Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail projektu
Období řešení: 01.01.2022 — 31.12.2024
Zdroje financování
Technologická agentura ČR - 3. veřejná soutěž programu Doprava 2020+
- plně financující (2021-12-20 - 2024-12-31)
O projektu
Podstata návrhu projektu spočívá ve vývoji a aplikaci aerodynamického řešení snižující odpor manipulací proudového pole v úplavu na osobním silničním vozidle. Zdrojem energie potřebné pro tuto manipulaci je oblast vyššího tlaku (přetlaku) na vozidle vytvořená vlastním pohybem vozidla nacházející se typicky v jeho přední části například v blízkosti stagnačního bodu. Přenosem této energie formou odběru proudu vzduchu z oblasti vyššího tlaku a jeho vhodným vyfukováním v zadní části vozidla do oblasti nižšího tlaku je možné manipulovat tvar úplavu a tím měnit jak samotnou vírovou strukturu (indukovaný odpor) tak i regulovat rozložení statického tlaku na zadní části vozidla kde vzniká majoritní část celkového aerodynamického odporu. Hlavní výhodou tohoto technického řešení je absence dalšího zdroje energie jinak potřebného pro vytvoření proudu vzduchu, současně toto řešení při vhodném technickém návrhu snižuje i velikost statického tlaku vozidla v jeho přední části čímž opětovně přispívá k celkovému snížení aerodynamického odporu.
Popis anglickyMain goal of project is development and experimental assessment of device for active flow control of flow field in vicinity of moving car. Flow manipulation main purpose is dramatic decrease in aerodynamic drag, thus also fuel consumption and emissions production. Former concept study and basic experimental validation proved capability to control flow field and manipulate pressure distribution on car external surface in a way beyond possible flow conditions given by fixed geometrical shape of car body. Big advantage is no need for additional structural parts (like spoilers etc.) and no need for any external source of energy (system is based on RAM effect). This device will enable increase in value of vehicle and became potential competition advantage for manufacturer Skoda Auto.
Klíčová slovaenergy consumption; vehicle drag reduction; wake control
Klíčová slova anglickyenergy consumption, vehicle drag reduction, wake control
Označení
CK03000130
Originální jazyk
čeština
Řešitelé
Vančura Jan, Ing., Ph.D. - hlavní řešitel
Útvary
Ústav automobilního a dopravního inženýrství- příjemce (01.01.2022 - 31.12.2024)ŠKODA AUTO a.s.- spolupříjemce (01.01.2022 - 31.12.2024)
Výsledky
VANČURA, J.; POPELA, R.: AFC Citigo; Funkční vzorek aeronosiče vozidla s matematicky ověřenou sníženou energetickou náročností jeho provozu. C1/101. (funkční vzorek)Detail