Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Project detail
Duration: 1.1.2003 — 31.12.2005
Funding resources
Grantová agentura České republiky - Standardní projekty
On the project
aždém vozidle je celá řada elektrických strojů,používaných pro nejrůznější účely. Hlavním zdrojem elektrického proudu na vozidle je alternátor, spalovací motor se roztáčí na potřebné otáčky elektrickým spouštěčem, každý elektrický nebo elektronický systém obsahuje akční člen, kterým je obvykle elektrický motor nebo elektromagnet. Jednotlivé druhy strojů se od sebe liší především výkonem, rozměry, hmotností, umístěním a způsobem připojení k poháněnému zařízení. Elektrické stroje pro motorová vozidla, s výjimkou alternátoru, jsou dosud konstruovány jako klasické stejnosměrné stroje s komutátorem a s elektromagnetickým buzením, nebo - pro stroje do výkonu 1.5 kW - s buzením permanentním magnetem. Jsou napájeny z akumulátorové baterie o jmenovitém napětí 12 V nebo 24 V. Hlavním cílem projektu je, pro obě skupiny strojů teoreticky a experimentálně analyzovat ztráty a účinnost, prozkoumat a navrhnout opatření ke snížení ztrát, ověřit návrhy na konkrétních vzorcích a vypracovat podklady pro realizaci. Řešit některé dosud málo prozkoumané oblasti ztrát – např. dodatečné ztráty, určení mechanických ztrát apod. Ověřit možnosti aplikace moderních optimalizačních metod, ( genetické algoritmy atd.) pro optimalizaci elektrických strojů z hlediska účinnosti. Konečným cílem je výzkum, vývoj a realizace nové generace alternátorů se zvýšenou účinností a spouštěčů s buzením permanentními magnety ze vzácných zemin, s řešením teplotních poměrů a problematiky kontaktů spínacího elektromagnetu.
Description in Englishevery vehicle, there is a number of electric devices used for various purposes. The main source of electric current in a vehicle is an alternator, the combustion engine is turned at the required revolutions by an electric starter, every electric or electronic system contains an actuator, which is usually an electric motor or an electromagnet. The individual types of electric devices differ from each other particularly by the power output, dimensions, weight, location, and the way of connection to the driven equipment. Electric devices for motor vehicles, except for the alternator, have been designed so far as classical direct current devices with a commutator and electromagnetic excitation, or – in machines of an output of up to 1.5 kW – with excitation by permanent magnet. They are supplied by an accumulator battery of a rated voltage of 12 V or 24 V. The aim of the project: to analyse, experimentally, losses and efficiency in both groups of machines. To examine and design measures to reduce losses, test the designs on particular samples and draw up data for implementation. To solve some, still not sufficiently examined, losses, such as additional losses, specifying mechanical losses, etc. To test the possibilities of applying modern optimising methods (genetic algorithms etc.) to optimise electric machines from the view of efficiency. The final goal is the research, development and implementation of new generation of alternators with higher efficiency, and starters with excitation by permanent magnets made of rare earths, with solving temperature ratio and other problems.
Keywords Elektrické, stroje, malé napětí, alternátory spouštěče, účinnost, parametry
Key words in EnglishLow voltage,Electric,Machines,Alternators, Starters, Parameters,Efficiency
Mark
GA102/03/0813
Default language
Czech
People responsible
Hájek Vítězslav, prof. Ing., CSc. - principal person responsible
Units
Department of Power Electrical and Electronic Engineering- responsible department (20.3.2002 - not assigned)Department of Power Electrical and Electronic Engineering- beneficiary (20.3.2002 - not assigned)
Results
