Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Publication detail
SVĚTLÍK, J.
Original Title
Negativní volební kampaně a jejich efektivita
English Title
Negative advertsing campaign and it's effectiveness
Type
journal article - other
Language
Czech
Original Abstract
Političtí kandidáti a politické strany v předvolebním boji využívají řady strategií, které stále ve větší míře zahrnují negativní politické kampaně, jejichž cílem je degradace politického protivníka a oponenta. Článek se zabývá problémem efektivity negativních politických kampaní a z jeho obsahu vyplývá, že tyto kampaně vyvolávají často negativní reakci jak vůči oponentovi tak i vůči zdroji negativního sdělení a přispívají k celkovému znechucení občanů, jejich cynismu a politické apatii. Zjištění rovněž potvrzují, že negativní politická reklama má pozitivní efekt na vybavení a pochopení relamního sdělení ale neprojevuje se pozitivní v oblasti konativní a motivační v chování voliče.
English abstract
Political candidates and parties employ a mix of stategies that includes more and more the use of negative political campaigns which seeks to degrade peceptions of opponents. The article deals with the issue of effects of negative political advertising and it's content indicates that it evokes negative affect towad both the targeted opponent and the sponsor and contributes to citizens disgust, cynicim, efiicacy and political apathy. The finding also suggest that negative political advetising has posistive effects on recall and comprehension bud does not meet expected results in conative and motivational component of vote's behavior.
Keywords
politický marketing, negativní kampaň, bumerag efekt, vybavení, konativní chování
Key words in English
political marketing, negative campaign, bumerang effect, recall, conative behavior
Authors
RIV year
2009
Released
5. 10. 2009
Publisher
ČMS
Location
Praha
ISBN
1211-5622
Periodical
Marketing a komunikace
Year of study
XIW
Number
3/2009
State
Czech Republic
Pages from
11
Pages to
13
Pages count
3
BibTex
@article{BUT47073, author="Jaroslav {Světlík}", title="Negativní volební kampaně a jejich efektivita", journal="Marketing a komunikace", year="2009", volume="XIW", number="3/2009", pages="11--13", issn="1211-5622" }