Course detail

Innovation management

FP-KimPAcad. year: 2025/2026

1. Význam inovací pro podnik a národní hospodářství. Typy inovací.
2. Inovace a podpora inovací v EU. Case study.
3. Inovace a podpora inovací v ČR. Spolupráce soukromého a veřejného sektoru. Case study.
4. Inovační proces; bariéry inovačního procesu. Case study.
5. Management inovací, základní pojmy. Systémový přístup v managementu inovací. Case study.
6. Financování inovačního procesu. Financování z vlastních zdrojů. Case study. Financování z veřejných a komerčních zdrojů. Nefinanční podpora inovací.
7. Inovační strategie. Inovační organizace a kultura. Klasifikace strategií. Vybrané nástroje inovačních strategií (TOWS, Innovation Experience, Co working). Case study.
8. Fáze inovačního procesu. Inovační marketing. Tržní realizace inovací. Case study.
9. Inovační funkce. Organizace vnitropodnikové struktury. Inovační sítě. Case study.
10. Ochrana duševního a průmyslového vlastnictví. Case study.
11. Efektivnost inovací. Externí a interní faktory úspěšnosti inovace. Ekonomické a mimoekonomické dimenze měření úspěchu inovace. Case study.
12. Měření inovační výkonnosti. Stanovení výkonnostních cílů. Finanční ukazatele měření inovační výkonnosti. Case study.
13. Nefinanční ukazatele měření inovační výkonnosti. Nedostatky měření inovační výkonnosti. Case study.

Language of instruction

English

Number of ECTS credits

3

Mode of study

Not applicable.

Entry knowledge

Not applicable.

Rules for evaluation and completion of the course

Attendance is mandatory 15 points
Reflections on experts from practice 5 points
Reflection from the book read 5 points
Seminar work 10 points
Presentation of seminar work 10 points
Test 5 points
A total of 50 points; minimum for successful completion 60%
Rating 30-33 points E; 34-37 points D; 38-41 C, 42-45 B, 46-50 A
Attendance records

Aims

The aim of the course "Innovation Management" is to acquaint students with the basics of innovation, development, and legislative conditions for the introduction of innovation. Students will gain knowledge of what is needed for a company to start and actively implement innovations. The task is to introduce students to the innovation process, including practical experience, focusing on the possibilities of financing innovation and evaluating the innovative performance of the company.
Students will gain an overview of the basic types of innovation, the possibilities of financing innovation and understanding of modern innovation trends.

Study aids

Not applicable.

Prerequisites and corequisites

Not applicable.

Basic literature

BAPORIKAR, N.; BERBER, A.; BRÁS, F. et al. 2015. Innovation Management: In Research and Industry. Walter De Gruyter. (EN)
GOFFIN, K.; MITCHELL, R. Innovation Management: Effective strategy and implementation. 3rd ed. Palgrave, 2017. 440 s. ISBN 978-1137373434.
ŠPAČEK, Miroslav a Karel ČERVENÝ. Kreativní metody v inovacích. Praha: Oeconomica, nakladatelství VŠE, 2020, 349 stran : ilustrace (převážně barevné) ; 25 cm. ISBN 978-80-245-2322-4. (CS)
TROTT, P. Innovation Management & New Product Development, 6th ed. Pearson Education, Inc., 2017. 648 s. ISBN 978-1-29213342-3 (EN)
VON HIPPEL, Eric. Free Innovation. Cambridge: The MIT Press, 2016. ISBN 0262035219. (EN)

Recommended reading

EUROPEAN, Commission. European Innovation Scoreboard 2017 [online]. Dostupné z: http://ec.europa.eu/growth/industry/innovation/facts-figures/scoreboards_cs
Inovační aktivity podniků v České republice v letech 201-2012. Praha: Český statistický úřad. Ročník 2014. ISBN 978-80-250-2706-6.

Classification of course in study plans

  • Programme BAK-EP Bachelor's 3 year of study, winter semester, compulsory-optional

Type of course unit

 

Lecture

26 hod., compulsory

Teacher / Lecturer