Course detail

Strategic Marketing and Business Development

FP-IsmrPAcad. year: 2021/2022

The course is focused on the development of strategic managerial and marketing thinking and the abilities and skills of students in business development management, as well as on understanding the links between management decisions in different
areas of corporate governance and implemented corporate strategy.
Teaching within the exercise will take place in the form of managerial simulation - using the top simulation game The Global Market Place.

1: Introduction, acquaintance with the content and form of teaching and evaluation of the subject. Team building. Team problem solving
2: Strategic marketing and its connection to Strategic Management
3: Marketing research - the importance of information and methods of obtaining and evaluating it. Interpretation of the results of marketing research and ways to translate them into the formulation of strategic goals of companies.
4: Market segmentation as a basis for creating marketing strategies
5: Creating a marketing business plan
6-9: Design of marketing strategy, its implementation and specification according to market developments. Creating a marketing strategy - 4P - product, pricing, distribution and communication strategies
10: Financial aspects of marketing decisions - the projection of decisions in the field of corporate strategy into the company's results
11: Customer relationship management (CRM) and its use in the implementation of marketing strategies
12: Implementation of corporate strategy and its control
13: Final presentation of company results in simulation, summary

Language of instruction

Czech

Number of ECTS credits

6

Mode of study

Not applicable.

Learning outcomes of the course unit

Výstupy studia jsou následující:
- procvičení praktických schopností při získávání, zpracování, analýzách a využití informací o vnějším prostředí podniku (zejména o trhu, zákaznících, konkurenci a technických trendech),
- procvičení a rozvoj schopností využívat informace pro tvorbu a realizaci marketingové strategie v globálním měřítku,
- získávání schopností identifikace, plánování a realizace projektů rozvoje podnikání
- seznámit studenty s řešením problémů v projektovém týmu
- seznámit studenty se způsoby promítnutí marketingových rozhodnutí do dalších oblastí podnikového managementu.
- ověření schopnosti řešit komplexní rozhodovací problémy s řadou konfliktů mezi příčinami a následky.
- rozvinout schopnosti leadershipu, týmové práce a interpersonálních dovedností

Prerequisites

Not applicable.

Co-requisites

Not applicable.

Planned learning activities and teaching methods

Výuka je rozdělena na standardní přednášky zaměřené na prezentaci a aktivní diskusi konceptů využívaných ve strategickém marketingu a návazností do dalších disciplín strategického řízení firmy.
Cvičení jsou organizována s využitím vysokého podílu e-learningu s pravidelnými konzultačními setkáními v průběhu semestru.
Studenti ve cvičeních projdou strategickou simulační hrou marketplace live.
Týmové úsilí
Budete spolupracovat se třemi nebo čtyřmi dalšími studenty, aby se vytvořila podnikatelská firma, která bude soutěžit v „hře o podnikové strategii. Na konci se naučíte rozvíjet a zdokonalovat své strategie a taktiky.

Assesment methods and criteria linked to learning outcomes

Course evaluation is based on two basic elements:
The evaluation of teamwork (a total of 60 b) is primarily based on the evaluation of the team within the strategic simulation game - according to the value of the BSC (40 b), the compiled business plan and its presentation (20 b). 

The next part of the evaluation is based on individual criteria - a control test in e-learning with a focus on the simulation game (10 points) and an oral exam (30 points): A short professional debate on a selected topic of strategic marketing, including practical applications. 

Students with ISPs can replace part of the evaluation for teamwork by developing an individual project in the form of a strategic marketing business plan in a structure recommended for team projects in a simulation game.