Faculty of Electrical Engineering and Communication, BUT, Brno Department of Electrical Machines and Devices, SUT, Gliwice: Low Voltage Electrical Machines. Brno (14.11.2005)Detail
DOHNAL, P. Fuses in protection of reactive power compensation. ProFuse International Competition. Brno 2003: 2003. p. 1 ( p.)Detail
HÁJEK, V., NETTER, D. New types of Electrical Machines for Automation. neuvedeno. neuvedeno. Košice, Slovak Republic: Mecury-Smékal Košice, 2001. 58 p. ISBN: 80-968550-8-5.Detail
HÁJEK, V. Elektrické stroje pro elektromobily. neuvedeno. neuvedeno. Košice, Slovak republic: Mercury-Smékal, Košice, Slovak Republic, 2001. 6 s. ISBN: 80-89061-41-9.Detail
HÁJEK, V. Electric Drives for Electric Vehicles. neuvedeno. neuvedeno. Košice, Slovak Republic: Mercury-Smékal, Košice, Slovak republic, 2001. 59 p. ISBN: 80-89061-06-0.Detail
HÁJEK, V. Elektrická výzbroj vozidel. neuvedeno. neuvedeno. Košice, Slovenská republika: 2001. 35 s. ISBN: 80-89061-40-0.Detail
HÁJEK, V. Electric Equipment of Vehicles. neuvedeno. neuvedeno. Košice, Slovak Republic: Mercury-Smékal, Košice, 2001. 36 p. ISBN: 80-89061-00-1.Detail
PEŘINA, R. Possibility of magnetic bearing control unit improving with fractional calculus. Brno: Department of Power Electronics and Electrical Engineering, 2004. p. 5 ( p.)Detail
JENIŠTA, J.; BARTLOVÁ, M.; AUBRECHT, V. Radiation in water-vortex stabilized electric arc comparison among different models. High Temperature Material Processes: An International Journal, 2005, vol. 8, no. 2, p. 195-205. ISSN: 1093-3611.Detail
AUBRECHT, V., BARTLOVÁ, M. Radiation absorption coefficients in arc plasmas. Czechoslovak Journal of Physics, 2004, vol. 2004, no. 54, p. 759-765. ISSN: 0011-4626.Detail
JANDA, M.; KUCHYŇKOVÁ, H. SIMULATION OF PHYSICAL FIELD IN ELECTRIC MACHINE WITH ANSYS WORKBENCH. In 16th International Conference on Electrical Drives and Power Electronics. Košice: TULIP, Ing. Jaroslav Tulipán, Košice, 2007. p. 1-4. ISBN: 978-80-8073-867-9.Detail
JANDA, M.; KUCHYŇKOVÁ, H. Simulation of thermal fields. In XVII Conference COMPUTER APPLICATIONS IN ELECTRICAL ENGINEERING. 1. Poznan: 2008. p. 205-206. ISBN: 978-83-89333-19-3.Detail
JANDA Marcel, KUCHYŇKOVÁ Hana. Cooperation Autodesk Inventor with Ansys Workbench. In ISEM 2006. Praha: 2006. p. 89 ( p.)ISBN: 80-01-03548-4.Detail
ZEMÁNEK, M. Výkonové zdroje vysokého napětí. In EPVE 2005 Elektrické pohony a výkonová elektronika. VUT v Brně, FEKT, UVEE, 2005. s. 188 ( s.)ISBN: 80-214-3052-4.Detail
DUROŇ, J., SIKORA, L., HÁJEK, V. STUDY OF SLIPRING VEHICLE ALTERNATOR PROBLEMS AND THEIR POSSIBLE SOLUTIONS. In Low Voltage Electrical Machines. Brno: VUT v Brně, 2005. s. 109 ( s.)ISBN: 80-214-3047-8.Detail
Ondřej Vítek, Vítězslav Hájek. Induction Motor Condition Monitoring by Leakage Magnetic Field Analysis. In Low Voltage Electrical Machines. Department of Power Electrical and Electronic Engineering, 2005. p. 128 ( p.)ISBN: 80-214-3047-8.Detail
Petr Melichar, Jiří DUROŇ, Vítězslav Hájek. Automotive Alternator as EC Motor. In XLII International Symposium on Electrical Machines. 2006. p. 315 ( p.)Detail
ŽAJDLÍK, J. Návrh prstů antropomorfní protézy ruky a její řízení. In EPVE 2004 Elektrické pohony a výkonová elektronika. Brno: Vysoké učení technické v Brně; Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií; Ústav výkonové elektrotechniky a elektroniky; Technická 8; 616 00 Brno, 2004. s. 297-300. ISBN: 80-214-2766-3.Detail
PEŘINA, R. Possibility of magnetic bearing control unit improving with fractional calculus. In Joint Czech Polish Conference Low voltage electrical machines. Brno: 2004. p. 121 ( p.)Detail
AUBRECHT, V., BARTL, J. Recording of Fast-Moving Actions by a High-Speed Camera. In Joint Czech-Polish Conference on Project GACR 102/03/0813: "Low Voltage Electrical Machines". Brno: Department of Power Electrical and Electronic Engineering, FEEC BUT, Brno, 2005. p. 1-4. ISBN: 80-214-3047-8.Detail
Responsibility: Hájek Vítězslav, prof. Ing., CSc.