Publication detail

Radosti i strasti realizace kurikula na cestě k modernizaci vzdělávání

LINDR, J.

Original Title

Radosti i strasti realizace kurikula na cestě k modernizaci vzdělávání

English Title

Successes and troubles of curriculum realisation on the way towards modernisation in education

Type

conference paper

Language

Czech

Original Abstract

Kurikulum představuje moderní teorii vzdělávání. Jeho zavedení do školní edukace s sebou nese četné úspěchy i problémy. Integrace obecných idejí všestranného rozvoje vzdělávání s akcentem na celkový vzdělanostní přehled studentů je obtížná. Pomocí praktického příkladu implementace kurikula do konkrétního studijního programu technické univerzity lze ukázat, v čem spočívá největší přínos zavedení kurikula, a v čem naopak jsou úskalí v jeho realizaci. Úspěšnost realizace kurikula je ukázána na kvalitativní analýze zhodnocení přínosu společenskovědních předmětů ve studijním programu technické univerzity. O tom, jak se daří ideál všeobecné vzdělanosti naplňovat a jak vidí tuto snahu sami studenti, vypovídá hodnocení kvality výuky. Rozbor výsledků hodnocení ukazuje kromě konkrétních údajů tak cestu do budoucna a náměty, jak dosáhnout zvýšení kvality, efektivity a modernizace výuky.

English abstract

Curriculum is a modern educational theory. Its implementation into school education carries both achievements and troubles. Integration of general ideas of all-round development in education with an emphasis on growing the students' education overview is difficult. Using a practical example of implementation of curriculum in a specific study program of the technical university can show what the biggest benefits of establishing curriculum are, and conversely what are the falls in its implementation. The success of curriculum is shown in the qualitative analysis of the positive effects of social sciences in the study program of the technical university. About how they manage to fulfil the ideal of universal education and how they see this effort by the students, says the teaching quality assessment. Analysis of the evaluation results in addition to specific data shows path to the future and also ideas how to achieve an increase in quality, efficiency and modernisation of teaching.

Keywords

kurikulum, implementace kurikula, vědomosti, společenskovědní předměty, všestranný rozvoj, osobnost učitele, zpětnovazební reflexe, modernizace a efektivita výuky.

Key words in English

curriculum, curriculum implementation, knowledge, social science, general development, teacher personality, feedback reflection, modernisation and efficiency of teaching.

Authors

LINDR, J.

Released

24. 5. 2013

Publisher

Magnanimitas

Location

Hradec Králové

ISBN

978-80-905243-7-8

Book

Quaere 2013

Edition number

1

Pages from

1650

Pages to

1657

Pages count

8

BibTex

@inproceedings{BUT112775,
  author="Jaroslav {Lindr}",
  title="Radosti i strasti realizace kurikula na cestě k modernizaci vzdělávání",
  booktitle="Quaere 2013",
  year="2013",
  number="1",
  pages="1650--1657",
  publisher="Magnanimitas",
  address="Hradec Králové",
  isbn="978-80-905243-7-8"
}