Detail předmětu
Strategický marketing a rozvoj podnikání
FP-IsmrPAk. rok: 2021/2022
Předmět je zaměřen na rozvoj strategického manažerského a marketingového myšlení a schopností a dovedností studentů v řízení rozvoje podnikání, jakož i na pochopení vazeb mezi rozhodnutími managementu v různých
oblastech podnikového řízení a realizovanou firemní strategií.
Výuka v rámci cvičení proběhne formou manažerské simulace - využitím špičkové simulační hry The Global Market Place.
1: Úvod, seznámení s obsahem a formou výuky a hodnocením předmětu. Tvorba týmů. Řešení problémů v týmu
2: Strategický marketing a jeho návaznost na Strategický management
3: Marketingový výzkum – význam informací a metody jejich získávání a vyhodnocování. Interpretace výsledků marketingového výzkumu a způsoby jejich převedení do forrmulace strategických cílů firem.
4: Tržní segmentace jako podklad tvorby marketingových strategií
5: Tvorba marketingového byznys plánu
6-9: Návrh marketingové strategie, její realizace a upřesňování dle vývoje na trhu. Tvorba marketingové strategie - 4P - výrobkové, cenové, distribuční a komunikační strategie
10: Finanční aspekty marketingových rozhodnutí – promítnutí rozhodnutí v oblasti firemní strategie do výsledků firmy
11: Řízení vztahů se zákazníky (CRM) a jeho využití při uplatňování marketingových strategií
12: Realizace firemní strategie a její kontrola
13: Závěrečná prezentace výsledků firem v simulaci, shrnutí
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
- procvičení praktických schopností při získávání, zpracování, analýzách a využití informací o vnějším prostředí podniku (zejména o trhu, zákaznících, konkurenci a technických trendech),
- procvičení a rozvoj schopností využívat informace pro tvorbu a realizaci marketingové strategie v globálním měřítku,
- získávání schopností identifikace, plánování a realizace projektů rozvoje podnikání
- seznámit studenty s řešením problémů v projektovém týmu
- seznámit studenty se způsoby promítnutí marketingových rozhodnutí do dalších oblastí podnikového managementu.
- ověření schopnosti řešit komplexní rozhodovací problémy s řadou konfliktů mezi příčinami a následky.
- rozvinout schopnosti leadershipu, týmové práce a interpersonálních dovedností
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Cvičení jsou organizována s využitím vysokého podílu e-learningu s pravidelnými konzultačními setkáními v průběhu semestru.
Studenti ve cvičeních projdou strategickou simulační hrou marketplace live.
Týmové úsilí
Budete spolupracovat se třemi nebo čtyřmi dalšími studenty, aby se vytvořila podnikatelská firma, která bude soutěžit v „hře o podnikové strategii. Na konci se naučíte rozvíjet a zdokonalovat své strategie a taktiky.
Způsob a kritéria hodnocení
Hodnocení kursu je založeno na dvou základních prvcích:
hodnocení týmové práce (celkem 60 b) je primárně postaveno na hodnocení týmu v rámci strategické simulační hry – podle hodnoty BSC (40 b), sestaveného business plánu a jeho prezentaci (20 b).
Minimální počet bodů pro získání zápočtu je 30.
Další část hodnocení je postavena na individuálních kritériích – kontrolní test v e-learningu se zaměřením na simulační hru (10 b) a ústní zkouška (30 bodů): Krátká odborná debata na vybrané téma strategického marketingu včetně praktických aplikací.
Studenti s ISP mohou část hodnocení za týmovou práci nahradit zpracováním individuálního projektu ve formě strategického marketingového byznys plánu ve struktuře doporučené pro týmové projekty v simulační hře.
Osnovy výuky
2: Strategický marketing a jeho návaznost na Strategický management
3: Marketingový výzkum – význam informací a metody jejich získávání a vyhodnocování. Interpretace výsledků marketingového výzkumu a způsoby jejich převedení do forrmulace strategických cílů firem.
4: Tržní segmentace jako podklad tvorby marketingových strategií
5: Tvorba marketingového byznys plánu
6-9: Návrh marketingové strategie, její realizace a upřesňování dle vývoje na trhu. Tvorba marketingové strategie - 4P - výrobkové, cenové, distribuční a komunikační strategie
10: Finanční aspekty marketingových rozhodnutí – promítnutí rozhodnutí v oblasti firemní strategie do výsledků firmy
11: Řízení vztahů se zákazníky (CRM) a jeho využití při uplatňování marketingových strategií
12: Realizace firemní strategie a její kontrola
13: Závěrečná prezentace výsledků firem v simulaci, shrnutí
Osnova cvičení:
1. Marketingová strategie; východiska, postup zpracování a realizace
2. Marketingový výzkum; význam informací a metody jejich získávání
4. Vývoj nového výrobku
5. Tvorba a realizace cenové, distribuční a komunikačnís trategie
6. Finanční aspekty marketingových rozhodnutí
7. Business plan
8. Vyvážený systém ukazatelů výkonnosti firmy - BSC
Učební cíle
Základní literatura
ZAMAZALOVÁ, M. a kol.: Marketing. Praha: C.H. Beck, 2010. ISBN 978-80-7400-115-4
Doporučená literatura
MULLINS, John W., et al. Marketing management: A strategic decision-making approach. New York: McGraw-Hill, 2013.
SCHOLES, Kevan; JOHNSON, Gerry; WHITTINGTON, Richard. Exploring corporate strategy. Financial Times Prentice Hall, 2002.
Elearning
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program MGR-IM magisterský navazující 2 ročník, letní semestr, povinný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
2. Marketingový průzkum - význam informací a metody jejich získávání a vyhodnocování. Metodika přípravy a realizace marketingového průzkumu.
3. Interpretace výsledků marketingového průzkumu a způsoby jejich využití při formulaci strategických cílů firem a způsobů jejich dosažení.
4. Návrh firemní strategie a z toho vyplývající marketingové strategie a způsobů její realizace.
5. Tvorba a realizace marketingové strategie - využití koncepce 4P / 4C
6. Vazba mezi marketingovými rozhodnutími a vybranými oblastmi řízení podniku (řízení výroby, řízení obchodních činností, řízení prodeje, řízení lidských zdrojů,
řízení kvality, řízení lidských zdrojů, řízení marketingové komunikace, řízení financí)
7. Finanční aspekty marketingových (a navazujících) rozhodnutí. Promítnutí / dopad firemních rozhodnutí do výsledků firmy.
8. Business plan - podstata, příprava a tvorba business plánu jako podkladu pro rozhodování v taktickém a strategickém časovém horizontu (např. rozhodování o investicích do technického rozvoje)
9. Realizace firemní strategie a analýza výkonu firmy pomocí vyváženého systému ukazatelů výkonnosti firmy - BSC.
10. Závěrečná prezentace výsledků firmy. Zpětná vazba, hodnocení předmětu.
Cvičení
Vyučující / Lektor
Osnova
2. Marketingový výzkum; význam informací a metody jejich získávání
4. Vývoj nového výrobku
5. Tvorba a realizace cenové, distribuční a komunikačnís trategie
6. Finanční aspekty marketingových rozhodnutí
7. Business plan
8. Vyvážený systém ukazatelů výkonnosti firmy - BSC
Elearning