Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Publication detail
LINDR, J.
Original Title
Všeobecnost a odbornost - věčné dilema
English Title
Generality and expertise - eternal dilemma
Type
conference paper
Language
Czech
Original Abstract
Profil absolventa technické vysoké školy mluví o dosažení odbornosti a o rozvoji klíčových kompetencí potřebných pro úspěšné profesní uplatnění. Z toho plyne, že je třeba najít rovnováhu mezi zastoupením všeobecných a odborných předmětů ve studijních plánech, která ideu profilu absolventa naplní. Všeobecně vzdělávací předměty by měly souviset s oborem studia a měly by napomáhat širšímu vzdělanostnímu rozvoji absolventů. Příklad moderního akademického studijního plánu v duchu skloubení odborných a všeobecných předmětů lze najít na technické univerzitě v Brně. Příspěvek hodnotí koncepci, realizaci a zpětnovazební reflexi výuky vybraného společenskovědního předmětu v akademickém plánu univerzity. Reflektuje přínos, úspěchy a problémy, které s sebou zařazení společenskovědních předmětů nese. Příspěvek tím dostává retrospektivní charakter při hodnocení zkušeností a zároveň futurologický pohled na to, jak zlepšit další rozvoj „školy v pohybu“ v budoucnosti.
English abstract
A graduate’s profile speaks about reaching the expertise and the development of key competences necessary for successful work placement of university graduates. From this follows a need to find an optimal balance between general and specialised subjects which fulfils the idea of graduates’ profile. General educational subjects should relate to the relevant study branch and should provide broad educational development. An example of a modern academic study plan in connection with expertise and general subjects might be found at a technical university in Brno. The paper evaluates the conception, realisation and feedback reflection of a chosen social science subject in the university academic plan. It reflects profit, achievements and problems which the implementation of the social science subjects carries within. Due to this the article obtains a retrospective character in experience evaluation and a new view of how to improve further development of „the school in movement” in the future.
Keywords
Klíčové kompetence, kurikulum, všestranný rozvoj, společenskovědní předměty, zpětnovazební hodnocení přínosu, dichotomie všeobecnosti a odbornosti, modernizace vzdělávání
Key words in English
Key competences, curriculum, general development, social science subjects, feedback contribution evaluation, dichotomy of expertise and generality, modernisation in education
Authors
Released
30. 6. 2017
Publisher
Magnanimitas
Location
Hradec Králové
ISBN
978-80-87952-20-7
Book
QUAERE 2017
Edition number
1
Pages from
375
Pages to
383
Pages count
8
URL
http://www.vedeckekonference.cz/library/proceedings/quaere_2017.pdf
BibTex
@inproceedings{BUT138701, author="Jaroslav {Lindr}", title="Všeobecnost a odbornost - věčné dilema", booktitle="QUAERE 2017", year="2017", number="1", pages="375--383", publisher="Magnanimitas", address="Hradec Králové", isbn="978-80-87952-20-7", url="http://www.vedeckekonference.cz/library/proceedings/quaere_2017.pdf" }