Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Project detail
Duration: 01.01.2017 — 31.12.2020
Funding resources
Technologická agentura ČR - Program na podporu aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje EPSILON (2015-2025)
- whole funder (2017-01-01 - 2019-12-31)
On the project
Hlavním cílem projektu je konstrukční návrh a realizace převodového ústrojí, primárně určeného k zástavbě do pohonného traktu vysokorychlostních lokomotiv s maximální rychlostí až 420 km/h. Vzhledem ke stále se zpřísňujícím hlukovým limitům je nutné vyvinout nový koncept, který bude svými vlastnostmi výrazně pod danými limity. Velmi významným aspektem pro návrh převodovky je i její životnost, přičemž její roční kilometrové nájezdy daleko převyšují hodnoty u běžných lokomotiv.
Description in EnglishThe main aim of the proposed project is to design and manufacture gearbox primarily meant to be implemented into high speed locomotive powertrain with the maximal speed 420 km/h. Due to the continuously decreasing noise limits it is necessary to develop a completely new concept which should meet the requirements well within the limits. Significant aspect for the gearbox design is its life time since the driven annual distances are much higher than in case of common low speed locomotives.
Keywordspřevodové ústrojí; hluk a vibrace
Key words in EnglishGearbox, transmission error, noise and vibration, sound power, environment, travelling effectiveness, energy savings.
Mark
TH02010725
Default language
Czech
People responsible
Kučera Pavel, doc. Ing., Ph.D. - fellow researcherOtipka Václav, Ing., Ph.D. - fellow researcherŘehák Kamil, Ing., Ph.D. - fellow researcherZajac Roman, Ing. - fellow researcherPíštěk Václav, prof. Ing., DrSc. - principal person responsibleProkop Aleš, Ing., Ph.D. - principal person responsible
Units
Brno University of Technology- responsible department (2016-04-27 - 2017-07-18)Institute of Automotive Engineering- responsible department (2017-07-18 - not assigned)Dept. of Powertrain- co-beneficiary (2017-01-01 - 2019-12-31)
Results
KRPALEK, D.; PROKOP, A.; ŘEHÁK, K.; PÍŠTĚK, V. Souhrnná zpráva o postupu prací za rok 2019. 2019. s. 1-21.Detail
KRPALEK, D.; PROKOP, A.; ŘEHÁK, K.; PÍŠTĚK, V. Souhrnná zpráva o postupu prací za rok 2018. 2018. s. 1-29.Detail
KRPALEK, D.; PÍŠTĚK, V.; PROKOP, A.; ŘEHÁK, K. Souhrnná zpráva o postupu prací za rok 2017. 2017. s. 1-20.Detail
KRPALEK, D.; PROKOP, A.; ŘEHÁK, K.: VHSG_V02; Very High Speed Train Transmission. IG Watteeuw CR s.r.o. Vídeňská 231/130, 619 00 Brno-jih. (prototyp)Detail
PROKOP, A.; KRPALEK, D.; ŘEHÁK, K.; PÍŠTĚK, V.: VHSG_V01; Very high speed train transmission. IG Watteeuw CR s.r.o. Vídeňská 231/130, 619 00 Brno-jih. (funkční vzorek)Detail