Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail projektu
Období řešení: 01.07.2017 — 31.12.2020
Zdroje financování
Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR - TRIO
- plně financující (2017-07-01 - 2020-12-31)
O projektu
V souvislosti s rostoucími požadavky na moderní železniční dopravu rostou i nároky na valivá ložiska, umístěná v nejvíce namáhaných nápravových uzlech. Kvalita funkce a dlouhodobá trvanlivost představuje základní parametry pro spolehlivou a bezpečnou železniční dopravu. Cílem projektu je vývoj nové generace ložisek pro železniční aplikace s prodlouženým servisním intervalem, které budou plně konkurenceschopné zejména v oblasti pro zatížení nápravy až 25 tun nebo rychlosti 200 km/h.
Popis anglickyThe increasing requirements on extended service intervals of bearings in railway applications lead to innovation in the field of material processing, internal geometry and used materials including lubricants. The project is dedicated to the attention to the development of lubricant with the demand for an increased service life exceeding the planned raid kilometres to general repairs of the chassis. This will be grease with suitable additives. At the same time it is necessary to ensure the appropriate tribological conditions in contact of rolling element with the raceways. The modification of geometry will be made to maintain the bearing performance parameters, reduce the friction in contact and to facilitate the renewal of the lubricant film on the surface of the parts. Bearings with innovated parameters of geometry and the composition of the lubricant will be subjected to the tests in the laboratory and operating conditions. The project's goal is to achieve an extension of the service intervals of bearings, the development of the new composition of the grease and the innovation of the internal structure of selected axle bearings. The output of the project is a certified prototype of bearing and deepening of the knowledge in the field of tribology.
Klíčová slovaželezniční doprava,valivá ložiska,servisní interval
Klíčová slova anglickyrail transport, roller bearings, service interval
Označení
FV20341
Originální jazyk
čeština
Řešitelé
Mazal Pavel, doc. Ing., CSc. - hlavní řešitelMahmoud Houssam, Ing., Ph.D. - spoluřešitelSkřivánková Vendula, Ing. - spoluřešitelVlašic František, Ing., Ph.D. - spoluřešitel
Útvary
Ústav konstruování- příjemce (01.07.2017 - 31.12.2020)
Výsledky
VLAŠIC, F.; KRATOCHVÍLOVÁ, V.; MAZAL, P. Studie vlivu zušlechtění ložiskového materiálu a užití nanopovlaků na odolnost proti opotřebení a trvanlivost. Brno: VUT v Brně, 2017. s. 1-22.Detail
MAZAL, P.; VLAŠIC, F.; DOČKAL, K. Systémová analýza tribologických faktorů v podmínkách valivého kontaktu. Brno: VUT v Brně, 2017. s. 1-17.Detail
MAZAL, P.; NEUGEBAUER, J.; KOPEC, B. Výrobní technologie a typické vady výrobků. NDT příručky. NDT příručky. Brno: VUT v Brně - VUTIUM, 2020. 226 s. ISBN: 978-80-214-5878-9.Detail
VLAŠIC, F.; SKŘIVÁNKOVÁ, V. Vliv fosfátování na tribologické vlastnosti ložiskových materiálů. 2021. s. 1-13.Detail
VLAŠIC, F.; SKŘIVÁNKOVÁ, V. Výzkum životnosti a vliv maziva na trvanlivostní zkoušky inovovaných parametrů ložiska. 2021. s. 1-9.Detail
PAPAJ, L.; MAZAL, P.; VLAŠIC, F.; STRECKER, Z.: Diagrum; Řídící a diagnostický systém zařízení R-mat. VUT v Brně, FSI, A3/112. (ostatní)Detail