Publication detail

Dynamické řízení hromadné dopravy

VŠETEČKA, M.

Original Title

Dynamické řízení hromadné dopravy

English Title

Dynamic Control of Public Transport

Type

conference paper

Language

Czech

Original Abstract

Městská i regionální doprava je v evropském prostředí ztrátová, což je způsobeno také nízkou průměrnou obsazeností vozidel. Kromě ekonomického hlediska se zde ale vynořuje i ekologické hledisko – poloprázdné vozidlo je plýtváním energií. Článek se zabývá připravovaným matematickým přepravním a dopravním modelem, jehož cílem bude umožnit návrh a testování dynamického (real-time) řízení veřejné dopravy. Důležitou funkcí modelu a zároveň předpoklade m fungování dynamického řízení dopravy je návrh umístění obratišť, výhyben a podobných prvků v dopravní síti.

English abstract

One of the predominant reasons of loss of public transport is the low average occupancy vehicles which also reduces environmental benefits of public transportation. For testing concepts with regard to transport availability is possible to use mathematical models that are able evaluates the impact of dynamic traffic management based on current traffic demand. Optimization of model results is complicated by the contradiction between the desire to provide the best connection for most vs. effort to at least some connection to all.

Keywords

veřejná doprava, dostupnost, modelování, efektivita dopravy

Key words in English

Public Transport, Availability, Modeling, Transport efficiency

Authors

VŠETEČKA, M.

RIV year

2013

Released

7. 2. 2013

Publisher

Vysoké učení technické v Brně

Location

Brno

ISBN

978-80-214-4669-4

Book

Juniorstav 2013

Pages from

228

Pages to

228

Pages count

228

BibTex

@inproceedings{BUT97976,
  author="Martin {Všetečka}",
  title="Dynamické řízení hromadné dopravy",
  booktitle="Juniorstav 2013",
  year="2013",
  pages="228--228",
  publisher="Vysoké učení technické v Brně",
  address="Brno",
  isbn="978-80-214-4669-4"
}