stlačený vzduch má nejlepší akceleraci v Evropě
Hned se dvěma vozidly, která pohání stlačený vzduch, zabodovali studenti Fakulty strojního inženýrství (FSI) VUT na mezinárodních závodech studentských týmů v Maďarsku. Z pěti soutěžních disciplín ve třech zvítězili, v dalších obsadili 3. a 4. místo. V konkurenci 36 univerzitních týmů tak dosáhli nejlepšího výsledku ve svojí historii a dostali se do evropské špičky. Pneumobil Racing Team Brno je jediným zástupcem České republiky na závodech pneumobilů.
Zatímco v minulé sezóně se studenti brněnské techniky poprvé probojovali do první desítky, letos se v maďarském Egeru hned třikrát dostali až na stupně vítězů. Zvítězili ve dvou hodnotících disciplínách – v kategorii Project management, kde porota posuzuje vedení projektu v průběhu celého roku, prezentaci a technickou zprávu, a v kategorii Suspension construction, kde se hodnotí kvalita návrhu a zpracování podvozku. „Díky projektově orientované výuce na Ústavu konstruování, kde jsme zvyklí v týmech řešit projekty a pravidelně prezentovat dosažené výsledky před odbornou porotou, pro nás byl Project management rutinou,“ řekl Libor Danda.
Po technické přejímce vozu už přišly na řadu dynamické disciplíny na trati. Brněnský tým suverénně zvítězil v disciplíně Akcelerace, kde je cílem zdolat v co nejkratším čase dráhu o délce 250 metrů. „Falcon, náš letošní nový model pneumobilu, dosáhl maximální rychlosti 49 km/hod a ujel vytyčenou trasu za 19,5 s. Tímto časem jsme získali náskok dvě sekundy před týmem, který obsadil druhé místo, a zvítězili jsme,“ popsal člen týmu
Pneumobil Racing Team Brno
a student FSI VUT Jaroslav List. V časovém závodu brněnští konstruktéři obsadili třetí příčku a v disciplíně zaměřené na maximální dojezd monopostu pak čtvrté místo.
Studenti na trati zápolí ve třech disciplínách | Autor: archiv Pneumobil Racing Team Brno
Mladí konstruktéři na výjimečném závodě, kterého se účastní 36 univerzitních týmů z Evropy, startovali se dvěma monoposty na stlačený vzduch. „Každý rok stavíme úplně od začátku nový monopost, což je také největším smyslem tohoto projektu. Na každém novém autě se odráží celkový pokrok, který jsme jako tým za rok prodělali. Používáme nové a vyspělejší technologie, jako je robotické obrábění nebo vakuové kapotování karbonové kapoty. Nový pneumobil Falcon se nám díky pokročilejším technologiím a zkušenostem podařilo odlehčit o téměř 20 kilogramů a zvýšit jeho výkonnost. Nový pneumobil je téměř ve všech parametrech lepší,“ řekl vedoucí týmu Matúš Ranuša.
Přesto se v Egeru představil i loňský model Javelin. „V jedné disciplíně přestal na Falconu fungovat jeden z klíčových senzorů v pneumatickém motoru. Proto jsme do časového závodu museli poslat starší monopost Javelin, který dosáhl na třetí místo,“ vysvětlil Ranuša.
Od návrhu v počítači do dílny
První jednomístné vozítko, které je poháněné pouze vzduchem z tlakových lahví, bylo na VUT představeno v roce 2011. V posledních dvou letech se tým rychle rozvíjí a zaznamenává se svými pneumobily úspěchy i v evropském měřítku. Stavba pneumobilu v rámci studentského týmu není pro studenty pouze zábavou, ale především šancí, jak zužitkovat teoretické znalosti z přednášek a skript a otestovat je v praxi.
Studenti VUT každý rok staví nový model pneumobilu | Autor: archiv Pneumobil Racing Team Brno
„Na Falconu jsem zodpovídal za elektronický obvod. Přitom jsem si vyzkoušel aplikaci svých znalostí ze školy a naučil se spoustu nových věcí. Vývoj nového auta byl náročný. V posledních dnech před závody v Maďarsku u pneumobilu někteří členové týmu občas i přespávali a veškeré nepodstatné věci – jako diplomky nebo soukromý život – musely jít stranou,“ poznamenal se smíchem člen týmu a student FEKT Jakub Kaderka.
„Na vývoji a stavbě pneumobilu Falcon se v letošní sezóně podílelo asi 20 studentů. Někteří jsou v týmu nováčky, ale řada z nás má za sebou dvě až tři sezóny. Díky tomu si znalosti předáváme a můžeme naše vozy neustále zlepšovat. Výhodou je i rozmanitost našeho týmu – většina sice studuje magisterský stupeň na Ústavu konstruování FSI, ale do projektu se zapojili i studenti z Fakulty informačních technologií (FIT) a Fakulty elektrotechniky a komunikačních technologií (FEKT). Díky tomu se nám podařilo doladit fungování vozu do nejmenších detailů. Každý v týmu umíme něco a dohromady je to parádní synergie,“ řekl vedoucí sekce vývoje Petr Krejčiřík.
Do vývoje a stavby nového monopostu na stlačený vzduch se mohou zapojit studenti napříč VUT na bakalářském i navazujícím magisterském stupni studia. Studenti mají pro svoji práci k dispozici plně vybavenou dílnu a mohou pracovat i ve vybraných laboratořích FSI VUT a využívají také strojLAB, univerzitní dílnu 3D tisku. Svoje nápady mohou studenti navíc konzultovat přímo s výzkumníky. Projekt je přínosný také z výzkumného hlediska. Stlačený vzduch sice není považovaný za alternativu pro klasické spalovací motory nebo elektromotory, ale může představovat doplňkové palivo, které přinese snížení spotřeby a emisí.
Publikováno
15.05.2018 14:25
Odkaz
https://www.vut.cz/vut/media/f19527/d171046
Odpovědnost:
Mgr. Kamila Šmídková
Nahoru