Publication detail

Negativní volební kampaně a jejich efektivita

SVĚTLÍK, J.

Original Title

Negativní volební kampaně a jejich efektivita

English Title

Negative advertsing campaign and it's effectiveness

Type

journal article - other

Language

Czech

Original Abstract

Političtí kandidáti a politické strany v předvolebním boji využívají řady strategií, které stále ve větší míře zahrnují negativní politické kampaně, jejichž cílem je degradace politického protivníka a oponenta. Článek se zabývá problémem efektivity negativních politických kampaní a z jeho obsahu vyplývá, že tyto kampaně vyvolávají často negativní reakci jak vůči oponentovi tak i vůči zdroji negativního sdělení a přispívají k celkovému znechucení občanů, jejich cynismu a politické apatii. Zjištění rovněž potvrzují, že negativní politická reklama má pozitivní efekt na vybavení a pochopení relamního sdělení ale neprojevuje se pozitivní v oblasti konativní a motivační v chování voliče.

English abstract

Political candidates and parties employ a mix of stategies that includes more and more the use of negative political campaigns which seeks to degrade peceptions of opponents. The article deals with the issue of effects of negative political advertising and it's content indicates that it evokes negative affect towad both the targeted opponent and the sponsor and contributes to citizens disgust, cynicim, efiicacy and political apathy. The finding also suggest that negative political advetising has posistive effects on recall and comprehension bud does not meet expected results in conative and motivational component of vote's behavior.

Keywords

politický marketing, negativní kampaň, bumerag efekt, vybavení, konativní chování

Key words in English

political marketing, negative campaign, bumerang effect, recall, conative behavior

Authors

SVĚTLÍK, J.

RIV year

2009

Released

5. 10. 2009

Publisher

ČMS

Location

Praha

ISBN

1211-5622

Periodical

Marketing a komunikace

Year of study

XIW

Number

3/2009

State

Czech Republic

Pages from

11

Pages to

13

Pages count

3

BibTex

@article{BUT47073,
  author="Jaroslav {Světlík}",
  title="Negativní volební kampaně a jejich efektivita",
  journal="Marketing a komunikace",
  year="2009",
  volume="XIW",
  number="3/2009",
  pages="11--13",
  issn="1211-5622"
}