Detail projektu

Specifické spojky s prodlouženou životností pro převodová ústrojí kolejových vozidel

Období řešení: 01.01.2018 — 31.12.2021

Zdroje financování

Technologická agentura ČR - Program na podporu aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje EPSILON (2015-2025)

- plně financující (2018-01-01 - 2021-12-31)

O projektu

Mezi hlavní strategické přínosy patří rapidní rozšíření základny vědomostí v oblasti pružných spojek a tím i cíleného osamostatnění od subdodávek těchto komponent, za které IGW v rámci prodeje celých sestav převodovek přebírá odpovědnost. Spojky budou začleněny do nabízených sestav převodových ústrojí firmou a zároveň nabízeny konkurenci. Koordinace vývoje a vlastní výroba umožní vyrovnání technické vyspělosti převodovky a spojky, jež nyní tvoří kritický člen. Vlastní výroba zároveň výrazně sníží finanční podíl nakupovaných položek, aktuálně tvořících 50 % ceny konečného produktu, to až o 80 %. Tento fakt je zapříčiněn vysokou cenou spojek. Navrhovaný princip funkce spojek těchto výkonnostních tříd nebyl dosud na světě aplikován a skýtá možnosti prodloužení doby životnosti.

Popis anglicky
The main objective is development of two types of flexible couplings. For rubber segments couplings, it is necessary to develop a suitable concept that meets damping requirements while also maintaining a high service life. In the case of a toothed clutch, the goal is to minimize service charge amount while increasing the service life. Targeted service intervals extension for both types will reduce impact on environment. It is necessary to design a test condition for rubber segments and for surface treatment of gear clutch. The secondary goal is to reduce overall vibrational and acoustic behaviour of gears across entire portfolio. Vibration-acoustic parameters improvement increases passenger comfort and attractiveness of rail transport compared to the less environmentally friendly road.

Klíčová slova
pružné spojky,převodovka

Klíčová slova anglicky
Flexible coupling, coating, tooth coupling, vibration, noise, lifetime, drive comfort

Označení

TH03010183

Originální jazyk

čeština

Řešitelé

Píštěk Václav, prof. Ing., DrSc. - hlavní řešitel
Řehák Kamil, Ing., Ph.D. - hlavní řešitel
Dlugoš Jozef, Ing., Ph.D. - spoluřešitel
Drápal Lubomír, Ing., Ph.D. - spoluřešitel
Kučera Pavel, doc. Ing., Ph.D. - spoluřešitel
Otipka Václav, Ing. - spoluřešitel
Prokop Aleš, Ing., Ph.D. - spoluřešitel
Skácel Pavel, Ing., Ph.D. - spoluřešitel
Zajac Roman, Ing. - spoluřešitel

Útvary

Ústav automobilního a dopravního inženýrství
- spolupříjemce (01.01.2018 - 31.12.2021)
IG Watteeuw ČR, s.r.o.
- příjemce (01.01.2018 - 31.12.2021)

Výsledky

KRPALEK, D.; PÍŠTĚK, V.; PROKOP, A.; ŘEHÁK, K. Souhrnná zpráva o postupu prací za rok 2018. 2018. s. 1-31.
Detail

KRPALEK, D.; ŘEHÁK, K.; PROKOP, A.; PÍŠTĚK, V. Souhrnná zpráva o postupu prací za rok 2019. 2019. s. 1-19.
Detail

KRPALEK, D.; ŘEHÁK, K.; PROKOP, A.: ICC-02; Output coupling with rubber elements. IG Watteeuw CR s.r.o. Vídeňská 231/130, 619 00 Brno-jih. (funkční vzorek)
Detail

KRPALEK, D.; ŘEHÁK, K.; PROKOP, A.: ICC-02; Output coupling with rubber elements. IG Watteeuw CR s.r.o. Vídeňská 231/130, 619 00 Brno-jih. (prototyp)
Detail

KRPALEK, D.; ŘEHÁK, K.; PROKOP, A.: ICC-01; Output coupling with rubber elements - hybrid. IG Watteeuw CR s.r.o. Vídeňská 231/130, 619 00 Brno-jih. (funkční vzorek)
Detail

KRPALEK, D.; ŘEHÁK, K.; PROKOP, A.: ICC-01; Output coupling with rubber elements - hybrid. IG Watteeuw CR s.r.o. Vídeňská 231/130, 619 00 Brno-jih. (prototyp)
Detail

KRPALEK, D.; ŘEHÁK, K.; PROKOP, A.: ICG-04; Input gear coupling with low friction coefficient. IG Watteeuw CR s.r.o. Vídeňská 231/130, 619 00 Brno-jih. (funkční vzorek)
Detail

KRPALEK, D.; ŘEHÁK, K.; PROKOP, A.: ICG-04; Input gear coupling with low friction coefficient. IG Watteeuw CR s.r.o. Vídeňská 231/130, 619 00 Brno-jih. (prototyp)
Detail