Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail publikace
ČERMÁK, A.
Originální název
Pedagogika pro rozšířené-mezidruhové naslouchání
Anglický název
Pedagogy for Expanded-Multispecies Listening
Typ
článek v časopise - ostatní, Jost
Jazyk
čeština
Originální abstrakt
Na příkladu vlastní umělecko-výzkumné praxe se zaměřuji na venkovní pedagogiku a ekologickou gramotnost dětí předškolního věku nejen jako výuku ,,environmentálního" obsahu, ale především formu naslouchání, která se snaží vytvářet hlubší pochopení sítě lidských a více-než-lidských vazeb. V rámci umělecko-výzkumné činnosti poukazuji na vývoj metody performativního mapování, jež umožňuje novým způsobem nahlédnout subtilnější otázky, na které v mainstreamovém vzdělávacím procesu nezbývá čas. V textu se také snažím poukázat na to, proč mainstreamové vzdělání podporuje jen úzké pojetí naslouchání, zaměřené na přijímání a chápání lidských významů. T toho plyn, že mainstreamové vzdělání je nedostatečně vybaveno k tomu, aby bylo schopno naslouchat afektivní a environmentální dimenzi jako určitému druhu vibrace, která je schopna hýbat všemi druhy těl. Proto je protřeba rozšířit a kultivovat mezidruhové naslouchání ve vzdělávací praxi (nejen dětí předškolního věku), a za tímto účelem navrhuji několik způsobů, které tento způsob naslouchání rozvíjejí. text zahrnuje více perspektiv, umožňující každému z nás nahlédnout za hranice svých dosavadních zkušeností a učit se synchronizovat sám sebe napříč mnoha rozmanitými časovými horizonty.
Anglický abstrakt
Using the examole of my own art-research practice, I focus on outdoor pedagogy and ecological literacy of preschool-age children not only as a teaching of ,,environmental" content, but above all a form of listening that seeks to create a deeper understanding of the network of human and more-than-human connestions...
Klíčová slova
venkovní pedagogika, pomalá pedagogika, environmentální výchova, klimatická změna, performativní mapování, hluboké naslouchání, multisenzorické metody poznávání, mezidruhová komunikace, počasí, dětská geografie
Klíčová slova v angličtině
outdoor pedagogy, slow pedagogy, environmental education, climate change, performative mapping, deep listenning, multisensory learning, interspecies communication, weather, children geographies
Autoři
Vydáno
10. 8. 2023
Nakladatel
Envigogika: Charles Univerzity E-Journal for Environmental Education ISSN 1802-3061
ISSN
1802-3061
Periodikum
Envigogika. Univerzita Karlova v Praze AM AA
Ročník
18
Číslo
1
Stát
Česká republika
Strany od
Strany do
21
Strany počet
URL
https://www.envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika/article/view/664/911
BibTex
@article{BUT187202, author="Aleš {Čermák}", title="Pedagogika pro rozšířené-mezidruhové naslouchání", journal="Envigogika. Univerzita Karlova v Praze AM AA", year="2023", volume="18", number="1", pages="1--21", issn="1802-3061", url="https://www.envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika/article/view/664/911" }