Publication detail

Metodika pro stanovení volby konstrukce dopravní sítě v závislosti na typu úlohy (D1.4.11)

PLUSKAL, J. ŠOMPLÁK, R. PAVLAS, M.

Original Title

Metodika pro stanovení volby konstrukce dopravní sítě v závislosti na typu úlohy (D1.4.11)

English Title

Methodology for determining the choice of transport network construction depending on the type of task (D1.4.11)

Type

report

Language

Czech

Original Abstract

Vypracovaná studie představuje návrh metodiky na redukci dopravní infrastruktury s ohledem na řešení optimalizačních tokových úloh. Základní princip uvedených postupů spočívá v ponechání detailu sítě v okolí zájmového uzlu, zatímco se zvětšující se vzdáleností je možné detail patřičně snižovat. K tomuto účelu byla využita transformace souřadnic uzlů s následnou aplikací shlukové analýzy. V rámci výzkumu byly podrobně analyzovány dva přístupy, algoritmus K-Means a hierarchické aglomerativní shlukování.

English abstract

The developed study presents a proposal for a methodology for the reduction of transport infrastructure with regard to the solution of optimization flow problems. The basic principle of these procedures is to leave the detail of the network around the node of interest, while with increasing distance, the detail can be reduced accordingly. For this purpose, the transformation of node coordinates with the subsequent application of cluster analysis was used. The research analyzed in detail two approaches, the K-Means algorithm and hierarchical agglomeration clustering.

Keywords

dopravní síť; shluková analýza; k-means; GPS

Key words in English

transport network; cluster analysis; k-means; GPS

Authors

PLUSKAL, J.; ŠOMPLÁK, R.; PAVLAS, M.

Released

31. 12. 2020

Pages count

22

BibTex

@techreport{BUT176779,
  author="Jaroslav {Pluskal} and Radovan {Šomplák} and Martin {Pavlas}",
  title="Metodika pro stanovení volby konstrukce dopravní sítě v závislosti na typu úlohy (D1.4.11)",
  year="2020",
  pages="22"
}