Detail publikace

Přínos výuky vybraných společenskovědních předmětů na technické univerzitě

LINDR, J.

Originální název

Přínos výuky vybraných společenskovědních předmětů na technické univerzitě

Anglický název

Benefit of selected social science courses teaching at a technical university

Typ

článek ve sborníku mimo WoS a Scopus

Jazyk

čeština

Originální abstrakt

Komplexní příprava absolventů do praxe klade na vysoké školy požadavek rozvíjet všechny klíčové kompetence studentů. Proto jsou do akademických studijních plánů na vybrané technické univerzitě v Brně zařazeny společenskovědní předměty a cizí jazyky. Příspěvek se zaměřuje na hodnocení kvality výuky. Jako kritéria kvality výuky byla zvolena ta, která souvisejí s přínosem předmětu, splněním výukových cílů, edukačním prostředím a s osobností vyučujícího. Patří mezi ně např. potřebnost pro osobní rozvoj, pro praxi, inspirativnost, jednoduchost, přitažlivost, inovativnost, srovnání s jinými předměty aj. Zkoumaný vzorek respondentů byl vyhodnocen jako celek a dle pohlaví. Ukazuje se, že studenti vnímají výuku vybraných společenskovědních předmětů jako nadprůměrně přínosnou, potřebnou pro osobní rozvoj a pro budoucí praxi, avšak vidí ji poněkud konzervativně, jednotvárně a méně přitažlivě. Objevují se rozdíly v hodnocení kritérií kvality výuky u skupiny jako celku a u mužů.

Anglický abstrakt

Comprehensive training of graduates into praxis puts the universities to develop all key competencies of students. Therefore, social science courses and foreign languages are included into academic study plans at a selected technical university in Brno.The paper focuses on the evaluation of teaching quality.As the criteria of quality of teaching were chosen those which are related to the contribution course, the fulfilment of the teaching purposes, the educational environment and the personality of the teacher.These include the need for personal development, for praxis, inspiration, simplicity, attraction, innovation, comparison with other subjects etc.The sample of respondents was evaluated as a whole and by sex.It turns out that students perceive the teaching of selected social science courses as above-average benefits needed for personal development and the future praxis but they see it a little bit conservatively, unevenly and less attractive.There are differences in the assessment of teaching quality criteria by the group as a whole and by men.

Klíčová slova

Společenskovědní předměty, komunikace a rétorika, prezentační dovednosti, hodnocení kvality výuky, kritéria kvality výuky, statistické zpracování

Klíčová slova v angličtině

Social science courses,communication and rhetoric, presentation skills, teaching quality evaluation, criteria of teaching quality, statistical processing

Autoři

LINDR, J.

Vydáno

26. 6. 2020

Nakladatel

Magnanimitas

Místo

Hradec Králové

ISBN

978-80-87952-32-0

Kniha

QUAERE 2020

Číslo edice

1

Strany od

574

Strany do

582

Strany počet

9

URL

BibTex

@inproceedings{BUT165597,
  author="Jaroslav {Lindr}",
  title="Přínos výuky vybraných společenskovědních předmětů na technické univerzitě",
  booktitle="QUAERE 2020",
  year="2020",
  number="1",
  pages="574--582",
  publisher="Magnanimitas",
  address="Hradec Králové",
  doi="https://doi.org/10.33543/q.2020.10",
  isbn="978-80-87952-32-0",
  url="http://www.vedeckekonference.cz/library/proceedings/quaere_2020.pdf"
}