Project detail

Advanced mathematical-physical methods for modeling of traffic flow microstructure

Duration: 01.06.2020 — 31.05.2024

Funding resources

Technologická agentura ČR - 1. veřejná soutěž Program na podporu aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti dopravy - DOPRAVA 2020+

- whole funder

On the project

Poznatky základního výzkumu v oblasti statistických vlastností vnitřního uspořádání vozidel pohybujících se v dopravním proudu o dané hustotě a intenzitě jsou z pohledu běžné dopravně inženýrské praxe neuchopitelné. Podstatou projektu je převedení těchto poznatků do praxe prostřednictvím dvou metodik a monografie (která bude sloužit jako učební text), zejména tedy zjednodušení a algoritmizace daných postupů do podoby, která je pro publikace tohoto typu běžná. Rovněž je nutné definovat přesné postupy měření a měřených veličin, včetně vyhodnocení a zpracování dat.

Description in English
The aim of the project is to build on the successes of basic research in the field of modeling of traffic microstructure and to put the knowledge into practice by means of relevant methodologies for traffic modeling and capacity estimations for specific traffic situations (passing through a controlled/uncontrolled intersection, traffic under restrictions or near a motorway entrance/exit). For common use in engineering practice, it is necessary to reformat complex mathematical-physical procedures into simplified algorithms, to formulate assumptions for their usage and to prove that the simplifications proposed are fully valid. It requires a substantial expansion of existing data samples (especially with regard to variability), which can only be achieved by new traffic measurements.

Key words in English
vehicular traffic, traffic capacity, modeling of traffic microstructure, methodology for traffic control, monograph on transport

Mark

CK01000152

Default language

Czech

People responsible

Apeltauer Tomáš, doc. Mgr., Ph.D. - fellow researcher
Patočka Miroslav, Ing., Ph.D. - fellow researcher
Apeltauer Jiří, Ing., Ph.D. - principal person responsible

Units

Institute of Computer Aided Engineering and Computer Science
- (2019-07-18 - not assigned)
Institute of Road Structures
- (2019-07-18 - not assigned)

Results

Milan Krbálek, Tomáš Hobza, Miroslav Patočka, Michaela Krbálková, Jiří Apeltauer, Nikola Groverová. Statistical aspects of gap-acceptance theory for unsignalized intersection capacity. Physica A, 2022, vol. 594, no. 127043, p. 1-19. ISSN: 0378-4371.
Detail