Project detail

Reduction of energy consumption in transport by active low-energy manipulation of the vehicles wake

Duration: 01.01.2022 — 31.12.2024

Funding resources

Technologická agentura ČR - 3. veřejná soutěž programu Doprava 2020+

- whole funder (2021-12-20 - 2024-12-31)

On the project

Podstata návrhu projektu spočívá ve vývoji a aplikaci aerodynamického řešení snižující odpor manipulací proudového pole v úplavu na osobním silničním vozidle. Zdrojem energie potřebné pro tuto manipulaci je oblast vyššího tlaku (přetlaku) na vozidle vytvořená vlastním pohybem vozidla nacházející se typicky v jeho přední části například v blízkosti stagnačního bodu. Přenosem této energie formou odběru proudu vzduchu z oblasti vyššího tlaku a jeho vhodným vyfukováním v zadní části vozidla do oblasti nižšího tlaku je možné manipulovat tvar úplavu a tím měnit jak samotnou vírovou strukturu (indukovaný odpor) tak i regulovat rozložení statického tlaku na zadní části vozidla kde vzniká majoritní část celkového aerodynamického odporu. Hlavní výhodou tohoto technického řešení je absence dalšího zdroje energie jinak potřebného pro vytvoření proudu vzduchu, současně toto řešení při vhodném technickém návrhu snižuje i velikost statického tlaku vozidla v jeho přední části čímž opětovně přispívá k celkovému snížení aerodynamického odporu.

Description in English
Main goal of project is development and experimental assessment of device for active flow control of flow field in vicinity of moving car. Flow manipulation main purpose is dramatic decrease in aerodynamic drag, thus also fuel consumption and emissions production. Former concept study and basic experimental validation proved capability to control flow field and manipulate pressure distribution on car external surface in a way beyond possible flow conditions given by fixed geometrical shape of car body. Big advantage is no need for additional structural parts (like spoilers etc.) and no need for any external source of energy (system is based on RAM effect). This device will enable increase in value of vehicle and became potential competition advantage for manufacturer Skoda Auto.

Keywords
energy consumption; vehicle drag reduction; wake control

Key words in English
energy consumption, vehicle drag reduction, wake control

Mark

CK03000130

Default language

Czech

People responsible

Vančura Jan, Ing., Ph.D. - principal person responsible

Units

Institute of Automotive Engineering
- beneficiary (2022-01-01 - 2024-12-31)

Results

VANČURA, J.; POPELA, R.: AFC Citigo; Funkční vzorek aeronosiče vozidla s matematicky ověřenou sníženou energetickou náročností jeho provozu. C1/101. (funkční vzorek)
Detail