Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Project detail
Duration: 01.01.2018 — 31.12.2021
Funding resources
Technologická agentura ČR - Program na podporu aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje EPSILON (2015-2025)
- whole funder (2018-01-01 - 2021-12-31)
On the project
Mezi hlavní strategické přínosy patří rapidní rozšíření základny vědomostí v oblasti pružných spojek a tím i cíleného osamostatnění od subdodávek těchto komponent, za které IGW v rámci prodeje celých sestav převodovek přebírá odpovědnost. Spojky budou začleněny do nabízených sestav převodových ústrojí firmou a zároveň nabízeny konkurenci. Koordinace vývoje a vlastní výroba umožní vyrovnání technické vyspělosti převodovky a spojky, jež nyní tvoří kritický člen. Vlastní výroba zároveň výrazně sníží finanční podíl nakupovaných položek, aktuálně tvořících 50 % ceny konečného produktu, to až o 80 %. Tento fakt je zapříčiněn vysokou cenou spojek. Navrhovaný princip funkce spojek těchto výkonnostních tříd nebyl dosud na světě aplikován a skýtá možnosti prodloužení doby životnosti.
Description in EnglishThe main objective is development of two types of flexible couplings. For rubber segments couplings, it is necessary to develop a suitable concept that meets damping requirements while also maintaining a high service life. In the case of a toothed clutch, the goal is to minimize service charge amount while increasing the service life. Targeted service intervals extension for both types will reduce impact on environment. It is necessary to design a test condition for rubber segments and for surface treatment of gear clutch. The secondary goal is to reduce overall vibrational and acoustic behaviour of gears across entire portfolio. Vibration-acoustic parameters improvement increases passenger comfort and attractiveness of rail transport compared to the less environmentally friendly road.
Keywordspružné spojky,převodovka
Key words in EnglishFlexible coupling, coating, tooth coupling, vibration, noise, lifetime, drive comfort
Mark
TH03010183
Default language
Czech
People responsible
Dlugoš Jozef, Ing., Ph.D. - fellow researcherDrápal Lubomír, Ing., Ph.D. - fellow researcherKučera Pavel, doc. Ing., Ph.D. - fellow researcherOtipka Václav, Ing., Ph.D. - fellow researcherProkop Aleš, Ing., Ph.D. - fellow researcherSkácel Pavel, Ing., Ph.D. - fellow researcherZajac Roman, Ing. - fellow researcherPíštěk Václav, prof. Ing., DrSc. - principal person responsibleŘehák Kamil, Ing., Ph.D. - principal person responsible
Units
Institute of Automotive Engineering- co-beneficiary (2018-01-01 - 2021-12-31)
Results
KRPALEK, D.; PÍŠTĚK, V.; PROKOP, A.; ŘEHÁK, K. Souhrnná zpráva o postupu prací za rok 2018. 2018. s. 1-31.Detail
KRPALEK, D.; ŘEHÁK, K.; PROKOP, A.; PÍŠTĚK, V. Souhrnná zpráva o postupu prací za rok 2019. 2019. s. 1-19.Detail
KRPALEK, D.; ŘEHÁK, K.; PROKOP, A.: ICC-02; Output coupling with rubber elements. IG Watteeuw CR s.r.o. Vídeňská 231/130, 619 00 Brno-jih. (funkční vzorek)Detail
KRPALEK, D.; ŘEHÁK, K.; PROKOP, A.: ICC-02; Output coupling with rubber elements. IG Watteeuw CR s.r.o. Vídeňská 231/130, 619 00 Brno-jih. (prototyp)Detail
KRPALEK, D.; ŘEHÁK, K.; PROKOP, A.: ICC-01; Output coupling with rubber elements - hybrid. IG Watteeuw CR s.r.o. Vídeňská 231/130, 619 00 Brno-jih. (funkční vzorek)Detail
KRPALEK, D.; ŘEHÁK, K.; PROKOP, A.: ICC-01; Output coupling with rubber elements - hybrid. IG Watteeuw CR s.r.o. Vídeňská 231/130, 619 00 Brno-jih. (prototyp)Detail
KRPALEK, D.; ŘEHÁK, K.; PROKOP, A.: ICG-04; Input gear coupling with low friction coefficient. IG Watteeuw CR s.r.o. Vídeňská 231/130, 619 00 Brno-jih. (funkční vzorek)Detail
KRPALEK, D.; ŘEHÁK, K.; PROKOP, A.: ICG-04; Input gear coupling with low friction coefficient. IG Watteeuw CR s.r.o. Vídeňská 231/130, 619 00 Brno-jih. (prototyp)Detail