Project detail

The new generation of bearings for railway applications with extended service interval

Duration: 01.07.2017 — 31.12.2020

Funding resources

Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR - TRIO

- whole funder (2017-07-01 - 2020-12-31)

On the project

V souvislosti s rostoucími požadavky na moderní železniční dopravu rostou i nároky na valivá ložiska, umístěná v nejvíce namáhaných nápravových uzlech. Kvalita funkce a dlouhodobá trvanlivost představuje základní parametry pro spolehlivou a bezpečnou železniční dopravu. Cílem projektu je vývoj nové generace ložisek pro železniční aplikace s prodlouženým servisním intervalem, které budou plně konkurenceschopné zejména v oblasti pro zatížení nápravy až 25 tun nebo rychlosti 200 km/h.

Description in English
The increasing requirements on extended service intervals of bearings in railway applications lead to innovation in the field of material processing, internal geometry and used materials including lubricants. The project is dedicated to the attention to the development of lubricant with the demand for an increased service life exceeding the planned raid kilometres to general repairs of the chassis. This will be grease with suitable additives. At the same time it is necessary to ensure the appropriate tribological conditions in contact of rolling element with the raceways. The modification of geometry will be made to maintain the bearing performance parameters, reduce the friction in contact and to facilitate the renewal of the lubricant film on the surface of the parts. Bearings with innovated parameters of geometry and the composition of the lubricant will be subjected to the tests in the laboratory and operating conditions. The project's goal is to achieve an extension of the service intervals of bearings, the development of the new composition of the grease and the innovation of the internal structure of selected axle bearings. The output of the project is a certified prototype of bearing and deepening of the knowledge in the field of tribology.

Keywords
železniční doprava,valivá ložiska,servisní interval

Key words in English
rail transport, roller bearings, service interval

Mark

FV20341

Default language

Czech

People responsible

Mahmoud Houssam, Ing., Ph.D. - fellow researcher
Skřivánková Vendula, Ing. - fellow researcher
Vlašic František, Ing., Ph.D. - fellow researcher
Mazal Pavel, doc. Ing., CSc. - principal person responsible

Units

Institute of Machine and Industrial Design
- (2017-07-01 - 2020-12-31)

Results

VLAŠIC, F.; KRATOCHVÍLOVÁ, V.; MAZAL, P. Studie vlivu zušlechtění ložiskového materiálu a užití nanopovlaků na odolnost proti opotřebení a trvanlivost. Brno: VUT v Brně, 2017. s. 1-22.
Detail

MAZAL, P.; VLAŠIC, F.; DOČKAL, K. Systémová analýza tribologických faktorů v podmínkách valivého kontaktu. Brno: VUT v Brně, 2017. s. 1-17.
Detail

MAZAL, P.; NEUGEBAUER, J.; KOPEC, B. Výrobní technologie a typické vady výrobků. NDT příručky. NDT příručky. Brno: VUT v Brně - VUTIUM, 2020. 226 s. ISBN: 978-80-214-5878-9.
Detail

VLAŠIC, F.; SKŘIVÁNKOVÁ, V. Vliv fosfátování na tribologické vlastnosti ložiskových materiálů. 2021. s. 1-13.
Detail

VLAŠIC, F.; SKŘIVÁNKOVÁ, V. Výzkum životnosti a vliv maziva na trvanlivostní zkoušky inovovaných parametrů ložiska. 2021. s. 1-9.
Detail

PAPAJ, L.; MAZAL, P.; VLAŠIC, F.; STRECKER, Z.: Diagrum; Řídící a diagnostický systém zařízení R-mat. VUT v Brně, FSI, A3/112. (ostatní)
Detail