Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Publication detail
ČERMÁK, A.
Original Title
Pedagogika pro rozšířené-mezidruhové naslouchání
English Title
Pedagogy for Expanded-Multispecies Listening
Type
journal article - other
Language
Czech
Original Abstract
Na příkladu vlastní umělecko-výzkumné praxe se zaměřuji na venkovní pedagogiku a ekologickou gramotnost dětí předškolního věku nejen jako výuku ,,environmentálního" obsahu, ale především formu naslouchání, která se snaží vytvářet hlubší pochopení sítě lidských a více-než-lidských vazeb. V rámci umělecko-výzkumné činnosti poukazuji na vývoj metody performativního mapování, jež umožňuje novým způsobem nahlédnout subtilnější otázky, na které v mainstreamovém vzdělávacím procesu nezbývá čas. V textu se také snažím poukázat na to, proč mainstreamové vzdělání podporuje jen úzké pojetí naslouchání, zaměřené na přijímání a chápání lidských významů. T toho plyn, že mainstreamové vzdělání je nedostatečně vybaveno k tomu, aby bylo schopno naslouchat afektivní a environmentální dimenzi jako určitému druhu vibrace, která je schopna hýbat všemi druhy těl. Proto je protřeba rozšířit a kultivovat mezidruhové naslouchání ve vzdělávací praxi (nejen dětí předškolního věku), a za tímto účelem navrhuji několik způsobů, které tento způsob naslouchání rozvíjejí. text zahrnuje více perspektiv, umožňující každému z nás nahlédnout za hranice svých dosavadních zkušeností a učit se synchronizovat sám sebe napříč mnoha rozmanitými časovými horizonty.
English abstract
Using the examole of my own art-research practice, I focus on outdoor pedagogy and ecological literacy of preschool-age children not only as a teaching of ,,environmental" content, but above all a form of listening that seeks to create a deeper understanding of the network of human and more-than-human connestions...
Keywords
venkovní pedagogika, pomalá pedagogika, environmentální výchova, klimatická změna, performativní mapování, hluboké naslouchání, multisenzorické metody poznávání, mezidruhová komunikace, počasí, dětská geografie
Key words in English
outdoor pedagogy, slow pedagogy, environmental education, climate change, performative mapping, deep listenning, multisensory learning, interspecies communication, weather, children geographies
Authors
Released
10. 8. 2023
Publisher
Envigogika: Charles Univerzity E-Journal for Environmental Education ISSN 1802-3061
ISBN
1802-3061
Periodical
Envigogika. Univerzita Karlova v Praze AM AA
Year of study
18
Number
1
State
Czech Republic
Pages from
Pages to
21
Pages count
URL
https://www.envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika/article/view/664/911
BibTex
@article{BUT187202, author="Aleš {Čermák}", title="Pedagogika pro rozšířené-mezidruhové naslouchání", journal="Envigogika. Univerzita Karlova v Praze AM AA", year="2023", volume="18", number="1", pages="1--21", issn="1802-3061", url="https://www.envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika/article/view/664/911" }