Publication detail

Všeobecnost a odbornost - věčné dilema

LINDR, J.

Original Title

Všeobecnost a odbornost - věčné dilema

English Title

Generality and expertise - eternal dilemma

Type

conference paper

Language

Czech

Original Abstract

Profil absolventa technické vysoké školy mluví o dosažení odbornosti a o rozvoji klíčových kompetencí potřebných pro úspěšné profesní uplatnění. Z toho plyne, že je třeba najít rovnováhu mezi zastoupením všeobecných a odborných předmětů ve studijních plánech, která ideu profilu absolventa naplní. Všeobecně vzdělávací předměty by měly souviset s oborem studia a měly by napomáhat širšímu vzdělanostnímu rozvoji absolventů. Příklad moderního akademického studijního plánu v duchu skloubení odborných a všeobecných předmětů lze najít na technické univerzitě v Brně. Příspěvek hodnotí koncepci, realizaci a zpětnovazební reflexi výuky vybraného společenskovědního předmětu v akademickém plánu univerzity. Reflektuje přínos, úspěchy a problémy, které s sebou zařazení společenskovědních předmětů nese. Příspěvek tím dostává retrospektivní charakter při hodnocení zkušeností a zároveň futurologický pohled na to, jak zlepšit další rozvoj „školy v pohybu“ v budoucnosti.

English abstract

A graduate’s profile speaks about reaching the expertise and the development of key competences necessary for successful work placement of university graduates. From this follows a need to find an optimal balance between general and specialised subjects which fulfils the idea of graduates’ profile. General educational subjects should relate to the relevant study branch and should provide broad educational development. An example of a modern academic study plan in connection with expertise and general subjects might be found at a technical university in Brno. The paper evaluates the conception, realisation and feedback reflection of a chosen social science subject in the university academic plan. It reflects profit, achievements and problems which the implementation of the social science subjects carries within. Due to this the article obtains a retrospective character in experience evaluation and a new view of how to improve further development of „the school in movement” in the future.

Keywords

Klíčové kompetence, kurikulum, všestranný rozvoj, společenskovědní předměty, zpětnovazební hodnocení přínosu, dichotomie všeobecnosti a odbornosti, modernizace vzdělávání

Key words in English

Key competences, curriculum, general development, social science subjects, feedback contribution evaluation, dichotomy of expertise and generality, modernisation in education

Authors

LINDR, J.

Released

30. 6. 2017

Publisher

Magnanimitas

Location

Hradec Králové

ISBN

978-80-87952-20-7

Book

QUAERE 2017

Edition number

1

Pages from

375

Pages to

383

Pages count

8

URL

BibTex

@inproceedings{BUT138701,
  author="Jaroslav {Lindr}",
  title="Všeobecnost a odbornost - věčné dilema",
  booktitle="QUAERE 2017",
  year="2017",
  number="1",
  pages="375--383",
  publisher="Magnanimitas",
  address="Hradec Králové",
  isbn="978-80-87952-20-7",
  url="http://www.vedeckekonference.cz/library/proceedings/quaere_2017.pdf"
}