Project detail

Research and development of toroidal bearings with a full number of rolling elements up to an outer diameter of 400 mm

Duration: 01.04.2017 — 31.12.2020

Funding resources

Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR - TRIO

- whole funder (2017-04-01 - 2020-12-31)

On the project

Projekt je zaměřen na výzkum a vývoj nového typu ložisek. Toroidní ložiska se oproti jiným vyznačují speciální konstrukcí, která dokáže kombinovat naklopitelnost a možnost axiálního posuvu. To vše při schopnosti přenášet vysoká zatížení a šetření zástavbových prostor. Tyto schopnosti mají pak přínos na snížení různých faktorů v uložení, jako je hluk, vibrace, operační teploty a zadírání. Ložiska pak najdou uplatnění v papírenských strojích, větrných turbínách, v zařízení plynulého odlévání oceli, aj. Jsou vhodná pro dlouhé hřídele. V rámci projektu je řešen výzkum a simulace toroidního kontaktu a silových podmínek v toroidním ložisku. Cílem je vývoj devíti prototypů toroidních ložisek, vývoj technologie výroby a vývoj zkušební stanice pro tato ložiska. Na projektu budou spolupracovat tři subjekty. Řešitelem - koordinátorem je ZKL – Brno, a.s., spoluřešitelem je ZKL – Výzkum a Vývoj, a.s. a VUT v Brně.

Description in English
The Project is focused on the Research and Development of the new type of bearing. Toroidal Roller Bearings compared to other bearings are characterized by a special design, which can combine the self-aligning capability with the axial displacement ability. Also has ability to carry high loads with small installation space requirements. These abilities have a direct benefit to reduce different factors in arrangement, as noise, vibration, operation temperature and galling. The bearings find usage in Paper Machines, Wind Turbines, Steel Continual Casters, etc. Are suitable for longer shafts. Within the Project are solved research and simulation toroidal contact and power condition in Toroidal Roller Bearing. The aim is development of nine prototypes of Toroidal Roller Bearings, research of technological process for production and research testing station for these bearings. On this project will cooperate four companies. Main Investigator is ZKL – Brno, a.s., other investigators are ZKL – Vyzkum a Vyvoj, a.s., ZKL Tech Tools, a.s. and VUT in Brno.

Keywords
ložisko; konstrukce; vibrace; ložisko; hřídel;

Key words in English
bearing; construction; vibration; bearing; shaft;

Mark

FV20687

Default language

Czech

People responsible

Mahmoud Houssam, Ing., Ph.D. - fellow researcher
Mohammad Housam, Ing., Ph.D. - fellow researcher
Strecker Zbyněk, Ing., Ph.D. - fellow researcher
Vlašic František, Ing., Ph.D. - fellow researcher
Mazal Pavel, doc. Ing., CSc. - principal person responsible

Units

Institute of Machine and Industrial Design
- beneficiary (2017-09-01 - 2020-12-31)

Results

MAZAL, P. Výzkum a vývoj toroidních ložisek s plným počtem valivých těles do vnějšího průměru 400 mm - výroční zpráva. Brno: VUT v Brně, 2018. s. 1-4.
Detail

VLAŠIC, F.; MAZAL, P.; NOHÁL, L. Konstrukce zkušebního zařízení pro určení funkčních charakteristik toroidních ložisek. Brno: VUT v Brně, 2018. s. 1-12.
Detail

VLAŠIC, F.; MOHAMMAD, H. Identifikace degradačních procesů během zkoušek kontaktní únavy využitím metody AE. 2021. s. 1-15.
Detail

VLAŠIC, F.; MOHAMMAD, H. Monitorování rozvoje poškození při různých provozních podmínkách metodou akustické emise. 2021. s. 1-12.
Detail

VLAŠIC, F.; MAZAL, P.; NOHÁL, L.; MAHMOUD, H. Studie metod zkoušení a analýzy valivých kontaktů. Brno: VUT v Brně, 2018. s. 1-12.
Detail