Publication detail

Zastoupení tvářecích strojů v tuzemsku

ŠŮSTEK, R.

Original Title

Zastoupení tvářecích strojů v tuzemsku

English Title

Representation of forming machines in the Czech republic

Type

journal article - other

Language

Czech

Original Abstract

Příspěvek se zabývá problematikou vymezení hlavních zástupců tvářecích strojů pro oblast plošného tváření. Tyto stroje mají ve strojírenském průmyslu velké uplatnění. Umožňují např. tváření plechů, tvarování profilů a trubek a dělení materiálu. Velká variabilita tvářecích strojů vede k velkému množství provedení. Přesné členění tvářecích strojů podle různých hledisek obsahuje norma ČSN 21 0200. K vyřešení problému bylo nutné provést marketingový průzkum. Jako nejvhodnější metoda byla zvolena metoda formou dotazníků. Respondenti v dotazníku odpovídali na otázky, které se týkaly vybavení strojního parku. Z výsledků provedeného marketingového průzkumu je patrné, že dominantní zastoupení mají ohraňovací lisy. Výstupy z tohoto průzkumu budou dále využity při řešení problematiky stanovení výchozí hodnoty tvářecího stroje.

English abstract

The article deals with the issue of defining the main representatives of the forming machines for area of sheet metal forming. These machines have great applications in the engineering industry. They allow, for example, the forming of sheets, the forming of profiles and pipes and the splitting of material. The great variability of forming machines leads to a great deal of design. The exact classification of forming machines according to different aspects is contained in the standard ČSN 21 0200. A marketing research was conducted to solve the formulated problem. The most appropriate method, the method was chosen in the form of questionnaires. Respondents to the questionnaire answered questions about the equipment of the machinery park. The results of the marketing research show that press brakes have a dominant representation. The results from this research will be further used to addres the issue of determining the default value of the forming machine.

Keywords

Tvářecí stroje; marketingový průzkum; dotazníková metoda; statistická analýza

Key words in English

Forming machines; marketing research; questionnare method; statistical analysis

Authors

ŠŮSTEK, R.

Released

31. 12. 2020

Publisher

Akademie STING, o.p.s., Vysoká škola v Brně

Location

Brno

ISBN

1805-6873

Periodical

ACTA STING

Year of study

9

Number

4

State

Czech Republic

Pages from

33

Pages to

43

Pages count

64

URL

BibTex

@article{BUT168225,
  author="Roman {Šůstek}",
  title="Zastoupení tvářecích strojů v tuzemsku",
  journal="ACTA STING",
  year="2020",
  volume="9",
  number="4",
  pages="33--43",
  issn="1805-6873",
  url="https://www.sting.cz/acta_sting/archiv/"
}