Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Project detail
Duration: 01.01.2014 — 31.12.2015
Funding resources
Czech Science Foundation - Postdoktorandské granty
- whole funder (2014-01-01 - 2015-12-31)
On the project
Cíle vedoucí ke splnění projektu: 1) Definování proudových polí typických dopravních letounů 2) Předběžný koncepční návrh vhodného UAV 3) Nalezení optimální trajektorie UAV ve víru 4) Analýza řiditelnosti letu v koncovém víru
Description in EnglishThe propulsion concept is going to be fulfil by these goals: 1) Wake vortices flow field definition for typical airliners 2) UAV preliminary design 3) Finding of optimal UAV trajectory in the vortex 4) Controllability analysis in wake vortex flight
KeywordsDynamické plachtění, trajektorie letu, koncový vír, let ve formaci, řiditelnost, bezpilotní prostředky
Key words in EnglishDynamic soaring, flight trajectory, wake vortex, formation flight, controllability, unmanned aerial vehicles
Mark
GP14-16370P
Default language
Czech
People responsible
Zikmund Pavel, doc. Ing., Ph.D. - principal person responsible
Units
NCC NaCCAS - Aircraft Division- beneficiary (2014-01-01 - 2016-12-31)
Results
ZIKMUND, P. Wake vortex gliding. Proceedings of 6th European Conference For Aeronautics And Space Sciences. Krakow, Poland: 2015. p. 1-8.Detail
ZIKMUND, P.; MATĚJŮ, J. Dynamic soaring of unmanned aerial vehicle within airliner wake vortex in climb regime. PROCEEDINGS OF THE INSTITUTION OF MECHANICAL ENGINEERS PART G-JOURNAL OF AEROSPACE ENGINEERING, 2017, vol. 231, no. 13, p. 2479-2486. ISSN: 0954-4100.Detail
ZIKMUND, P.; POPELA, R. Airliner-UAV Flight Formation in Climb Regime. World Academy of Science, Engineering and Technology, 2015, vol. 9, no. 10, p. 631-636. ISSN: 1307-6892.Detail