Course curriculum

1: Introduction, acquaintance with the content and form of teaching and evaluation of the subject. Team building. Team problem solving
2: Strategic marketing and its connection to Strategic Management
3: Marketing research - the importance of information and methods of obtaining and evaluating it. Interpretation of the results of marketing research and ways to translate them into the formulation of strategic goals of companies.
4: Market segmentation as a basis for creating marketing strategies
5: Creating a marketing business plan
6-9: Design of marketing strategy, its implementation and specification according to market developments. Creating a marketing strategy - 4P - product, pricing, distribution and communication strategies
10: Financial aspects of marketing decisions - the projection of decisions in the field of corporate strategy into the company's results
11: Customer relationship management (CRM) and its use in the implementation of marketing strategies
12: Implementation of corporate strategy and its control
13: Final presentation of company results in simulation, summary

Work placements

Not applicable.

Aims

Studenti budou obeznámeni s podstatou strategického marketingového řízení, s metodami strategické marketingové analýzy a s principy tvorby a realizace marketingových strategií. Rozvinou schopnosti potřebné pro strategické plánování a realizaci v dynamicky se měnícím tržním prostředí. Pochopí důležitost provázanosti marketingových a finančních rozhodnutí a důležitost poskytovat hodnotu svým zákazníkům.

Specification of controlled education, way of implementation and compensation for absences

Not applicable.

Recommended optional programme components

Not applicable.

Prerequisites and corequisites

Not applicable.

Basic literature

JAKUBÍKOVÁ, Dagmar. Strategický marketing: strategie a trendy. 2., rozš. vyd. Praha: Grada, 2013. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-4670-8.
ZAMAZALOVÁ, M. a kol.: Marketing. Praha: C.H. Beck, 2010. ISBN 978-80-7400-115-4

Recommended reading

KOTLER, Philip, et al. Marketing management 14/e. Pearson, 2014.
MULLINS, John W., et al. Marketing management: A strategic decision-making approach. New York: McGraw-Hill, 2013.
SCHOLES, Kevan; JOHNSON, Gerry; WHITTINGTON, Richard. Exploring corporate strategy. Financial Times Prentice Hall, 2002.

Elearning

Classification of course in study plans

  • Programme MGR-IM Master's 2 year of study, summer semester, compulsory

Type of course unit

 

Lecture

20 hod., optionally

Teacher / Lecturer

Syllabus

1. Seznámení s obsahem a formou výuky a hodnocením předmětu. Úvod do problematiky strategického řízení, strategického marketingu. Tvorba týmů, řešení problémy v týmu, týmové role, synergie v týmové práci.
2. Marketingový průzkum - význam informací a metody jejich získávání a vyhodnocování. Metodika přípravy a realizace marketingového průzkumu.
3. Interpretace výsledků marketingového průzkumu a způsoby jejich využití při formulaci strategických cílů firem a způsobů jejich dosažení.
4. Návrh firemní strategie a z toho vyplývající marketingové strategie a způsobů její realizace.
5. Tvorba a realizace marketingové strategie - využití koncepce 4P / 4C
6. Vazba mezi marketingovými rozhodnutími a vybranými oblastmi řízení podniku (řízení výroby, řízení obchodních činností, řízení prodeje, řízení lidských zdrojů,
řízení kvality, řízení lidských zdrojů, řízení marketingové komunikace, řízení financí)
7. Finanční aspekty marketingových (a navazujících) rozhodnutí. Promítnutí / dopad firemních rozhodnutí do výsledků firmy.
8. Business plan - podstata, příprava a tvorba business plánu jako podkladu pro rozhodování v taktickém a strategickém časovém horizontu (např. rozhodování o investicích do technického rozvoje)
9. Realizace firemní strategie a analýza výkonu firmy pomocí vyváženého systému ukazatelů výkonnosti firmy - BSC.
10. Závěrečná prezentace výsledků firmy. Zpětná vazba, hodnocení předmětu.

Exercise

20 hod., compulsory

Teacher / Lecturer

Syllabus

1. Marketingová strategie; východiska, postup zpracování a realizace
2. Marketingový výzkum; význam informací a metody jejich získávání
4. Vývoj nového výrobku
5. Tvorba a realizace cenové, distribuční a komunikačnís trategie
6. Finanční aspekty marketingových rozhodnutí
7. Business plan
8. Vyvážený systém ukazatelů výkonnosti firmy - BSC

Elearning