Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Publication detail
VŠETEČKA, M.
Original Title
Dynamické řízení hromadné dopravy
English Title
Dynamic Control of Public Transport
Type
conference paper
Language
Czech
Original Abstract
Městská i regionální doprava je v evropském prostředí ztrátová, což je způsobeno také nízkou průměrnou obsazeností vozidel. Kromě ekonomického hlediska se zde ale vynořuje i ekologické hledisko – poloprázdné vozidlo je plýtváním energií. Článek se zabývá připravovaným matematickým přepravním a dopravním modelem, jehož cílem bude umožnit návrh a testování dynamického (real-time) řízení veřejné dopravy. Důležitou funkcí modelu a zároveň předpoklade m fungování dynamického řízení dopravy je návrh umístění obratišť, výhyben a podobných prvků v dopravní síti.
English abstract
One of the predominant reasons of loss of public transport is the low average occupancy vehicles which also reduces environmental benefits of public transportation. For testing concepts with regard to transport availability is possible to use mathematical models that are able evaluates the impact of dynamic traffic management based on current traffic demand. Optimization of model results is complicated by the contradiction between the desire to provide the best connection for most vs. effort to at least some connection to all.
Keywords
veřejná doprava, dostupnost, modelování, efektivita dopravy
Key words in English
Public Transport, Availability, Modeling, Transport efficiency
Authors
RIV year
2013
Released
7. 2. 2013
Publisher
Vysoké učení technické v Brně
Location
Brno
ISBN
978-80-214-4669-4
Book
Juniorstav 2013
Pages from
228
Pages to
Pages count
BibTex
@inproceedings{BUT97976, author="Martin {Všetečka}", title="Dynamické řízení hromadné dopravy", booktitle="Juniorstav 2013", year="2013", pages="228--228", publisher="Vysoké učení technické v Brně", address="Brno", isbn="978-80-214-4669-4" }