Course detail

IS/ICT strategy and business management

FP-IsroPAcad. year: 2016/2017

Výuka je zaměřena na podrobný rozbor životního cyklu obchodního případu z pohledu dodavatele i z pohledu zákazníka, včetně fází zahrnujících hodnocení potenciálu, cenotvorbu a přípravu smluvního zajištění obchodního vztahu. Studentům budou na praktických příkladech představeny nejlepší praktiky z obchodní praxe. Výuka bude uskutečňována na základě dlouhodobých výsledků výzkumu českého IS/ICT trhu a bude zahrnovat zkušenosti z poradenských projektů i případových studií.

Language of instruction

Czech

Number of ECTS credits

3

Mode of study

Not applicable.

Learning outcomes of the course unit

Students will be able to create and apply specific strategies in IT companies in the area of trade, and to apply them in the management of direct, indirect and hybrid business model.

Prerequisites

Knowledge of informatics, operating and database systems, office and internet applications at level of the bachelor's study of informatics. Knowledge of business economics, management, marketing, sales and finance at level of the bachelor's study of economics.

Co-requisites

Not applicable.

Planned learning activities and teaching methods

The course contains lectures that explain basic principles, problems and methodology of the discipline.

Assesment methods and criteria linked to learning outcomes

The test consists of a written and an oral part. The written part consists of 15 questions with multiple responses and 2 open questions. Oral examination is to be completed if the result of written part will be entirely clear. The test is classified according to ECTS.

Course curriculum

1. Repetitorium základních pojmů v souvislostech
2. Charakteristika českého IS/ICT trhu a jeho aktuální trendy
3. Hlavní segmenty trhu a jejich podrobný rozbor
4. Strategie a principy segmentace trhu a jejich praktická aplikace
5. Výzkum v průmyslových podnicích ČR a východiska pro řízení obchodu IS/ICT
6. Hlavní typy obchodních transakcí a jejich praktická realizace
7. Životní cyklus obchodního případu z pohledu zákazníka
8. Životní cyklus obchodního případu z pohledu dodavatele
9. Projekty s vysokou přidanou hodnotou pro zákazníka a dodavatele
10. Zásady, znalosti a dovednosti úspěšného obchodníka
11. Zásady pro úspěšnou realizaci výběrových řízení, uzavírání kontraktů a uskutečňování implementačních projektů
12. Servisní služby k IS/ICT
13. Řízení lidských zdrojů se zaměřením na talent management obchodních specialistů IS/ICT

Work placements

Not applicable.

Aims

The main objective of this course is to provide theoretical fundamentals and practical knowledge, which are essential for management of IS/ICT trade.

Specification of controlled education, way of implementation and compensation for absences

Not applicable.

Recommended optional programme components

Not applicable.

Prerequisites and corequisites

Not applicable.

Basic literature

Not applicable.

Recommended reading

CVIS.CZ. Dostupné z www: http://www.cvis.cz. ISSN 1214-4991 (CS)
LAUDON K. C.; LAUDON J. P. Management information systems. Pearson Education, Inc., Upper Saddle River, New Jersey, 07458, 2006. ISBN 0-13-230461-9 (EN)
MOLNÁR, Z. Efektivnost informačních systémů. Praha : Grada, 2000. ISBN 80-7169-410-X (CS)
UČEŇ, P. Zvyšování výkonnosti firmy na bázi potenciálu zlepšení. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2472-0 (CS)

Classification of course in study plans

  • Programme MGR-SI Master's

    branch MGR-IM , 2 year of study, winter semester, compulsory

Type of course unit

 

Lecture

26 hod., optionally

Teacher / Lecturer