Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Publication detail
TOKAŘ, S.
Original Title
Metodika měření náhlé změny rychlosti nebo směru
English Title
Measuerement methodology of sudden changes speed or direction
Type
article in a collection out of WoS and Scopus
Language
Czech
Original Abstract
Tento článek se zabývá metodikou měření pro stanovení náhle změny rychlosti nebo směru. V úvodu je popsán současný stav této problematiky v soudně–inženýrské praxi, následně jsou uvedeny dosavadní výsledky a stanoveny základní předpoklady pro vlastní měření. Navržená metodika měření se opírá o hypotézu, že dnes stále platná definice poloviny předepsaného brzdného zpomalení pro stanovení náhle změny rychlosti je již nedostačující. Autor se přiklání k druhé z uvedených definic tj. k polovině maximálního adhezně dosažitelného zpomalení.
English abstract
This article deals with the measurement methodology of sudden changes in speed or direction. The purpose of the first experiment is to determine the value of the vehicle deceleration during braking, in which road users are beginning subjectively feel danger, respectively this slowdown is a sudden change of speed for them. For the second measurement, we will deal with determining the value of lateral acceleration that individual respondents evaluate as dangerous, respectively, this value of lateral acceleration is a sudden change of direction for them.
Keywords
náhlá změna rychlosti, náhlá změna směru
Key words in English
sudden speedchange, sudden change of direction
Authors
RIV year
2013
Released
25. 4. 2013
Publisher
VUT v Brně
Location
Brno
ISBN
978-80-214-4704-2
Book
Sborník anotací Junior Forensic Science Brno 2013
Edition number
první
Pages from
66
Pages to
72
Pages count
15
BibTex
@inproceedings{BUT99420, author="Stanislav {Tokař}", title="Metodika měření náhlé změny rychlosti nebo směru", booktitle="Sborník anotací Junior Forensic Science Brno 2013", year="2013", number="první", pages="66--72", publisher="VUT v Brně", address="Brno", isbn="978-80-214-4704-2" }