Detail publikace

Pedagogika pro rozšířené-mezidruhové naslouchání

ČERMÁK, A.

Originální název

Pedagogika pro rozšířené-mezidruhové naslouchání

Anglický název

Pedagogy for Expanded-Multispecies Listening

Typ

článek v časopise - ostatní, Jost

Jazyk

čeština

Originální abstrakt

Na příkladu vlastní umělecko-výzkumné praxe se zaměřuji na venkovní pedagogiku a ekologickou gramotnost dětí předškolního věku nejen jako výuku ,,environmentálního" obsahu, ale především formu naslouchání, která se snaží vytvářet hlubší pochopení sítě lidských a více-než-lidských vazeb. V rámci umělecko-výzkumné činnosti poukazuji na vývoj metody performativního mapování, jež umožňuje novým způsobem nahlédnout subtilnější otázky, na které v mainstreamovém vzdělávacím procesu nezbývá čas. V textu se také snažím poukázat na to, proč mainstreamové vzdělání podporuje jen úzké pojetí naslouchání, zaměřené na přijímání a chápání lidských významů. T toho plyn, že mainstreamové vzdělání je nedostatečně vybaveno k tomu, aby bylo schopno naslouchat afektivní a environmentální dimenzi jako určitému druhu vibrace, která je schopna hýbat všemi druhy těl. Proto je protřeba rozšířit a kultivovat mezidruhové naslouchání ve vzdělávací praxi (nejen dětí předškolního věku), a za tímto účelem navrhuji několik způsobů, které tento způsob naslouchání rozvíjejí. text zahrnuje více perspektiv, umožňující každému z nás nahlédnout za hranice svých dosavadních zkušeností a učit se synchronizovat sám sebe napříč mnoha rozmanitými časovými horizonty.

Anglický abstrakt

Using the examole of my own art-research practice, I focus on outdoor pedagogy and ecological literacy of preschool-age children not only as a teaching of ,,environmental" content, but above all a form of listening that seeks to create a deeper understanding of the network of human and more-than-human connestions...

Klíčová slova

venkovní pedagogika, pomalá pedagogika, environmentální výchova, klimatická změna, performativní mapování, hluboké naslouchání, multisenzorické metody poznávání, mezidruhová komunikace, počasí, dětská geografie

Klíčová slova v angličtině

outdoor pedagogy, slow pedagogy, environmental education, climate change, performative mapping, deep listenning, multisensory learning, interspecies communication, weather, children geographies

Autoři

ČERMÁK, A.

Vydáno

10. 8. 2023

Nakladatel

Envigogika: Charles Univerzity E-Journal for Environmental Education ISSN 1802-3061

ISSN

1802-3061

Periodikum

Envigogika. Univerzita Karlova v Praze AM AA

Ročník

18

Číslo

1

Stát

Česká republika

Strany od

1

Strany do

21

Strany počet

21

URL

BibTex

@article{BUT187202,
  author="Aleš {Čermák}",
  title="Pedagogika pro rozšířené-mezidruhové naslouchání",
  journal="Envigogika. Univerzita Karlova v Praze AM AA",
  year="2023",
  volume="18",
  number="1",
  pages="1--21",
  issn="1802-3061",
  url="https://www.envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika/article/view/664/911"
}