Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Publication detail
LINDR, J.
Original Title
Přínos výuky vybraných společenskovědních předmětů na technické univerzitě
English Title
Benefit of selected social science courses teaching at a technical university
Type
article in a collection out of WoS and Scopus
Language
Czech
Original Abstract
Komplexní příprava absolventů do praxe klade na vysoké školy požadavek rozvíjet všechny klíčové kompetence studentů. Proto jsou do akademických studijních plánů na vybrané technické univerzitě v Brně zařazeny společenskovědní předměty a cizí jazyky. Příspěvek se zaměřuje na hodnocení kvality výuky. Jako kritéria kvality výuky byla zvolena ta, která souvisejí s přínosem předmětu, splněním výukových cílů, edukačním prostředím a s osobností vyučujícího. Patří mezi ně např. potřebnost pro osobní rozvoj, pro praxi, inspirativnost, jednoduchost, přitažlivost, inovativnost, srovnání s jinými předměty aj. Zkoumaný vzorek respondentů byl vyhodnocen jako celek a dle pohlaví. Ukazuje se, že studenti vnímají výuku vybraných společenskovědních předmětů jako nadprůměrně přínosnou, potřebnou pro osobní rozvoj a pro budoucí praxi, avšak vidí ji poněkud konzervativně, jednotvárně a méně přitažlivě. Objevují se rozdíly v hodnocení kritérií kvality výuky u skupiny jako celku a u mužů.
English abstract
Comprehensive training of graduates into praxis puts the universities to develop all key competencies of students. Therefore, social science courses and foreign languages are included into academic study plans at a selected technical university in Brno.The paper focuses on the evaluation of teaching quality.As the criteria of quality of teaching were chosen those which are related to the contribution course, the fulfilment of the teaching purposes, the educational environment and the personality of the teacher.These include the need for personal development, for praxis, inspiration, simplicity, attraction, innovation, comparison with other subjects etc.The sample of respondents was evaluated as a whole and by sex.It turns out that students perceive the teaching of selected social science courses as above-average benefits needed for personal development and the future praxis but they see it a little bit conservatively, unevenly and less attractive.There are differences in the assessment of teaching quality criteria by the group as a whole and by men.
Keywords
Společenskovědní předměty, komunikace a rétorika, prezentační dovednosti, hodnocení kvality výuky, kritéria kvality výuky, statistické zpracování
Key words in English
Social science courses,communication and rhetoric, presentation skills, teaching quality evaluation, criteria of teaching quality, statistical processing
Authors
Released
26. 6. 2020
Publisher
Magnanimitas
Location
Hradec Králové
ISBN
978-80-87952-32-0
Book
QUAERE 2020
Edition number
1
Pages from
574
Pages to
582
Pages count
9
URL
http://www.vedeckekonference.cz/library/proceedings/quaere_2020.pdf
BibTex
@inproceedings{BUT165597, author="Jaroslav {Lindr}", title="Přínos výuky vybraných společenskovědních předmětů na technické univerzitě", booktitle="QUAERE 2020", year="2020", number="1", pages="574--582", publisher="Magnanimitas", address="Hradec Králové", doi="https://doi.org/10.33543/q.2020.10", isbn="978-80-87952-32-0", url="http://www.vedeckekonference.cz/library/proceedings/quaere_2020.pdf" }