Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail projektu
Období řešení: 01.04.2017 — 31.12.2020
Zdroje financování
Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR - TRIO
- plně financující (2017-04-01 - 2020-12-31)
O projektu
Projekt je zaměřen na výzkum a vývoj nového typu ložisek. Toroidní ložiska se oproti jiným vyznačují speciální konstrukcí, která dokáže kombinovat naklopitelnost a možnost axiálního posuvu. To vše při schopnosti přenášet vysoká zatížení a šetření zástavbových prostor. Tyto schopnosti mají pak přínos na snížení různých faktorů v uložení, jako je hluk, vibrace, operační teploty a zadírání. Ložiska pak najdou uplatnění v papírenských strojích, větrných turbínách, v zařízení plynulého odlévání oceli, aj. Jsou vhodná pro dlouhé hřídele. V rámci projektu je řešen výzkum a simulace toroidního kontaktu a silových podmínek v toroidním ložisku. Cílem je vývoj devíti prototypů toroidních ložisek, vývoj technologie výroby a vývoj zkušební stanice pro tato ložiska. Na projektu budou spolupracovat tři subjekty. Řešitelem - koordinátorem je ZKL – Brno, a.s., spoluřešitelem je ZKL – Výzkum a Vývoj, a.s. a VUT v Brně.
Popis anglickyThe Project is focused on the Research and Development of the new type of bearing. Toroidal Roller Bearings compared to other bearings are characterized by a special design, which can combine the self-aligning capability with the axial displacement ability. Also has ability to carry high loads with small installation space requirements. These abilities have a direct benefit to reduce different factors in arrangement, as noise, vibration, operation temperature and galling. The bearings find usage in Paper Machines, Wind Turbines, Steel Continual Casters, etc. Are suitable for longer shafts. Within the Project are solved research and simulation toroidal contact and power condition in Toroidal Roller Bearing. The aim is development of nine prototypes of Toroidal Roller Bearings, research of technological process for production and research testing station for these bearings. On this project will cooperate four companies. Main Investigator is ZKL – Brno, a.s., other investigators are ZKL – Vyzkum a Vyvoj, a.s., ZKL Tech Tools, a.s. and VUT in Brno.
Klíčová slovaložisko; konstrukce; vibrace; ložisko; hřídel;
Klíčová slova anglickybearing; construction; vibration; bearing; shaft;
Označení
FV20687
Originální jazyk
čeština
Řešitelé
Mazal Pavel, doc. Ing., CSc. - hlavní řešitelMahmoud Houssam, Ing., Ph.D. - spoluřešitelMohammad Housam, Ing., Ph.D. - spoluřešitelStrecker Zbyněk, Ing., Ph.D. - spoluřešitelVlašic František, Ing., Ph.D. - spoluřešitel
Útvary
Ústav konstruování- příjemce (01.09.2017 - 31.12.2020)
Výsledky
MAZAL, P. Výzkum a vývoj toroidních ložisek s plným počtem valivých těles do vnějšího průměru 400 mm - výroční zpráva. Brno: VUT v Brně, 2018. s. 1-4.Detail
VLAŠIC, F.; MAZAL, P.; NOHÁL, L. Konstrukce zkušebního zařízení pro určení funkčních charakteristik toroidních ložisek. Brno: VUT v Brně, 2018. s. 1-12.Detail
VLAŠIC, F.; MOHAMMAD, H. Identifikace degradačních procesů během zkoušek kontaktní únavy využitím metody AE. 2021. s. 1-15.Detail
VLAŠIC, F.; MOHAMMAD, H. Monitorování rozvoje poškození při různých provozních podmínkách metodou akustické emise. 2021. s. 1-12.Detail
VLAŠIC, F.; MAZAL, P.; NOHÁL, L.; MAHMOUD, H. Studie metod zkoušení a analýzy valivých kontaktů. Brno: VUT v Brně, 2018. s. 1-12.Detail