Course detail

Behavioural Skills for Managers

FP-bdmPAcad. year: 2023/2024

The main content of this subject is to gain relevant knowledge from the field of psychology and sociology which is necessary for effective company. Emphasis is put on interpersonal communication in the corporate environment and the ability to apply them in training activities in order to develop managerial skills corporate practice.

Language of instruction

Czech

Number of ECTS credits

4

Mode of study

Not applicable.

Entry knowledge

KSA on the A level required.

Rules for evaluation and completion of the course

Conditions for awarding the course-unit credit:
1) continuous fulfillment of tasks assigned during the simulation management game (10%)
2) written report focused on the teamwork and communication during the simulation game(30%)
3) team presentation summarizing the report from team work (20%)
4) Final Exam (individual): written test in e-learning (60%) - passed with at least 24 points

Conditions for ISP: To obtain credit, prepare seminar papers according to the assignment in the field of managerial communication. Assignment of work must be consulted at the beginning of the semester with the subject guarantor. Take an exam in e-learning. The date of the exam can be agreed with the subject guarantor according to the individual possibilities of the student.

Aims

Students will acquire relevant knowledge from the field of social capability and competence primarily aimed at social interactive patterns. They will have a clear idea of fundamental theoretical models and strategies of human interactions as well as their practical application. In seminars they will consolidate and develop their skills necessary to make the process of social interactions more effective in common situations as well as in demanding situations at work.

Study aids

Not applicable.

Prerequisites and corequisites

Not applicable.

Basic literature

KUBEŠ M., SPILLEROVÁ D., KURNICKÝ R.: Manažerské kompetence. Způsobilosti výjimečných manažerů. 1.vyd. Praha: Grada, 2004. 184 stran. ISBN 80-247-0698-9 (CS)
ULRICH, D. Mistrovské řízení lidských zdrojů. Praha: Grada, 2009. 272 s. ISBN 978-80-247-3058-5. (CS)
VEBER, J.: Management - Základy, přístupy, soudobé trendy. Praha: Ekopress, 2021. ISBN 978-80-87865-69-9. (CS)

Recommended reading

PLAMÍNEK, F. Týmová spolupráce a hodnocení lidí. Praha: Grada, 2009. 128 s. ISBN 978-80-247-2796-7.
SZCZEPANSKA-WOSZCZYNA, K.: Management Theory, Innovation, and Organisation. A Model of Managerial Competencies. Routledge, 2021. ISBN 9780367485528. (EN)

Elearning

Classification of course in study plans

  • Programme BAK-MIn Bachelor's 1 year of study, summer semester, compulsory
  • Programme BAK-PM Bachelor's 1 year of study, summer semester, compulsory

Type of course unit

 

Lecture

13 hod., optionally

Teacher / Lecturer

Syllabus

1. Úvod do předmětu: význam behaviorálních kompetencí pro práci manažera. Koncepce předmětu, jeho základní témata a jejich návaznosti. Přehled studijní literatury základní a doporučené. Stanovení požadavků k úspěšnému absolvování kurzu. 
2. Sebepoznání a jeho význam pro efektivní práci manažera. Osobnostní a výkonové charakteristiky a možnosti jejich rozvoje.
3. Sebeřízení, sebekontrola a sebemotivace. Účinné techniky.
4. Účinný time management a prevence prokrastinace.
5. Efektivní vedení týmu: životní etapy týmu, týmové role, pozice vedoucího týmu,
6. Styly vedení, zásady delegování. Účinná motivace, techniky hodnocení podřízených pracovníků, koučing, mentoring.
7. Efektivní komunikace v pracovním týmu, asertivita, techniky vyjednávání, zásady účinného vedení porad.
8. Stres a jeho vliv na výkon manažera, relaxační techniky pro zvyšování výkonu manažera.
9. Efektivní zvládání konfliktních situací na pracovišti.
10. Specifika při vedení mezinárodního týmu. Interkulturní kompetence. Překonávání stereotypů a předsudků.
11. Firemní kultura a její vliv na vedení pracovního týmu.
12. Behaviorální interview a jeho nácvik.
13. Závěrečné shrnutí a vyhodnocení získaných znalostí a dovedností.

Exercise

26 hod., compulsory

Teacher / Lecturer

Syllabus

Students fulfill tasks during simulation management game.

Elearning