Detail projektu

Nová generace ložisek pro železniční aplikace s prodlouženým servisním intervalem

Období řešení: 01.07.2017 — 31.12.2020

Zdroje financování

Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR - TRIO

- plně financující (2017-07-01 - 2020-12-31)

O projektu

V souvislosti s rostoucími požadavky na moderní železniční dopravu rostou i nároky na valivá ložiska, umístěná v nejvíce namáhaných nápravových uzlech. Kvalita funkce a dlouhodobá trvanlivost představuje základní parametry pro spolehlivou a bezpečnou železniční dopravu. Cílem projektu je vývoj nové generace ložisek pro železniční aplikace s prodlouženým servisním intervalem, které budou plně konkurenceschopné zejména v oblasti pro zatížení nápravy až 25 tun nebo rychlosti 200 km/h.

Popis anglicky
The increasing requirements on extended service intervals of bearings in railway applications lead to innovation in the field of material processing, internal geometry and used materials including lubricants. The project is dedicated to the attention to the development of lubricant with the demand for an increased service life exceeding the planned raid kilometres to general repairs of the chassis. This will be grease with suitable additives. At the same time it is necessary to ensure the appropriate tribological conditions in contact of rolling element with the raceways. The modification of geometry will be made to maintain the bearing performance parameters, reduce the friction in contact and to facilitate the renewal of the lubricant film on the surface of the parts. Bearings with innovated parameters of geometry and the composition of the lubricant will be subjected to the tests in the laboratory and operating conditions. The project's goal is to achieve an extension of the service intervals of bearings, the development of the new composition of the grease and the innovation of the internal structure of selected axle bearings. The output of the project is a certified prototype of bearing and deepening of the knowledge in the field of tribology.

Klíčová slova
železniční doprava,valivá ložiska,servisní interval

Klíčová slova anglicky
rail transport, roller bearings, service interval

Označení

FV20341

Originální jazyk

čeština

Řešitelé

Útvary

Ústav konstruování
- příjemce (01.07.2017 - 31.12.2020)

Výsledky

VLAŠIC, F.; KRATOCHVÍLOVÁ, V.; MAZAL, P. Studie vlivu zušlechtění ložiskového materiálu a užití nanopovlaků na odolnost proti opotřebení a trvanlivost. Brno: VUT v Brně, 2017. s. 1-22.
Detail

MAZAL, P.; VLAŠIC, F.; DOČKAL, K. Systémová analýza tribologických faktorů v podmínkách valivého kontaktu. Brno: VUT v Brně, 2017. s. 1-17.
Detail

MAZAL, P.; NEUGEBAUER, J.; KOPEC, B. Výrobní technologie a typické vady výrobků. NDT příručky. NDT příručky. Brno: VUT v Brně - VUTIUM, 2020. 226 s. ISBN: 978-80-214-5878-9.
Detail

VLAŠIC, F.; SKŘIVÁNKOVÁ, V. Vliv fosfátování na tribologické vlastnosti ložiskových materiálů. 2021. s. 1-13.
Detail

VLAŠIC, F.; SKŘIVÁNKOVÁ, V. Výzkum životnosti a vliv maziva na trvanlivostní zkoušky inovovaných parametrů ložiska. 2021. s. 1-9.
Detail

PAPAJ, L.; MAZAL, P.; VLAŠIC, F.; STRECKER, Z.: Diagrum; Řídící a diagnostický systém zařízení R-mat. VUT v Brně, FSI, A3/112. (ostatní)
Detail