Project detail

Support of self-work of students in Physics

Duration: 01.01.2002 — 31.12.2002

Funding resources

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR - Fond rozvoje vysokých škol (FRVŠ)

- part funder (2002-02-25 - 2002-12-31)

On the project

V nových učebních plánech, které na fakultě FEKT VUT vstoupí v platnost od ak. roku 2002/2003, bude fyzika obsažena pouze ve dvousemestrovém kurzu s následující hodinovou dotací: Fyzika 1– první semestr: přednášky 2, teoretické cvičení 1, laboratorní cvičení 1 a Fyzika 2 – druhý semestr: přednášky 3, teoretické cvičení 1 laboratorní cvičení 1. Vzhledem k omezenému časovému rozsahu nebude obsahovat ucelený kurz fyziky, ale pouze vybrané kapitoly s tím, že od studentů se očekává určitá úroveň vstupních znalostí. Pokud student tyto znalosti ze střední školy nemá, bude je muset doplnit samostatnou prací. Studenti na ni však při vstupu na vysokou školu obvykle nejsou dostatečně připraveni, takže potřebují kvalitní podporu ve formě strukturované učebnice, která by nejen zohlednila fakt, že student se bude učit sám – bez přispění učitele, ale také jej dobře motivovala k učení a umožnila mu propojit textovou část s vhodnými simulačními sekvencemi.

Description in English
In the novel curricula for the Faculty of Electrical Engineering and Telecommunication of Brno University of Technology, which will be relevant from the Academic year 2002/2003, the Physics course is limited only into two terms. The first term includes 2 hour Lecture, 1 hour Seminar and 2 hour Laboratory session per week, second one 3 hour Lecture, 1 hour Seminar and 1 hour Laboratory session. Due to the restricted volume, this course will not be exhaustive, the lectures on selected parts only will be given. The students are obliged to present a certain level of basic knowledge and skills. If the previous student's knowledge is not sufficient, he must cover it up by the individual work. Unfortunately, most of Technical University students have no idea about this kind of non-assisted self-study. That is why they need a quality support in the form of the structured textbook that could target them to the study without the teacher's help. The presented paper deals with the project of effective students' guide in Physics education.

Keywords
Fyzika, využití ICT ve výuce, texty pro samostudium

Key words in English
Physics, ICT utilization in education, self-study texts

Mark

IS 1840

Default language

Czech

People responsible

Grmela Lubomír, prof. Ing., CSc. - fellow researcher
Tománek Pavel, prof. RNDr., CSc. - fellow researcher
Uhdeová Naděžda, RNDr., Ph.D. - principal person responsible

Units

Department of Physics
- beneficiary (2002-01-01 - 2002-12-31)

Results

DOBIS, P., BRÜSTLOVÁ, J. Physics at the Brno University of Technology after Bologna Declaration. In CO-MAT-TECH 2002. Bratislava: Slovenská technická univerzita v Bratislave, 2002. p. 269 ( p.)ISBN: 80-227-1768-1.
Detail

DOBIS, P., BRÜSTLOVÁ, J. Introductory courses of physics for BEng. students of electrical engineering, communication and information technology. In Proceedings of the PTEE 2002 conference. Leuven, Belgium: KU Leuven, Belgium and SEFI, 2002. p. G9 ( p.)ISBN: 90-5682-359-0.
Detail

UHDEOVÁ, N. Studijní opory pro samostatnou práci studentů ve fyzice. neuveden. IS 1840. Brno: FRVŠ, 2002.
Detail

ŠTRUNC, M. Amazing Self-Organization. In Thoughts for the New Millenium. 1st edition. Brno: VUTIUM, 2002. p. 225 ( p.)ISBN: 80-214-1872-9.
Detail

ŠTRUNC, M. The World of Non-linear Effects. In Thoughts for the New Millenium. 1st edition. Brno: VUTIUM, 2002. p. 220 ( p.)ISBN: 80-214-1872-9.
Detail