Detail publikace

Všeobecnost a odbornost - věčné dilema

LINDR, J.

Originální název

Všeobecnost a odbornost - věčné dilema

Anglický název

Generality and expertise - eternal dilemma

Typ

článek ve sborníku ve WoS nebo Scopus

Jazyk

čeština

Originální abstrakt

Profil absolventa technické vysoké školy mluví o dosažení odbornosti a o rozvoji klíčových kompetencí potřebných pro úspěšné profesní uplatnění. Z toho plyne, že je třeba najít rovnováhu mezi zastoupením všeobecných a odborných předmětů ve studijních plánech, která ideu profilu absolventa naplní. Všeobecně vzdělávací předměty by měly souviset s oborem studia a měly by napomáhat širšímu vzdělanostnímu rozvoji absolventů. Příklad moderního akademického studijního plánu v duchu skloubení odborných a všeobecných předmětů lze najít na technické univerzitě v Brně. Příspěvek hodnotí koncepci, realizaci a zpětnovazební reflexi výuky vybraného společenskovědního předmětu v akademickém plánu univerzity. Reflektuje přínos, úspěchy a problémy, které s sebou zařazení společenskovědních předmětů nese. Příspěvek tím dostává retrospektivní charakter při hodnocení zkušeností a zároveň futurologický pohled na to, jak zlepšit další rozvoj „školy v pohybu“ v budoucnosti.

Anglický abstrakt

A graduate’s profile speaks about reaching the expertise and the development of key competences necessary for successful work placement of university graduates. From this follows a need to find an optimal balance between general and specialised subjects which fulfils the idea of graduates’ profile. General educational subjects should relate to the relevant study branch and should provide broad educational development. An example of a modern academic study plan in connection with expertise and general subjects might be found at a technical university in Brno. The paper evaluates the conception, realisation and feedback reflection of a chosen social science subject in the university academic plan. It reflects profit, achievements and problems which the implementation of the social science subjects carries within. Due to this the article obtains a retrospective character in experience evaluation and a new view of how to improve further development of „the school in movement” in the future.

Klíčová slova

Klíčové kompetence, kurikulum, všestranný rozvoj, společenskovědní předměty, zpětnovazební hodnocení přínosu, dichotomie všeobecnosti a odbornosti, modernizace vzdělávání

Klíčová slova v angličtině

Key competences, curriculum, general development, social science subjects, feedback contribution evaluation, dichotomy of expertise and generality, modernisation in education

Autoři

LINDR, J.

Vydáno

30. 6. 2017

Nakladatel

Magnanimitas

Místo

Hradec Králové

ISBN

978-80-87952-20-7

Kniha

QUAERE 2017

Číslo edice

1

Strany od

375

Strany do

383

Strany počet

8

URL

BibTex

@inproceedings{BUT138701,
  author="Jaroslav {Lindr}",
  title="Všeobecnost a odbornost - věčné dilema",
  booktitle="QUAERE 2017",
  year="2017",
  number="1",
  pages="375--383",
  publisher="Magnanimitas",
  address="Hradec Králové",
  isbn="978-80-87952-20-7",
  url="http://www.vedeckekonference.cz/library/proceedings/quaere_2017.pdf"
}