Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Publication detail
LINDR, J.
Original Title
Společenskovědní předměty na technické univerzitě - význam, přínos a zhodnocení
English Title
Social science courses at a technical university - importance, benefit and evaluation
Type
article in a collection out of WoS and Scopus
Language
Czech
Original Abstract
Společenskovědní předměty na technické univerzitě přispívají k všestranné kultivaci studentů. Jejich posláním je rozvoj těch klíčových kompetencí a soft skills, které vhodně doplňují kompetence získané v odborných předmětech. Příspěvek se zabývá zhodnocením celkového dojmu z výuky u třech vybraných společenskovědních předmětů na technické univerzitě, a to Etika v podnikání, Prezentační dovednosti a Sociologie. Na základě dlouhodobé zkušenosti s výukou a zpětnovazební ankety Hodnocení kvality výuky lze zjistit, jak je pro studenty přínosná. Jednorozměrnou statistickou analýzou lze vysledovat trend ukazující spokojenost s výukou a potřebnost soustavného vyhodnocení kvality výuky. Obecně se ukazuje, že společenskovědní předměty plní své poslání a že významnou měrou napomáhají všestrannému rozvoji studentů.
English abstract
Social science courses at the technical university contribute to the general cultivation of students. Their mission is to develop these key competencies and soft skills that suitably complement the competencies acquired in specialised subjects. The paper deals with the evaluation of the overall impression of teaching in three selected social science courses at the technical university, namely Ethics in Business, Presentation Skills and Sociology. Based on long-term experience with teaching and the feedback survey Evaluation of Teaching Quality, it is possible to find out how it is beneficial for them. One-dimensional statistical analysis can be used to trace a trend showing satisfaction with teaching and the need for continuous assessment of the quality of teaching. In general, it turns out that social science courses fulfil their mission and that they significantly help to the general development of students.
Keywords
společenskovědní předměty, celkový dojem, přínos, poslání předmětu, hodnocení kvality výuky, statistické zpracování
Key words in English
social science courses, overall impression, benefit, subject function, teaching quality evaluation, statistical processing
Authors
Released
30. 6. 2021
Publisher
Magnanimitas
Location
Hradec Králové
ISBN
978-80-87952-34-4
Book
QUAERE 2021
Edition number
1.
Pages from
371
Pages to
377
Pages count
7
URL
https://www.vedeckekonference.cz/library/proceedings/quaere_2021.pdf
BibTex
@inproceedings{BUT175229, author="Jaroslav {Lindr}", title="Společenskovědní předměty na technické univerzitě - význam, přínos a zhodnocení", booktitle="QUAERE 2021", year="2021", number="1.", pages="371--377", publisher="Magnanimitas", address="Hradec Králové", doi="https://doi.org/10.33543/q2021.11", isbn="978-80-87952-34-4", url="https://www.vedeckekonference.cz/library/proceedings/quaere_2021.pdf" }